تاریخ : 12 آوریل 2016 - 8:39 - شناسه خبر : 10972 اخبار استان

با اقدام خیر نیکوکار؛

تحکیم پیوند شهر و دانشگاه با اهدای یک تیمچه تاریخی در یزد

تیمچه علی آقای شیرازی از سوی دکتر حاجب مرتاض خیّر نیکوکار و حامی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، به نمایندگی از خاندان مرتاض خریداری و به دانشکده هنر و معماری اهدا شد.

 به گزارش صدای میبد:با تملک این تیمچه که با پیگیری و همکاری محمد صراف‌نژاد از همسایگان دانشکده هنر و معماری انجام شد، دانشکده هنر و معماری یک گام به یکی از اهداف درازمدت خود که رابطه شهر و دانشگاه است، نزدیک‌تر شد چرا که این تیمچه حلقه اتصال مجموعه دانشکده به بازار تاریخی شهر خواهد بود.دانشکده هنر و معماری سال‌ها بود که در پی تملک این بنا با معماری ویژه‌اش برای تکمیل و پاسخگویی به نیازهای فضایی خود، برای در اختیار داشتن فضایی یکپارچه، بزرگ و مسقف بود. این بنا دو طبقه زیرزمین و همکف را شامل می‌شود. این تیمچه در مجاورت خانه مرتاض قرار گرفته است، مسیر دسترسی اختصاصی نیز از داخل خانه مرتاض به این تیمچه در گذشته وجود داشته که هم اکنون مسدود شده و قرار است دوباره بازگشایی شود و بدین طریق به دانشکده متصل شود.

این فضا قرار است به مرکز همایش‌ها و نشست‌های دانشکده هنر و معماری اختصاص پیدا کند. تیمچه علی آقای شیرازی بخشی از مجموعه تاریخی متعلق به محمد اسماعیل صاحب تاجر شیرازی در بافت تاریخی یزد و در کوی گلچینان یزد است این تیمچه و فضاهای متعلق به آن نزدیک به ۲۰۰ متر مربع زیر بنا دارد. معماری این فضا بسیار با ارزش و دارای سقف مقرنس زیبایی است که به فضای مرکزی آن شکل می‌دهد.

قدمت این بنا به دوره قاجار می‌رسد و به لحاظ فضایی با سایر فضاهای دانشکده هنر، متفاوت است. لازم به توضیح است که تیمچه‌ها در شهرهای تاریخی ایران یکی از بخش‌های بازار به شمار می‌رفتند. آن‌ها معمولاً فضاهای سر پوشیده‌ای بوده‌اند که به عرضه‌ی یک نوع کالای خاص اختصاص پیدا می‌کردند. از تیمچه‌های معروف ایران تیمچه امین‌الدوله در کاشان و تیمچه بزرگ قم هستند. قدمت عموم تیمچه‌های به جا مانده در معماری ایران به دوره قاجار بر می‌گردد.

تحکیم پیوند شهر و دانشگاه با اهدای یک تیمچه تاریخی در یزد

ارسال نظر