تاریخ : 15 می 2016 - 12:07 - شناسه خبر : 11774 اخبار استان

برگزاری نخستین جشنواره مد و لباس استان در اردکان

اردیبهشت ماه امسال، استان کویری یزد شاهد برگزاری یک رویداد فرهنگی مهم خواهد بود و نخستین جشنواره مد و لباس استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اردکان برگزار می‌شود.

اردیبهشت ماه امسال، استان کویری یزد شاهد برگزاری یک رویداد فرهنگی مهم خواهد بود و نخستین جشنواره مد و لباس استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اردکان برگزار می‌شود.
این جشنواره با هدف حفظ و احیای فرهنگ بومی و اسلامی در طراحی لباس، تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، ایجاد فضای رقابتی بین طراحان و ترغیب مردم به بهره‌گیری از لباس و پوشش بومی ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه در شهرستان اردکان برگزار می‌شود
حفظ و تقویت فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی، ارج نهادن، تبیین و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و فراهم ساختن فضای رقابتی در بین فعالان این عرصه و همچنین ترغیب مردم به پرهیز از  انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه از رویکردهای این جشنواره است.روزنامه همشهری برای اطلاع یافتن از بخش‌های مهم این جشنواره و نحوه برگزاری آن با «احمد زارع» مسئول امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

  • جشنواره مد و لباس چه ویژگی‌هایی دارد؟

این جشنواره، نخستین جشنواره مد و لباس استان است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به همت اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان اردکان برگزار می‌کند. در سال‌های گذشته، همایش‌های مختلفی به‌طور سطحی در این باب در دانشگاه‌ها و تنها با مشارکت خود دانشجویان برگزار شد اما امسال با توجه به این‌که در حوزه پوشش بانوان هیچ تحقیق و پژوهشی انجام نشده است این اداره کل در نظر دارد جشنواره مد و لباس را به طور جامع برگزار کند. این جشنواره در ۳‌بخش، لباس‌های بانوان در اجتماع، شامل انواع مانتوها، لباس مجلسی و پوشش سخت برگزار خواهد شد اما بیشترین رویکرد این جشنواره در خصوص محورهای پوشش زنان، طراحی و بحث‌های علمی پوشش و لباس است.

  • دلیل این‌که شهرستان اردکان برای برگزاری جشنواره انتخاب شده چیست؟

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نظر دارد همه شهرستان‌ها را برای برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی، مشارکت دهد. شهرستان اردکان با توجه به شاخص بودن آن در حوزه‌های فرهنگ، هنر و مصنوعات نساجی برای این جشنواره انتخاب شده است. اداره کل فرهنگ و ارشاد اردکان برای این جشنواره آمادگی داشت چرا که دانشگاه علم و هنر اردکان در رشته‌های گرافیک و طراحی فارغ‌التحصیلان بسیاری در مقطع کارشناسی ارشد دارد از این رو برای برگزاری این جشنواره از دانشگاه‌های این شهرستان هم کمک گرفتیم.

  • چه فاکتورهایی برای حضور طراحان لباس در این جشنواره در نظر گرفته‌اید؟

فراخوان جشنواره با موضوع شعار امسال مقام معظم رهبری و تحقق آن در مد و لباس و توجه به بهره‌گیری طراحان از لباس تولید داخل اعلام شد. همچنین انتخاب عناصر و نمادهای فرهنگی و بومی، اولویت دادن به فرهنگ عامه یزدی، داشتن ایده در مورد تهیه لباس‌هایی مانند مانتو و لباس‌های سنتی و جلوگیری از تکراری بودن طرح‌ها، مهم‌ترین شاخص‌ها و فاکتورهای مورد توجه در فراخوان بوده است. طراحان باید آثار خود را در نهایت تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و جشنواره در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه در شهرستان اردکان برگزار می‌شود.

  • به نظر شما برگزاری این جشنواره، نقشی در ساماندهی پوشش در جامعه خواهد داشت؟

این جشنواره با هدف بهره‌گیری از ایده و خلاقیت طراحان مد و لباس و ایجاد دغدغه در بین آنها برای روی آوری به طراحی یک لباس ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گرفته است که قطعا در ساماندهی پوشش جامعه موثر خواهد بود. این جشنواره نقطه عطفی برای ساماندهی مد ولباس و کاهش معضل و چالش پوشش و مد و لباس است؛ هرچه قدر طراحان لباس به سوی لباس‌های بومی و فرهنگی قدم بردارند، مردم هم بیشتر از این نوع لباس‌ها البته به شرط داشتن طرح و ایده مطلوب، استقبال خواهند کرد. ما در هر نقطه از کشور لباس‌های محلی زیبایی داریم که هم رنگ‌های شادی دارند و هم زیبا هستند بنابراین می‌توان از آنها به عنوان الگو بهره گرفت و استفاده از لباس‌های بیگانه و وارداتی را کاهش داد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر