تاریخ : 15 مارس 2016 - 11:15 - شناسه خبر : 10032 ایران و جهان

دولت حماس: تعطیلی یک خیریه فلسطین به دلیل دریافت پول از ایران

به نظر می رسد این اقدام جدید و مهم روسیه در راستای توافق پنهانی مسکو – واشنگتن برای حل بحران در سوریه است.

وزارت کشور دولت حماس در غزه یک انجمن را به دلیل دریافت پول از ایران تعطیل کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت الجزیره، وزارت کشور دولت حماس در غزه تصمیم گرفت انجمن خیریه “باقیات صالحیات” در شمال منطقه غزه را به دلیل دریافت پول از ایران منحل کند.

وزارت کشور دولت حماس گفته است که این انجمن با دریافت پول از ایران، قانون انجمن های خیریه را نقض کرده و فعالیت سیاسی انجام داده است. “ایاد البزم” سخنگوی وزارت کشور در غزه در گفتگو با شبکه الجزیره قطر این موضوع را تایید کرده است.

جنبش الصابرین در غزه متهم به تبلیغ تشیع در غزه و نزدیک به ایران است
دولت حماس: تعطیلی یک خیریه فلسطین به دلیل دریافت پول از ایران

وزارت کشور دولت حماس در غزه قبل از این به این انجمن خیریه هشدار داده بود که ضمن اجرای قانون، فعالیت های سیاسی خود را متوقف کند اما این انجمن به اخطارها توجهی نکرد.

انجمن “باقیات صالحات” وابسته به جنبش الصابرین (حرکه الصابرین) است. این گروه سیاسی به ریاست هشام سالم به عنوان یک شیعه و مبلغ این مذهب در منطقه غزه معروف است.

در مقابل، هشام سالم انجام هر گونه اقدام سیاسی از سوی انجمن خیریه ” باقیات صالحات” را رد کرد و گفت که این تصمیم وزارت کشور دولت حماس در غزه تاسف آور است و به هیچ قانونی مستند نیست.

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در فلسطین
دولت حماس: تعطیلی یک خیریه فلسطین به دلیل دریافت پول از ایران

وی گفت که این انجمن خیریه به ریاست او از سال ۲۰۰۴ تاکنون فعالیت و به فقرا و نیازمندان در منطقه غزه کمک می کند. این انجمن خیریه همچنین دهها طرح خیریه را با حمایت مالی ایران اجرا کرده است.

جنبش الصابرین یک گروه جنجالی در منطقه غزه است. این گروه متهم به شیعه بودن و تبلیغ تشیع در این منطقه است اما گروه الصابرین این موضوع را رد می کند و می گوید که جنبش مقاومت با هدف آزادسازی فلسطین است.

سایت الجزیره در این باره نوشت: گروه الصابرین نفوذ بزرگی در منطقه غزه ندارد و حوزه فعالیت آن بر شمال منطقه غزه متمرکز است.
قبل از این هم گزارش های رسانه ای گفته بودند این گروه از اعضای جداشده گروه جهاد اسلامی است.

گفته می شود این اقدام به عنوان نشانه ای از تیره شدن رابطه حماس و ایران است.
رابطه ایران و حماس از زمان آغاز بحران در سوریه در سال ۲۰۱۱ تیره شد.

ایران از حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کند اما در مقابل حماس از مخالفان بشار اسد به ویژه اخوان المسلمین سوریه اعلام حمایت کرده است.

قبل از این سفیر ایران در بیروت نیز گفته بود که دولت ایران به خانواده هر شهید فلسطینی مبلغ ۷ هزار دلار پرداخت می کند.

هم اکنون در فلسطین دو دولت وجود دارد. دولت نخست به ریاست محمود عباس معروف به تشکیلات خودگردان است و دولت دوم توسط گروه حماس در غزه فعالیت می کند.

دولت محمود عباس به پایتختی شهر رام الله در کرانه باختری است. این دولت مدعی مالکیت بر کرانه باختری، بخش شرقی شهر قدس و منطقه غزه است اما در حال حاضر تنها مدیریت کرانه باختری رود اردن را در دست دارد. بخش شرقی شهر قدس نیز در اشغال اسرائیل است. منطقه غزه هم در کنترل دولت حماس است.

ارسال نظر