تاریخ : 15 مارس 2016 - 9:32 - شناسه خبر : 10020 یادداشت

واقعیت ماجرا چیست؟

اردکان چگونه به تنهایی صاحب یک نماینده شد؟

برای بسیاری از مردم و نخبگان استان جای سوال است که چرا ترکیب نمایندگان استان به گونه ای است که شهرستان اردکان به تنهایی صاحب یک نماینده ست و شهرستان های یزد و اشکذر با وجود جمعیتی چند برابر و نیز شهرستانهای مهریز، بافق، ابرکوه، بهاباد و خاتم نیز با گستردگی غیر قابل قیاس فقط یک نماینده دارند؟ گاهی نیز انگشت اتهام به سوی دولت اصلاحات و رییس جمهور آن که اهل اردکان بود، نشانه می‌رود، گویی که این تدبیر و خواست او بوده.

به گزارش یزدی نیوز تا پیش از مجلس ششم، استان یزد مجموعا سه نماینده داشت و شهرستانهای اردکان و میبد مشترکا یک نماینده. در انتخابات مجلس پنجم پس از شمارش آرا اعلام شد که داودی شمسی (اصلاح طلب اهل میبد) پیروز انتخابات بوده اما شورای نگهبان بعد از رسیدگی به شکایات با ابطال چند صندوق میبد، حسینی نژاد (اصولگرای اهل اردکان) را به عنوان پیروز انتخابات معرفی کرد. رقابتهای قومیتی میان مردم میبد و اردکان در موارد مختلف و از جمله در مورد انتخابات مجلس دردسرساز بوده و این بار نیز تنش‌زا شد.
در مجلس پنجم که اکثریت آن با اصولگرایان بود، با توجه به افزایش جمعیت کشور موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس از ۲۷۰ به ۲۹۰ نفر مطرح شد و سهم نمایندگان استان یزد نیز از سه به چهار نفر رسید. در نتیجه اصلاح حوزه های انتخابیه به جد در دستور کار مجلس قرار گرفت. این امر همزمان بود با پیروزی خیره کننده آقای خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری و اقبال مردم به حامیان او. امری که باعث گسترش نگرانی در اردوگاه اصولگرایان شده بود. به همین دلیل منافع نمایندگان وقت مجلس و اکثریت اصولگرای آن نیز بر اصلاح حوزه های انتخابیه سایه افکند.
در آن مجلس با حمایت نماینده اصولگرای اردکان و میبد این دو شهرستان از هم جدا شد و به اردکان یک نماینده اختصاص یافت. اتفاقا در همان زمان نماینده دولت نظر مخالف داد و دکتر پاکنژاد نماینده وقت شهرستان یزد نیز اعلام مخالفت نمود اما اکثریت اصولگرای مجلس طرح پیشنهادی را به تصویب رساند و شورای نگهبان نیز تایید کرد. هر چند که اصولگرایان نیز از این امر طرفی نبستند و در جریان انتخابات مجلس ششم، حسینی نژاد شکست سختی از تابش خورد و از حوزه تفت و میبد نیز دکتر وحیدی به مجلس رفت.
از آن زمان تاکنون چهار مجلس تشکیل شده که جز مجلس ششم، سایر مجالس در کنترل کامل اصولگرایان بوده اما تقسیم بندی حوزه های انتخابیه استان یزد تاکنون اصلاح نشده و جالب است که اصولگرایان هنوز در تلاشند تا با جعل تاریخ، هنر خود را به پای اصلاح طلبان و رییس دولت اصلاحات بنویسند.

نظرات ارسال شده

  1. سلام
    عين واقعيته ،دوستان يادشونه خودشونو به اون راه زدن.

ارسال نظر