تاریخ : 25 جولای 2016 - 9:35 - شناسه خبر : 15193 اخبار شهرستان، فرهنگی

اختصاصی صدای میبد/آیت الله اعرافی امام جمعه میبد:

سخن امیرالمؤمنین درباره ی قرآن عاشقانه، جذاب، شیوا و با تعابیر گوناگون است

همه ی ما دارای یک حیات معنوی هستیم که با شعاع نور قرآن حقیقت می یابد.

به گزارش صدای میبد: آیت الله اعرافی در دانشکده علوم قرآنی میبد و در مراسم اختتامیه مسابقات قرآنی جهاد کشاورزی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه من وقتی نهج البلاغه را با این نگاه مطالعه کردم که امام علی(ع) درباره ی قرآن چه می گوید؟ خاطرنشان ساخت: شاید در بیش از۳۰ خطبه ی امیرالمؤمنین (ع) جمله های بسیار زیبایی درباره ی قرآن وارد شده است. مجموعه ی آنها را اگر کنار هم قرار دهیم، یک قرآن شناسی بسیار جذاب از علی(ع) درباره ی این کتاب آسمانی دیده می شود.

امام جمعه میبد افزود: همان طور که امیرالمؤمنین وقتی درباره ی پیامبر حرف می زند بسیار عاشقانه حرف می زد. وقتی به قرآن هم می رسد همین طور است. سخن امیرالمؤمنین درباره ی قرآن عاشقانه، جذاب، شیوا و با تعابیر گوناگون است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه بین ۴۰ تا ۵۰ تشبیه درباره قرآن در نهج البلاغه داده شده برای اینکه ایشان جایگاه و عظمت این کتاب را نشان ده تصریح کرد: مثال های نهج البلاغه دنیای عجیبی دارد. در حال حاضر زندگی در روی کره ی زمین وابسته به یک سلسله عوامل است و یکی از مهمترین عوامل حیات بشر در زمین «نور» است. نور خورشید به ما انرژی، روشنایی و … می دهد. بدون نور، حیات ما تمام خواهد شد. یکی از مثال هایی که امیرالمؤمنین (ع) درباره ی قرآن در چند خطبه می آورد این است که «قرآن» نور است. اما با تعابیر متفاوت از آن یاد کرده مثل سراج، نور، آفتاب و … و این یعنی اینکه قرآن حاضر در زندگی است. درست مانند نور.

امام جمعه میبد اضافه نمود: همه ی ما دارای یک حیات معنوی هستیم که با شعاع نور قرآن حقیقت می یابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه زندگی ما در این عالم به عامل «آب» بستگی دارد گفت: آب مایع حیات است و در چند خطبه ی نهج البلاغه چندین تشبیه وجود دارد که قرآن را معادل آب می آورد. مثل: قطره، باران، چشمه، دریا، اقیانوس، آبشار و مراتب حیات بخشی قران که قطره باشید اقیانوس بستگی به خودمان دارد اینکه ظرف وجود ما چقدر ظرفیت دارد. به اندازه ی یک قطره، جوی کوچک یا اقیانوس؟

آیت الله اعرافی ادامه داد: زندگی ما وابسته به معادن است و چندین تشبیه در نهج البلاغه وجود دارد که قرآن را به معادن تشبیه می کند. معدنی که پر است از مواد حیاتی برای ادامه ی حیات. قرآن جلوه گاه همه ی اسماء الهی است و هیچ نام و صفت خدا بیرون از قرآن نیست.

امام جمعه میبد با اشاره به اینکه در روایات آمده است قرآن مثل یک داروخانه ی عظیم است تاکید کرد: زمانی این داروها مفید واقع می شود که پزشکانی باشند که مفسران وحی باشند. یعنی همان ائمه و پیامبران. این ائمه و پیامبران واسطه ی بین داروخانه و نیازمندان به سلامت و تعالی روحی است و خود آدم ها هم خواهان معالجه باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر