تاریخ : 31 جولای 2016 - 19:33 - شناسه خبر : 15582 اخبار استان

یک مقام مسئول:

یزد و میبد، شهر جهانی نساجی سنتی و زیلو می شوند

مشاور معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهرهای یزد و میبد در سال ۲۰۱۷ پس از ثبت ملی، به ترتیب به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی و زیلو به مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی معرفی می شوند.

امید شیوا افزود: ایران پیشنهاد داده از این پس همه شهرهایی که برای ثبت جهانی به مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی معرفی می شود، ابتدا در کشور خود ثبت ملی شوند که با استقبال مواجه شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس به احتمال فراوان یزد و میبد تا یک ماه آینده به ترتیب به عنوان شهر نساجی سنتی و زیلو ثبت ملی می شوند و سپس برای ثبت در شورای جهانی صنایع دستی معرفی خواهند شد.
مشاور صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: بازدید از شهرهای یزد و میبد نیز با توجه به درخواست سال گذشته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مبنی بر تلاش برای ثبت یزد و میبد به عنوان شهرهای جهانی نساجی سنتی و زیلو صورت گرفته است.
شیوا با بیان اینکه ایران به همراه چین و هند جزو سه کشور برتر جهان در حوزه صنایع دستی است افزود: کشورمان با داشتن چهار شهر جهانی پس از چین با پنج شهر جهانی، دارای بیشترین شهرهای جهانی در حوزه صنایع دستی است.
وی ادامه داد: اصفهان، تبریز، مشهد و لالجین همدان به ترتیب به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، فرش دستباف، سنگهای قیمتی و سفال به ثبت رسیده اند.
وی اضافه کرد: اگر پس از ثبت جهانی شهرهای کشورمان نتوانیم دفاع قابل قبولی ارایه کنیم احتمال پس گرفتن این عنوان وجود دارد.
مشاور صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: البته رقم صادرات صنایع دستی ایران با کشورهای چین و هند قابل مقایسه نیست و در حالی که کشورمان سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی دارد که کشورهای چین و هند افزون بر چهار میلیارد دلار صادرات در این حوزه دارند.
** اصفهان، میزبان هجدهمین مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی
مشاور عالی اجرایی هجدهمین مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی گفت: این نشست از سوم تا ششم مهر ماه امسال به میزبانی کشورمان در اصفهان برگزار می شود.
شیوا افزود: در این نشست درباره تغییر رئیس مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی و انتقال مقر آن از چین به انگلستان تصمیم گیری می شود.
وی خاطر نشان کرد: کشورمان اردیبهشت امسال در تبریز میزبان نشست شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه بود و به خوبی از عهده میزبانی برآمد.
یزد از استان های توانمند در حوزه صنایع دستی است و هم اکنون در این استان بیش ۵۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که هنرمندان و صنعتگران به صورت انفرادی و کارگاهی به انجام آن مشغول هستند و دو هزار و ۹۸۵ کارگاه و ۲۵تعاونی صنایع دستی زیرپوشش و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.
فرش بافی، زیلوبافی، ترمه، زری، مخمل، شمد، دارایی، چادرشب، دستمال یزدی، روتختی، خورجین بافی(لبافی)، پتو، جاجیم، شال بافی، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی از صنایع دستی استان یزد است.
تاکنون ۴۷ پرونده در حوزه ثبت آثار ناملموس در استان یزد به ثبت رسیده که از نظر تعداد پرونده های ثبت ناملموس در سال ۹۴ استان یزد رتبه اول را در سطح کشور کسب کرده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر