تاریخ : 1 آوریل 2016 - 20:35 - شناسه خبر : 10634 اخبار استان

عصبانیت اسراییلی از باقلوای یزدی

چاپ گزارشی از جاذبه های گردشگری شهر یزد و شیرینی های این شهر در صفحه آشپزی نیویورک تایمز به مذاق خبرنگار حامی اسراییل در آمریکا خوش نیامد.

“ایرا استول” سر دبیر وب سایت “آینده سرمایه داری” و معاون سردبیر سابق روزنامه “نیویورک سان” آمریکا از چاپ یک گزارش در صفحه آشپزی روزنامه نیویورک تایمز درباره شهر یزد که با تعریف و تمجید خبرنگار این روزنامه از شیرینی های سنتی یزدی همراه بوده است انتقاد کرد.

به گزارش عصرایران روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته با انتشار گزارشی به قلم ” الین  سیولینو” خبرنگار خود از شهر یزد از جاذبه های مختلف گردشگری این شهر  از جمله شیرینی ستنی به نام ” حاج خلیفه” تعریف و تمجید کرده بود.

این خبرنگار نیویورک تایمز که گزارش خود را از شهر یزد برای روزنامه مخابره کرده بود ، نوشته بود:” یزد استانی کویری در مرکز ایران است. مردمانش به صداقت و سخاوت معروف اند. دیوارهای بلند رسی و منسوجات خوب بافت ابریشم و آتشکده زرتشتیان آنجا معروف است و البته در کنار همه اینها  شیرینی های مخصوص یزد. در یزد برج های بادی سر به فلک کشیده به چشم می آیند که هوا را در درون خانه ها خنک می کنند.”

نیویورک تایمز سپس به توصیف شیرینی حاج خلیفه یزد می پردازد و تاکید می کند برای نخستین بار این نوع شیرینی را در زمستان سال ۱۹۹۸ و پس از افطار خورده است. این خبرنگار نوشت برای نخستین بار این شیرینی را در یک مهمانی افطار با حضور مادر و خواهران رییس دولت وقت اصلاحات در یزد و پس از افطار خورده است.

تصاویر نیویورک تایمز از شیرینی پزی در یزد

 

عصبانیت اسراییلی از تعریف

عصبانیت اسراییلی از تعریف

عصبانیت اسراییلی از تعریف

نیویورک تایمز به تاریخچه شیرنی حاج خلیفه اشاره کرده و نوشت: این شیرینی توسط سه نسل اولیه خانواده حاج خلیفه علی رهبر تولید می شود و بهترین شیرینی یزد شناخته می شود. معروف است که فرح دیبا همسر محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران و ملک فیصل پادشاه پیشین عربستان نیز مشتریان شیرینی های حاج خلیفه بوده اند. حاج خلیفه شیرینی هایش را به لندن، لس آنجلس و پاریس هم صادر می کند تا به دست ایرانیان مقیم خارج از کشور هم برسد.”

سپس خبرنگار نیویورک تایمز مواد تشکیل دهنده این شیرینی را برای خوانندگان تشریح کرده و نوشت : “آرد نخود، تخم مرغ، شکر، بادام و هل و گلاب از جمله مواد اصلی شیرینی های حاج خلیفه هستند.”

این گزارش نیویورک تایمز درباره یزد و جاذبه های گردشگری آن در تاریخ ۲۵ مارس (۶ فروردین) در صفحه آشپزی این روزنامه به چاپ رسیده است، اما نکته جالب پس از چاپ این گزارش عصبانیت و ناراحتی یکی دیگر از خبرنگاران آمریکایی از انتشار این گزارش است.

همان طور که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد “ایرا استول ” سردبیر وب سایت آینده سرمایه داری (future of capitalism.com) و معاون سردبیر سابق روزنامه نیویورک سان ( ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ ) و نیز دبیر بخش آمریکای شمالی روزنامه اسراییلی جروزالم پست در آمریکا که از سیاست ها و خط مشی خبری روزنامه نیویورک تایمز عصبانی است با انتشار مطلبی نوشت:” رفتار خصمانه با اسراییل و یهودیان دیگر تنها به صفحات سیاسی و بین الملل روزنامه نیویورک تایمزو سرمقاله های این روزنامه خلاصه نمی شود و به صفحات داخلی و هنری این روزنامه نیز تسری یافته است.

ایرا استول

 

عصبانیت اسراییلی از تعریف

این خبرنگار ۴۴ ساله حامی اسراییل در آمریکا با ذکر مقدمه ای از گزارش خبرنگار نیویورک تایمز در مطلب خود نوشت : در حالی خبرنگار نیویورک تایمز در گزارش خود از یزد به ویژگی هایی چون “صداقت ” ، “سخاوت” و “شیرینی های یزدی” این شهر اشاره می کند که از اشاره به دیگر موارد اجتناب می ورزد که عبارتند از : یک معدن اورانیوم و یک کارخانه فولاد که بنا برگزارش ها با برنامه هسته ای غیر قانونی ! ایران مرتبط است. برنامه ای که هدف آن نابود کردن اسراییل ار روی نقشه جهان است.”

این نویسنده حامی اسراییل که از گزارش مثبت خبرنگار نیویورک تایمز از شهر یزد به شدت عصبانی است در ادامه به گزارش های نهادهای حقوق بشر درباره وضعیت زندان ها در ایران از جمله در یزد اشاره کرده و خبرنگار نیویورک تایمز را متهم کرده است که در گزارش خود تنها به موارد ” گل و بلبل” این شهر پرداخته است و در صفحات آشپزی هم به کار تبلیغ ایران مشغول است.

استول در ادامه روزنامه نیویورک تایمز را متهم کرده است که به دلیل منافع مالی به جای یک بنگاه رسانه ای در نقش یک آژانس گردشگری عمل می کند و سفر خانم ” الین  سیولینو” خبرنگار نیویورک تایمز به همراه تورهای گردشگری به ایران را مصداق این ادعای خود دانسته است.

ارسال نظر