تاریخ : 18 می 2016 - 18:32 - شناسه خبر : 11893 اخبار شهرستان1

پیام تبریک دکتر دهقانی به همایش نکوداشت استاد پویا

دکتر کمال دهقانی فیروز آبادی ، نماینده منتخب مردم تفت و میبد در دوره دهم مجلس شورای اسلامی‌طی پیامی‌به همایش نکوداشت استاد عبدالعظیم پویا از ایشان قدردانی نمود. با خبر شدم به منظور پاسداشت از نیم قرن زحمات و فعالیت‌های استاد گران مایه سید عبد العظیم پویا همزمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی […]

دکتر کمال دهقانی فیروز آبادی ، نماینده منتخب مردم تفت و میبد در دوره دهم مجلس شورای اسلامی‌طی پیامی‌به همایش نکوداشت استاد عبدالعظیم پویا از ایشان قدردانی نمود.

با خبر شدم به منظور پاسداشت از نیم قرن زحمات و فعالیت‌های استاد گران مایه سید عبد العظیم پویا همزمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌های میبد و یزد مراسمی‌برقرار است . با توجه به عدم امکان حضور ، علی رغم اشتیاق شدیدی ، بدین منظور یادداشت پیامی‌برای عرض ارادت و نگوداشت ایشان تقدیم می‌شود.

عشق و علاقه ی شدید استاد پویا به سرزمین ایران و شهرو دیار پدری و دلبستگی او به میبد و هرآنچه بدان منسوب است ؛ از زبان دل بر می‌آید و با چشم دل می‌نگرد . به راستی اگر امروز میبد به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری مطرح است و اگر امروز ارزش‌های فرهنگی و تاریخی میبد را همگان می‌شناسند حاصل یک عمر تلاش بی منت و بی پایان استاد پویاست . بدون کوشش‌های او نشانه‌های تاریخ کهن و تمدن این شهر باستانی هنوز در پشت لایه‌های نامعلوم و پر از ابهام تاریخ پنهان مانده بود.

بدون شک یکی از گران سنگ ترین فعالیت‌های این پژوهشگر فرزانه در استان، کتاب‌ها ، مقالات و یادداشت‌های فراوانی است که نوشته است . کتاب سیمای باستانی شهر میبد که به دست وی نگاشته شده سال‌ها است که منبع پر ارزشی برای پژوهشگران و محققان تاریخ شهر بوده وهمواره مورد استفاده ایران شناسان قرار می‌گیرد. هرچند همگان استاد پویا را به لحاظ فعالیت‌های فرهنگی و تاریخی اش در زمینه ی پژوهش‌های میراث فرهنگی و به ویژه تاریخ تمدن کهن شهر میبد می‌شناسد . اما موضوعات روز جامعه و دغدغه‌های ساکنین شهر نیز برای او که جامعه شناس برجسته می‌باشد از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. نگرانی‌های به حق او در عرصه تحولات اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی منطقه نظیر نحوه توسعه صنعتی ، محیط زیست به ویژه باغات – کشاورزی و مسئله آب ، شهرنشینی و مهاجرت همواره قابل تحسین و ستودنی است.

امیدوارم همان طور که امروز از پویای فرهنگ این سرزمین تقدیر می‌شود  همواره راه و روش او که همچون یک فرهنگ پویاست ، به نسل جوان تر منتقل شد و همچنان تداوم داشته باشد.

همواره پویا و پایدار و پایمرد باشند و سایه شان مستدام.

 کمال دهقانی فیروز آبادی – ۲۸ اردیبهشت

اخبار مرتبط

ارسال نظر