تاریخ : 10 می 2016 - 8:41 - شناسه خبر : 11591 اخبار شهرستان

پنجمین همایش سراسری شهرهای نمونه گردشگری در شهرستان میبد برگزار می شود

در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه میبد میزبان شهرداران و فرماندار ۱۴ شهر خلاق و نمونه گردشگری کشور است.

به گزارش صدای میبد: در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه، میبد میزبان، فرمانداران، شهرداران و رؤسای میراث فرهنگی ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور خواهد بود.

حسین فلاح فرماندار میبد در کنفرانس خبری در این رابطه گفت: شهرستان میبد به دلیل دارا بودن ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی منحصر به ‌فرد همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

فلاح

وی ادامه داد: این همایش فرصت خوبی است تا با توجه به تعداد آثار تاریخی و صنایع دستی، میبد را به تمام معنی به عنوان شهر تاریخی و توریستی معرفی کنیم.

وی دلیل انتخاب میبد را به عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور وجود کیفیت تک بناها و مجموعه آثاری که در شهرستان است عنوان کرد و اظهار داشت: یکسال است که به طور ویژه و با همکاری دکتر محمدرضا دهقانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان توانسته ایم درمورد صنایع دستی و ثبت آن مکاتباتی را با سازمان یونسکو داشته باشیم که این امر در آن سازمان پذیرفته شد.

فرماندار میبد با اشاره به اینکه باید زیرساخت ها را در بخش صنایع دستی تقویت کنیم افزود: متاسفانه در شهرستان صنفی در زمینه صنایع دستی وجود ندارد. شهرک صنایع دستی مناسب سازی و بهسازی شده است. افراد شاغل در این حوزه هم باید همکاری مناسبی با هم و با نهادهای دولتی داشته باشند. و فقط آثار تولیدی شهرستان را به فروش برسانند.

فلاح افزود: در سال‌های اخیر از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری میبد در لیست شهرهای خلاق و نمونه گردشگری قرارگرفته است.

وی ادامه داد: در ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته کارهایی که در زمینه میراث فرهنگی صورت گرفته است بی سابقه بوده است. تعمیر و مرمت آسیاب آبی بیده، حمام یخدان که به صورت یک حمام مدرن و سنتی تغییر کاربردی داده شده است، آسیاب منحصر به فرد بفروئیه که از زیر خاک بیرون آورده شده است، آسیاب آبی یخدان، حمام تاریخی حسن آباد، راسته بازار، احداث چند هتل رستوران سنتی در شهرستان و … از جمله این اقدامات است.

وی همچنین بازسازی قلعه وزیری رکن آباد را از دیگر آثار مورد توجه عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی تاکنون بیش از ۳ میلیارد تومان برای تبدیل این قلعه به مکان تاریخی برای اقامت و رستوران هزینه کرده است که امیدواریم تا آخر سال به افتتاح برسد.

فرماندار میبد با اشاره به اینکه کوچه پس کوچه های شهرستان میبد مجموعه ارزشمندی است که باید به آن توجه شود گفت: شهرستان میبد علاوه بر بافت تاریخی و فرهنگی غنی، دارای صنایع‌دستی کم‌نظیر ازجمله سفال، سرامیک، زیلو و کارگاه‌های کار بافی، ظرفیت‌های بالایی در جذب توریست و گردشگری پیداکرده است.

فلاح خانه‌های قدیمی، آسیاب‌های آبی و آب‌انبارها را از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهرستان برشمرد و افزود: این همایش قطعاً فضا را برای معرفی هرچه بیشتر پتانسیل‌های گردشگری فراهم خواهد کرد.

وی تعامل شهرداران و فرمانداران، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، معرفی نمادهای شهرهای خلاق گردشگری و افزایش خدمات این شهرها را از محورهای این همایش دانست و گفت: در واقع در این همایش نقشه راه شهرهای نمونه گردشگری به تصویب خواهد رسید.

فرماندار میبد بابیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران و بر اساس مطالعات انجام‌شده، شهرهای نمونه گردشگری میبد، تفت و ابرکوه در استان یزد، شهر لاهیجان در استان گیلان، شهرهای بسطام و شهمیرزاد در استان سمنان، شهرری و دماوند در استان تهران، نیشابور در استان خراسان رضوی، ماهان در کرمان، سرعین در استان اردبیل و رامسر در مازندران، کاشان در استان اصفهان و شیراز در استان فارس به‌عنوان چهارده شهر نمونه گردشگری کشور معرفی‌شده‌اند گفت: شهرستان میبد با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد از شاخص‌ترین این شهرها محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است این همایش قرار است در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ماه در شهرستان میبد برگزار شود.

 

 

DSC_0471 DSC_0472

اخبار مرتبط

ارسال نظر