تاریخ : 19 می 2015 - 11:47 - شناسه خبر : 1106 اخبار شهرستان، با دیگر رسانه ها، گفت و گو

شهردار میبد در گفتگوی تفصیلی با نارین نیوز؛

پارک بانوان نیمه شعبان افتتاح می شود/ سؤال و استیضاح حق اعضای شورای شهر است/ از مردم حلالیت می طلبم

مهم‌ترین طرحی که ما سعی داریم تا نیمه شعبان به بهره‌برداری برسانیم پارک بانوان است. این پارک در حال حاضر حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این مهم‌ترین پروژه ماست که به زودی افتتاح می شود. البته پایانه مسافربری، پایانه میوه و تره‌بار، شهربازی استاندارد، فرهنگ‌سرا هم نیاز شهر است.

شهردار میبد ضمن تشریح برخی اقدامات انجام شده در دوران مسئولیتش گفت: اگر استیضاح شدم و رأی نیاوردم از مسئولیتی که دارم راحت می‌شوم و اگر کاری انجام داده‌ام که باعث نارضایتی مردم شده، حلالیت می‌طلبم.

به گزارش نارین نیوز، این روزها حرف‌وحدیث‌ها در خصوص عملکرد شهردار کنونی میبد بالاگرفته و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر میبد با طرح سؤال، در پاره‌ای از موارد نسبت به عملکرد جناب آقای محمدحسین هدایی به‌عنوان شهردار ایراد گرفته‌اند.

هرچند شهردار میبد مدتی پیش در جلسه‌ای که در محل شورای شهر تشکیل شد، حاضر و به برخی از سؤالات اعضا پاسخ داد، اما طبق آخرین اخبار رسیده و پیرو خبر شماره ۴۱۱۴۵ نارین نیوز، گویا تعدادی از اعضای محترم شورا، از پاسخ‌های آقای شهردار قانع نشده‌اند و موضوع را از طریق ماده ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی پیگیر شده‌اند.

ماده‌قانونی که جناب شهردار را بر کرسی استیضاح می‌نشاند و اگر سؤال‌کنندگان از پاسخ‌های وی قانع نشوند و با اکثریت دوسوم کل‌اعضاء رأی مخالف بدهند، شهردار میبد از کار برکنار خواهد شد.

در همین رابطه خبرنگار نارین نیوز به سراغ آقای هدایی رفته و ضمن سوال درخصوص اقدامات انجام شده، پای حرف‌های پانزدهمین شهردار این شهر تاریخی نشسته است که در ادامه به سمع و نظر مخاطبان عزیز می‌رسد.

watermarked-IMG_1526

جناب آقای هدایی! ضمن سلام و ادب بفرمایید پیش از قبول تصدی شهرداری میبد، چه شناختی از این شهر داشتید و با قبول چه تعهداتی سمت شهرداری میبد را پذیرفتید؟

بسمه‌تعالی، من اهل میبد هستم و به این شهر هم رفت‌وآمد داشتم، لذا اطلاعاتی از شهر میبد در اختیارم بود. اما وقتی وارد سیستم شدم و حدود سه ماه کارکردم، از آن چیزی که در ذهن داشتم و برداشت من از شهر و کار اجرایی بود، کاملاً نگران‌کننده حس کردم، به مسئولان و افراد مرتبط هم تذکر دادم. اما همه می‌گفتند تا می‌توانید مشکل مردم را حل کنید.

عملکرد خودتان را در این مدت چگونه ارزیابی می‌کنید و علت‌های موفق یا ناموفق بودن اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایتان و موانع پیش روی شهرداری چه بوده است؟

در کل، شهرداری‌های کشور مشکل ساختاری دارند و اصلاح آن ضروری است؛ برنامه‌هایی که من به شورا داده بودم با دیدگاه‌هایی که خودم قبل از ورود به شهرداری داشتم تا آنجا که راه داشت انجام داده‌ام؛ ولی بحث‌هایی مثل فرهنگسرا در برنامه بود که ما دیدیم نه جای مناسبی وجود دارد و نه پول. از طرفی مهم‌ترین مقوله ما بحث سرمایه‌گذاری بود و مطالعات اولیه در این زمینه شروع شد، اصل موضوع زمین بود و هر زمینی که در نظر گرفتیم، ازلحاظ واگذاری ابهام داشت.

به مالکان زمین‌های رهاشده در سطح شهر اعلام کردیم هر کس می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، ما پول از شهروندان نمی‌گیریم و کسانی که زمین دارند جهت اخذ پروانه مراجعه کنند و به‌اندازه پولی که باید پرداخت کنند، به‌عنوان آورده شهرداری تلقی شود؛ ولی در میبد دید همکاری با شهرداری وجود نداشت و یک عده‌ای موافق نبودند، لذا در این زمینه نتیجه مطلوبی نگرفتیم.

در بحث تراکمات نیز با شورا وارد عمل شدیم، خواستیم تعرفه تراکم به حداقل ۷۰ درصد قیمت زمین برسد، اما موفق نشدیم که امیدواریم با تلاش‌های انجام‌شده این توفیق حاصل شود.

در خصوص ساختمان جدید شهرداری اقدام کردیم، سرمایه‌گذار هم برای ساخت هتل در محل فعلی شهرداری اعلام آمادگی کرد که متأسفانه با کارشکنی افرادی در شهرستان روبرو شدیم.

در بحث پارک‌ها و فضای سبز نیز مطالعاتی انجام‌شده، اطلاعات جامع و کامل در خصوص فضا و نیروی انسانی وجود نداشت، لذا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد و با کسب اطلاعات از پارک‌های محلی به این نتیجه رسیدیم که بهترین مورد، پارک غدیر است و این پارک را به اجاره شهرداری درآوریم تا مکان تفریحی مردم را توسعه دهیم.

در رابطه با ایجاد پارک‌های در داخل شهر هم کلنگ احداث بوستان مشاهیر میبد به زمین زده شد، ولی با نظر کارشناس و با توجه به دپوی خاکی که در محل رودخانه انجام‌شده، امکان ایجاد مستحدثات وجود نداشت و تنها عملیات تسطیح و آبگیری جهت استحکام صورت گرفت. برنامه داشتیم شهر را تغییر دهیم، متأسفانه اتفاقاتی افتاد که نشد.

آقای شهردار! بالا بودن عوارض و جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ یکی از دغدغه‌های مردمی عنوان‌شده؛ در این رابطه توضیح می‌دهید.

ما تعرفه پروانه ساختمان را افزایش ندادیم؛ در سال ۹۳ این تعرفه طبق معمول همهٔ شهرداری‌ها ۲۰درصد افزایش داشته، ۲۰درصد هم قیمت منطقه ای تغییر کرده است، در مجموع بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش عوارض داشتیم، اما اگر کسی حد استاندارد را رعایت نماید و طبق ضوابط صدور پروانه اقدام به ساخت نماید، تحت هیچ شرایطی با عوارض زیاد مواجه نمی‌شود.

watermarked-IMG_1532

در خصوص جرائم کمیسیون نیز متأسفانه در سال‌های گذشته، تغییر کاربری‌هایی که انجام می‌شده به کمیسیون ماده ۵ نمی‌رسیده و افراد پس از ساخت‌وساز در کمیسیون ماده ۱۰۰ طبق کاربری مسکونی جریمه می‌شدند، ما معتقدیم ضوابط را رعایت کرده‌ایم، اگر پرونده‌ای به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده شود بر اساس ضرایب تغییر کاربری جریمه می‌شود و این نرخ را بالا می‌برد و یکی از عواملی که باعث می‌شود جلوی تخلفات گرفته شود، بالا بردن نرخ جریمه‌ها است.

از طرفی پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ در کمیسیون بدوی دقیق‌تر و کارشناسی‌تر بررسی می‌شود و نرخ جرائم با توجه به شرایط نرخ بالاتری دارد؛ در این مدت ۵۰ درصد پرونده‌هایی که به کمیسیون تجدیدنظر ارجاع شده با کاهش شدید جریمه مواجه گردیده است. البته کمیسیون بدوی دلایل خاص خودش را دارد و دوستان تجدیدنظر هم‌نظر خودشان و ما برای همه آن‌ها احترام قائلیم و آن‌ها مرجع صلاحیت دار هستند، اما این اختلاف در کاهش و افزایش قیمت‌ها برای خود اعضا چالش داشته است.

مهم‌ترین طرح‌هایی که در آینده توسط شهرداری انجام خواهد شد را بیان می‌فرمایید؟

مهم‌ترین طرحی که ما سعی داریم تا نیمه شعبان به بهره‌برداری برسانیم پارک بانوان است. این پارک در حال حاضر حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این مهم‌ترین پروژه ماست که به زودی افتتاح می شود. البته پایانه مسافربری، پایانه میوه و تره‌بار، شهربازی استاندارد، فرهنگ‌سرا هم نیاز شهر است.

درمجموع از بین ده پروژه شهرداری، پنج الی شش پروژه در حال اجراست و کارهای زیرساختی انجام‌شده که نیاز است مسئولان شهرستان و شورای شهر در این خصوص همکاری نمایند.

اقداماتی هم در رابطه با ورودی‌های شهر و مبلمان شهری و نقاشی دیوارها انجام‌شده و ساخت المان‌ها و آب‌نماهای متنوع و همچنین تجهیز پارک‌ها نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.

همچنین با توجه به وقوع تصادفات، درصددیم دوربین‌های کنترل سرعت را جایگزین دست اندازهای موجود در شهر نماییم. نورپردازی نقاط مختلف شهر هم در دستور کار است.

در این مدت برای حل مشکل سدّ معابر شهر میبد و از بین بردن وضعیت نامناسب پیاده‌روها چه اقداماتی انجام‌گرفته است.

در خصوص سدّ معبر، میبد مثل سایر شهرها نیست، جلسه می‌گذارند و همه را به سمت شهرداری سوق می‌دهند، وقتی موضوع عملیاتی می‌شود کافی است یک نفر در سیستمی اعتراض کند؛ می‌گویند دست نگهدار، درصورتی‌که اگر یک تصمیمی گرفته شد، باید اجرا شود. همهٔ این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهد و دلسردی به وجود می‌آورد. متأسفانه در میبد به‌نوعی حالت رفاقت و کدخدامنشی وجود دارد و همه باهم رودربایستی داریم. دوست دارند رییس باشند و مسئولیت داشته باشند، اما حاضر نیستند به زیرمجموعه خودشان دستور بدهند.

رابطه و تعامل شهرداری با شورای شهر و دیگر ادارات میبد نظیر میراث فرهنگی چگونه است؟

ما تنها شهرداری هستیم که مشکلات شهر را مطرح کردیم و اولویت‌بندی ها را به عهده شورا گذاشتیم و تمام این‌ها زمانی محقق می‌شود که دغدغه ذهنی در کار نباشد و در سایه وفاق و همدلی، کارها اولویت‌بندی شود. در غیر این صورت جز روزمرگی و هدر رفت زمان و پول مردم نتیجه‌ای ندارد.

اگر به خاطر داشته باشید، اولین بحث من در جلسه معارفه، تعامل با ادارات بدون دخالت در کار یکدیگر بود و هنوز این امر در سرلوحه کار ماست؛ ما با میراث تعامل مشترک داریم و با آموزش پرورش همکاری‌هایی داشته‌ایم.

از دیدگاه من همکاری شهرداری با شورای شهر خوب است، تا آنجا که از دست ما برآمده همدلی و همکاری وجود داشته است. برخی اعضای شورا در بعضی مواقع دخالت‌هایی در کار اجرا و پرسنل داشته‌اند که به نظر من کار صحیحی نیست.

watermarked-IMG_1553

انتظار شما از مسئولان و مردم در جهت همکاری با شهرداری چیست؟

توقع ما از مسئولان این است که شهرداری را به این دید ببینند که مدیریت شهر دست شهرداری است و شهردار کلیددار شهر است. کارهای عمرانی به‌صورت تعاملی انجام شود و با این دید به مدیریت شهری کمک کنند.

از مردم هم توقع داریم به زیباسازی شهر کمک کنند؛ شهر را همانند خانه خودشان تلقی کنند، مصالح ساختمانی و نخاله‌ها را در کنار خیابان نریزند و محیط‌ زیست و شهرداری را دچار چالش نکنند.

در بحث تجمیع گورستان‌ها نیز از مردم، بانیان و امناء آرامستان ها می‌خواهم دست‌به‌دست شهرداری بدهند و روضه رضوان را به‌عنوان پایلوت و گلزار متمرکز شهرستان لحاظ کنند؛ البته زیرساخت‌هایی از جانب شهرداری به‌عنوان متولی باید آماده شود و از حالت پراکندگی آرامستان ها خارج شویم. ما توقع داریم گورستان‌های محلی تا آنجا که ممکن است در خودشان تجمیع شود و اضافه نگردد و اگر فردی قصد دارد زمینی را در این خصوص وقف کند می‌تواند بجای هزینه آن، قطعه‌ای در محل روضه رضوان احداث نماید.

نظرتان در رابطه با موضوع اخیر سؤال اعضای شورای شهر و بحث استیضاح شهردار چیست؟

ببینید، سؤال و استیضاح ازنظر قانونی حق اعضای شورای شهر است و قانون‌گذار به شورا این اجازه را داده که شهردار را بر اساس شرایط و ضوابطی تعیین کند و بر اساس شرایطی نیز عزل کند؛ ولی توقع ما از اعضای محترم شورای شهر این است که واقعاً بدون حاشیه‌سازی و جوسازی به‌صورت کارشناسی سؤال کنند و جواب بگیرند. این‌که یکی توی شهرداری خط بدهد و یکی بیرون از سیستم خط بدهد که نمی‌شود شهر را چرخاند. اگر شهردار با اعضای شورای شهر تعامل نداشته باشند تنها کسی که ضربه می‌خورد مردم آن شهر هستند.

من قبلاً در کار اجرا نبودم اما نزدیک به ۲۰ ماه مردم این شهر هزینه کسب تجربه من را پرداخت کرده‌اند و این هزینه را نبایستی به‌سادگی از دست داد. اگر استیضاح شدم و رأی نیاوردم از مسئولیتی که دارم راحت می‌شوم. من می‌توانم با این هزینه کرد مردم میبد، در جای دیگری از تجربه‌ام استفاده کنم. از مردم هم حلالیت می‌طلبم، چراکه پولی که در شهر بوده متعلق به این مردم بوده و اگر کاری انجام داده‌ایم که باعث نارضایتی آن‌ها شده حلالیت می‌طلبم.

ارسال نظر