تاریخ : 30 مارس 2016 - 18:05 - شناسه خبر : 10594 ایران و جهان

نامه چهار کشور غربی به شورای امنیت : آزمایش های موشکی سرپیچی ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ است

دیپلمات های شورای امنیت به رویترز گفته اند احتمال اعمال تحریم علیه ایران از سوی شورای امنیت به بهانه آزمایش های موشکی ضعیف است.

سه کشور غربی عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان با ارسال نامه ای به سفیر اسپانیا در سازمان ملل به عنوان رییس دوره ای شورای امنیت خواستار رسیدگی به آزمایش های موشکی اخیر ایران از سوی این شورا شده اند.نامه چهار کشور غربی به شورای امنیت : آزمایش های موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت است

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان ۴ کشور  طرف مذاکره ایران در گروه ۱+۵ با ارسال نامه ای به سفیر اسپانیا در شورای امنیت به عنوان رییس دوره ای این شورا با ادعای اینکه آزمایش های موشکی اخیر ایران سرپیچی از قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در منع انجام آزمایش های موشکی بالستیک از سوی ایران است، از شورای امنیت خواسته اند “پاسخی مناسب” به این اقدام ایران نشان دهد.

نسخه ای از این نامه به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید انجام آزمایش های موشکی بالستیک حق مشروع در راستای استراتژی دفاع ملی بوده و با توجه به توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ مساله قابل حمل بودن کلاهک های هسته ای در موشک های بالستیک خود به خود منتفی شده است.

کشورهای غربی می گویند بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ، ایران حق آزمایش موشک های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را داشته باشد ندارد، اما ایران می گوید با توافق هسته ای و منتفی شدن اتهامات واهی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، مساله کلاهک های هسته ای قابل حمل خود به خود منتفی شده و جایی برای نگرانی از قابلیت موشک های بالستیک ایران نیست.

با این حال در نامه ارسالی چهار کشور غربی با ادعای اینکه موشک های بالستیکی که اخیرا از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب شده اند قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند، از شورای امنیت خواسته شده به این اقدام ایران “پاسخ مناسب” داده شود.

با این حال بر اساس گزارش رویترز کشورهای روسیه و چین با تلاش های ۴ کشور غربی برای مطرح کردن موضوع آزمایش های موشکی ایران در شورای امنیت و ایجاد محدودیت در توسعه برنامه موشکی ایران مخالف اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های شورای امنیت نوشت احتمال تحریم جدید ایران از سوی شورای امنیت به بهانه انجام آزمایش های موشکی ضعیف است.

به گفته این دیپلمات ها قدرت های عضو دایم شورای امنیت متفق القولند که مساله منع انجام آزمایش های موشکی ایران الزامی قانونی ندارد و این به خاطر زبان مبهم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که ۸ ماه پیش و پس از توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ تصویب شده است.

به گفته دیپلمات های شورای امنیت به خاطر صریح نبودن زبان قطعنامه ۲۲۳۱ و تفسیرهای مختف از آن، آزمایش های موشکی ایران موضوعی نیست که تحت فصل هفتم منشور ملل متحد ( نقض صلح و امنیت بین المللی) و با ابزارهایی چون تحریم و یا مداخله نظامی مورد رسیدگی قرار گیرد اما به عقیده کشورهای غربی ارسال کننده نامه منع انجام آزمایش های موشکی بالستیک بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ یک تعهد الزام آور سیاسی برای ایران است.

در همین راستا کشورهای غربی ارسال کننده نامه از ایران خواسته اند به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در زمینه اعمال محدودیت ۸ ساله در توسعه برنامه موشک های بالستیک و منع آزمایش این نوع موشک ها احترام بگذارد.

در این نامه آمده است که کشورهای غربی از اظهارات فرماندهان نظامی در ایران که گفته اند طراحی این موشک ها به خاطر هدف قرار دادن اسراییل است، نگرانی دارند.

ارسال نظر