تاریخ : 18 می 2016 - 9:03 - شناسه خبر : 11887 اخبار شهرستان

مدیر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی:

ارزش «عبدالعظیم پویا» اگر از نارین قلعه بیشتر نباشد، کمتر هم نیست

پویا می‌تواند واسطۀ آشنایی با حقیقت میبد باشد و ارزش او اگر از اثری چون نارین قلعه بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

مدیر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و رئیس اسبق سازمان میراث‌فرهنگی کشور در خصوص استاد «عبدالعظیم پویا» از محققان، نویسندگان و کارشناسان خبره میراث‌فرهنگی عنوان کرده است، پویا می‌تواند واسطۀ آشنایی با حقیقت میبد باشد و ارزش او اگر از اثری چون نارین قلعه بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

«سیدمحمد بهشتی» در پیامی که به‌مناسبت برگزاری مراسم نکوداشت استاد عبدالعظیم پویا نوشته، آورده است: «عبدالعظیم پویا در مقدمۀ کتاب سیمای شهر باستانی میبد، انگیزۀ تألیف این کتاب را نگرانی دانسته، نگرانی از دست رفتن آثار و میراث گذشتگان این شهر. هر چند این نگرانی بجاست اما باید بگویم که ما بیش از این آثار نگران خود او هستیم. اویی که نگرانی‌هایش نشان می‌دهد که میبد را به جا آورده و می‌تواند واسطۀ آشنایی ما با حقیقت میبد باشد؛ او هم یکی از صاحبخانه‌های میبد است که ملاقات با حقیقتِ میبد بدون آشنایی با او و حضور در محضرش دست نمی‌دهد. به این اعتبار، ارزش او اگر از اثری چون نارین قلعه بیشتر نباشد، کمتر هم نیست…».

مدیر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از این پیام عنوان کرده است، «پویا در طول زندگی پر بارش همچون آرشی است که تیر پرانی را در چلۀ کمان گذاشته و با نهایت زوری که در بازو داشته پرانده تا یک تنه نشان دهد که مرزهای معنایی میبد تا کجاهاست.»

بهشتی ادامه داده است، «مسلماً مرزهای معنایی میبد محدود به مرزهای طبیعی و جغرافیایی آن نبوده و نیست، مرزهای معنایی میبد همان مرزهایی است که قرن‌هاست با سفال‌ها و زیلوهای هنرمندان میبدی فتح شده، مرزهای میبد همۀ وسعتی است که رشیدالدین میبدی با اثر گرانمایۀکشف‌الاسرار و عدة الابرار توانسته فتح کند و عبدالعظیم پویا در زمرۀ معدود کسانی است که این محدوده را شناخته و تلاش کرده به دیگران بشناساند.»

گفتنی است، آئین نکوداشت «عبدالعظیم پویا» روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت با سخنرانی بزرگانی هم‌چون دکتر «اصغر دادبه»، دکتر «موسوی گرمارودی»، دکتر «پاپلی یزدی»، دکتر «فتح‌الله مجتبایی» و دکتر «پور جوادی» در شهرهای یزد و میبد برگزار خواهد شد.

نظرات ارسال شده

  1. باسلام و ادب و احترام. آقای پویا دو کتاب بیشتر نداره اما از دهاا کتاب در یکی از روزنامه ها حرف زده شده بود. بزرگتر از پویا هم در میبد داریم اما مثل مولایمان علی مظلوممند و وقتی مردن شاید کسی بفهمد کسانی دیگر و سرتر در میبد بودند متاسفم

ارسال نظر