تاریخ : 13 جولای 2016 - 14:09 - شناسه خبر : 14663 ایران و جهان

درس هایی که از یورو آموختیم-2

از پهلوان قزوینی تا ستاره تیم ملی پرتغال

ریکادو کوراشما علاوه بر خالکوبی های عجیبی که روی دست و بدنش دارد در صورتش هم دو قطره اشک خالکوبی کرده است…

عصرایران؛ احسان محمدی – شاید باورتان نشود ولی سال ۹۰ در یک گزارش خبری اعلام شد که هزینه خال‌کوبی تمام بدن در تهران نزدیک به ده میلیون تومان تمام می شود! ممکن است اهل خال‌کوبی نباشید اما این روزها بازار خال‌کوبی داغ است.
خال‌کوبی یا تتو در همه فرهنگ ها وجود دارد. از ژاپن گرفته تا سرخ‌پوستان آمریکایی جنوبی.
خال‌کوبی در ایران به ادوار بسیار قدیم تاریخی بازمی‌گردد. تندیسه‌هایی در پازیریک و لرستان از دوره هخامنشیان یافت شده‌ که نشان خال‌کوبی بر بدنشان بوده‌است.
مولوی در مثنوی معنوی، در ضمن داستان پهلوانِ قزوینی (شیر بی یال و دُم و اشکم) به عمل خال کوبی با عنوان «کبودی زدن» اشاره می‌کند.
خال‌کوبی در ایران بیشتر نزد زنان، پهلوانان و اوباش جاهل مرسوم بوده‌است. باز کردن بخت و کور کردن چشم حسود و قدرت نمایی و دفع بیماری و زیبایی مهمترین دلایل خالکوبی به شمار می روند.
بسیاری از ستاره های ورزشی در دنیا خال‌کوبی کرده اند. مارادونا عکس چهره چه گوارا و فیدل کاسترو را خال‌کوبی کرده است.
نیمار نزدیک به چهل مورد خال‌کوبی روی بدنش دارد از جمله «خدا وفادار است» روی مچ دست چپش که بعد از هر بار گلزنی می بوسد تا « زندگی یک شوخی است» روی بازوی چپ اش. مسی پسرش را در حال نقاشی روی پایش خالکوبی کرده و …
زلاتان ابراهیموویچ سال پیش وقتی پیراهن پاریسنت ژرمن را می پوشید مقابل تیم کان، یک کارت زرد را با کمال میل پذیرفت. او بعد از گلزنی پیراهنش را از تن در آورد و  ۵۰ نامی که بر روی بدنش خالکوبی شده بود را به همه نشان داد.
او گفت: هر جا که می روم مردم با نام مرا صدا می زنند، اما نام هایی وجود دارد که هیچ کس به آنها توجهی ندارد و اینها همان گرسنگانی هستند که شمار آنها بالغ بر ۸۵۰ میلیون نفر است. این ۵۰ نفر که  مربوط به اشخاصی است که آنها را نمی شناسم، اما دوست دارم به آنها نزدیک شوم؛ آنها ۵۰ نفر از ۸۵۰ میلیون انسانی هستند که در سراسر جهان از گرسنگی رنج می برند…ما باید مطمئن شویم که دنیا این واقعیت را می داند.
اما در ترکیب تیم ملی پرتغال ریکادو کوراشما علاوه بر خالکوبی های عجیبی که روی دست و بدنش دارد در صورتش هم دو قطره اشک خالکوبی کرده است. کاری متفاوت که در مورد دیگر ستاره ها کمتر دیده شده است. او در خانواده ای رومانیایی به دنیا آمده است. مردمی که ریشه های کولی دارند برای همین یکی از القاب این ستاره پرتغالی که در نوزده سالگی برای یکسال در بارسلونا هم بازی کرد «کولی» است.
قطره اشک را معمولاً کسانی روی صورتشان خالکوبی می کنند که مدتی را زندان گذرانده اند،  کسی را کشته اند یا یکی از عزیزانشان را از دست داده اند. حتی ممکن است نشانه چیزی باشد که در مورد آن به کسی حرف نمی زنند اما در آمیخته با اندوه و حسرت است.
کوراشما یکی از عوامل کلیدی صعود پرتغال به مراحل نهایی یورو ۲۰۱۶ بود. مردم کشوری را به اوج شادمانی رساند که از آنها گله مند است نسبت به سیاهان، مهاجران و کولی ها رفتارهای تبعض نژادی از خود بروز می دهند. اما قطره اشک های او شاید حرف هایی است که به کسی نمی گوید. ستاره های فوتبال معمولاً با توپ حرف می زنند اما گاهی با خالکوبی هایشان حرف می زنند!
در ایران هم البته بعضی از فوتبالیست ها از این قافله عقب نمانده اند. اشکان دژاگه، شیث رضایی، محسن بنگر، حنیف عمران زاده و محسن فروزان هر کدام مثال های متفاوتی از این داستان هستند. در مورد یکی از آنها نوعی خال‌کوبی با عنوان دماغ پینوکیو گزارش شده و بوووووووووووووووووووق!

ارسال نظر