تاریخ : 12 جولای 2016 - 19:40 - شناسه خبر : 14626 ایران و جهان

علی جنتی

قانون ممنوعیت ماهواره باید اصلاح شود/ حداقل ۷۰ درصد مردم خلاف قانون رفتار می‌کنند

اگرچه دستگاه قضایی این اختیار را دارد اما در اختیار گرفتن صفر تا صد مجوزهای صادره برای چنین برنامه‌هایی توسط وزارت فرهنگ نیازمند تغییر قانون است.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه قانون ممنوعیت پخش تیزر فیلم‌های سینمایی حتما باید اصلاح شود، گفت: می‌توان از ماهواره برای تبلیغ کالای فرهنگی بهره برد اما این مسئله در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که استفاده از ماهواره قانونا مجاز شود.علی جنتی در گفت‌وگو با «خانه ملت» با اشاره به اصلاح ماده ۲۰ آیین‌نامه اداره اماکن عمومی توسط دولت یازدهم، گفت: آخرین تغییرات قانون نظارت اداره اماکن بر برنامه‌های هنری، متعلق به سال ۱۳۶۳ است که بر اساس آن شهربانی کل کشور موظف بود به وضعیت هتل‌ها، رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، سینماها، کنسرت‌های موسیقی و نحوه برگزاری مجالس شبانه از جمله تئاترها نظارت داشته باشد و برگزارکنندگان این مراسم باید از اداره اماکن جهت برگزاری هر نوع مراسمی مجوز دریافت می‌کردند اما به تازگی این قانون اصلاح شده و طبق آن، صدور مجوز برای اجراهای صحنه‌ای، تئاتر، موسیقی و نمایش‌های دیگر فقط بر عهده وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی است و نیروی انتظامی فقط می‌تواند در مسائل ترافیکی و انتظامی اظهارنظر کند و دیگر اجازه ورود به لغو کنسرت‌ها، نمایش‌ها و … را ندارد.

هنوز صفر تا صد برگزاری کنسرت‌ها در اختیار وزارت ارشاد نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیگر دستگاه‌هایی که در نحوه برگزاری کنسرت‌ها حق اظهارنظر دارند اشاره کرد و گفت: به غیر از وزارت فرهنگ، دستگاه قضایی نیز همچنان اختیاراتی مبنی بر لغو کنسرت‌ها دارد لذا وزارت فرهنگ تنها می‌تواند با مذاکره از آنها بخواهد اگر در کنسرتی ایراداتی می‌بینند، آن را به وزارت فرهنگ به‌عنوان متولی اصلی انتقال دهند تا برخورد از طریق ما باشد و خودشان مستقیما وارد نشوند.

وی ادامه داد: اگرچه دستگاه قضایی این اختیار را دارد اما در اختیار گرفتن صفر تا صد مجوزهای صادره برای چنین برنامه‌هایی توسط وزارت فرهنگ نیازمند تغییر قانون است.

مادامی که قانون ممنوعیت ماهواره وجود دارد، قوانین زیرمجموعه آن نیز اعمال می‌شود
جنتی همچنین در ادامه درباره منع قانونی پخش تیزرها در شبکه‌های ماهواره و نقدهایی که بر به‌روز نبودن آن وارد است، توضیح داد: اصلاح این قانون بسیار ضروری است و حتما باید اصلاح شود چراکه استفاده افراد از ماهواره به کل غیرقانونی است اما اکثریت مردم از آن استفاده می‌کنند. در واقع حداقل ۷۰ درصد مردم خلاف قانون رفتار می‌کنند. با این حال، مادامی‌که قانون ممنوعیت از ماهواره وجود دارد قوانین زیرمجموعه آن نیز اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه ممنوعیت پخش تیزرها و تبلیغات سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای به قوت خود باقی است و تهیه‌کنندگان نباید با ماهواره همکاری کنند اما باید فکری اساسی برای تبلیغ فیلم‌ها در داخل کشور کرد و صدا وسیما باید شرایط تبلیغ فیلم‌های سینمایی را فراهم کند.

کف تبلیغاتی معقول و تأثیرگذار برای همه فیلم‌ها در صداوسیما
جنتی ادامه داد: صحبت‌هایی با رییس سازمان صداوسیما مبنی بر ایجاد فضای تبلیغ برای تمامی فیلم‌های سینمایی مجوزدار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. در واقع حتی اگر مدیران رسانه ملی برخی از فیلم‌ها را بیشتر پسندیده و خواهان تبلیغ بیشترشان هستند باید یک کف تبلیغاتی معقول و تأثیرگذار هم برای دیگر فیلم‌ها در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این مسئله می‌توان با پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای مخالفت کرد اما اگر در داخل چنین محدودیت ویرانگری وجود داشته باشد فیلمسازها به طور طبیعی به سمت ماهواره گرایش پیدا می‌کنند.

تبلیغ فیلم‌ها در ماهواره منوط به مجاز شدن استفاده از ماهواره در کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه تنها راه‌حل این مشکل همراهی صداوسیما با فیلم‌های سینمایی است، افزود: می‌توان از ماهواره برای تبلیغ کالای فرهنگی بهره برد اما این مسئله در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که استفاده از ماهواره قانونا مجاز شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر