تاریخ : 28 آوریل 2016 - 9:37 - شناسه خبر : 11335 اخبار استان

رئيس جهاددانشگاهي:

نگاه جهاددانشگاهي به توليد فناوري، نگاه كاربردي است/نبايد منافع ملي را فداي دعواهاي جناحي كرد

رئيس جهادانشگاهي با بيان اين كه كشور ما بيش از حد سياسي شده است، گفت: نبايد منافع ملي را فداي دعواهاي جناحي كنيم.

دكتر “حميدرضا طيبي” امروز در مراسم آغاز بكار گردهمايي مديران حوزه‌ تجاري‌سازي فناوري و اشتغال فارغ‌التحصيلان جهاددانشگاهي كشور كه با حضور معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و استاندار يزد و جمعي از ديگر مسئولان كشوري و استان يزد برگزار شد، گفت: اساس اشتغال فراهم آوردن توليد در شكل‌هاي مختلف آن است و فراهم آوردن شرايطي كه استعدادهاي افراد جامعه شكوفا شود و اين همين هدفي است كه جهاددانشگاهي را شكل داده است.

وي افزود: نگاه جهاددانشگاهي يك نگاه كاربردي و حل مسئله در زمينه‌هاي كاري خود بوده است.

طيبي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نقش جهاددانشگاهي كشور در تدوين نقشه جامع علمي كشور و برخي موضوعات مورد توجه در اين سند اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از مشكل كشور صنايع تكرار پذير است به نحوي كه اين صنايع هميشه با تكنولوژي‌هاي نو به ور ز رساني شده‌اند ولي هيچگاه سعي نشده در اين رابطه انتقال تكنولوي انجام شود لذا در اين نقشه راه موضوع انتقال تكنولوژي مرود اهتمام قرار گرفته است.

وي همچنين برنامه محور شدن فعاليت‌ها را يكي ديگر از موضوعات مورد توجه در اين نقشه برشمرد و گفت: در اين نقشه ماموريت‌هاي خاصي نيز به جهاددانشگاهي واگذار شده كه دو مورد از آنها مربوط به حوزه اشتغال و كارآفريني  است.

رئيس جهاددانشگاهي كشور در ادامه با اشاره به وجود دو پارك علم و فناوري و ۲۱ مركز رشد در زيرمجموعه جهاددانشگاهي، بيشترين توجه جهاددانشگاهي به تجاري‌سازي شدن فناوري‌هاي توليد شده‌ در داخل مجموعه جهاددانشگاهي است و در كنار آنها نيز شرايط را براي شركت‌هاي دانش بنيان نيز فراهم كرده است.

وي به توانايي ساختارشكنانه جهاددانشگاهي اشاره كرد و افزود: به نظر مي‌رسد كه علي رغم اين كه تعداد فارغ التحصيلان بيكار ما به مرز بحراني رسيده يا در صدر كشورهاي داراي مهاجران نخبه به خارج كشور قرار داريم، ولي بازهم از منابع طبيعي و انساني خوبي برخورداريم و بايد منابع مالي كشور نيز در مسير خوب براي بهره‌گيري از منابع موجود قرار گيرد.

طيبي در اين خصص افزود: كشور ما بالاترين نرخ سود بانكي را در بين بسياري از كشورها دارد و به همين دليل نيز شاهد سپرده‌گذاري حجم زيادي از دارايي‌ها و سرمايه‌هاي كشور در درون بانك‌ها براي دريافت سود بانكي هستيم و اين در حالي است كه سود اين سرمايه‌ها نيز به بخش‌هايي مانند توليد اختصاص نمي‌يابد.

اين مسئول اضافه كرد: البته برخي مواقع شيطنت‌هايي مانع پرداختن به تجاري‌سازي فناوري مي‌شود همانطور كه اخيراً سه مناقصه جهاددانشگاهي براي توليد فناوري و تجاري‌سازي آن، به دليل برخي شيطنت‌ها منجر به واردات همان محصولات از خارج كشور توسط دولت شد.

وي اظهار كرد: متاسفانه كشور ما بيش از حد سياسي شده است به نحوي كه حاشيه‌ها جاي مسائل اصلي كشور را گرفته است و بعضاً منافع ملي فداي مسائل سياسي و دعواهاي جناحي مي‌شود.

طيبي در اين رابطه به موضوع برجام و حواشي اخير آن اشاره كرد و گفت: قطعاً رفع تحريم خواسته‌ي هر دولتمرد ايراني و از منافع ملي كشورمان است ولي برخي براي اهداف كوچكتر و به بهانه مجلس و انتخابات در راستاي اهداف جناحي و سياسي خود آن را مورد هجمه قرار مي‌دهند و اين در حالي است كه در كشورهايي كه آنها را نفي مي‌كنيم نيز افراد در رابطه با مصالح ملي خود اتحاد مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: بايد منافع ملي درست تعريف شود و حول آن برنامه‌ريزي شود، ضمن اين كه بايد توجه داشت كه فارغ از جناح ‌بندي دولت‌ها، هيچ دولتي نمي‌تواند چهار ساله مشكلات كشور را مرتفع سازد بلكه بايد در بلندمدت برنامه‌ها را اجرا و مشكلات را برطرف كرد.

رئيس جهادانشگاهي در پايان با ابراز اميدواري در مورد اين كه با الگوسازي در جهاددانشگاهي به سمت اصلاح قواعد موجود در كشور پيش برويم، گفت: جهاددانشگاهي هم مي‌تواند متكلف اشتغال باشد و هم در توليد فناوري در برخي زمينه‌هاي خاص فعاليت كند.
خبرگزاری دانشجویان ایران – منطقه یزد

اخبار مرتبط

ارسال نظر