تاریخ : 2 آگوست 2016 - 10:51 - شناسه خبر : 15623 اخبار شهرستان، با نماینده مجلس

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

آمریکا با نوسازی زرادخانه اتمی به دنبال حفظ هژمونی خود است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: واشنگتن باتوجه به سابقه دوران جدال با اتحادیه جماهیرشوروی تلاش می کند ضمن نوسازی زرادخانه های هسته ای آمریکا هژمونی خود را بر جامعه جهانی حفظ نماید.

خبرگزاری خانه ملت :: آمریکا با نوسازی زرادخانه اتمی به دنبال حفظ هژمونی خود است

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل تصمیم پنتاگون برای نوسازی ناوگان فرسوده زرادخانه هسته ای با موشک های کروز و بالستیک گفت: در نگاه کلان به معادلات جهانی می توان گفت که فاکتورهای جنگ سرد میان روسیه و آمریکا با حضور چین بازنویسی شده است.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار بحث ازسرگیری جنگ سرد ، جامعه جهانی از حالت دوقطبی شرق و غرب به چند قطبی تغییر کرده است. آمریکا در فضایی سخت تر از گذشته تلاش می کند خود را به عنوان یک ابرقدرت مطرح کند.

پارادوکس آمریکایی

وی تصریح کرد: واشنگتن در عین حال به دلیل درگیری در پرونده های مختلف ناچار به موضع گیری های متناقض بر اساس منافع ایالات متحده است و به همین دلیل جایگاه آنها افول کرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آمریکا مدعی حمایت از دموکراسی در چهارگوشه جهان است و به همین بهانه کشورهای مختلف را مورد تهاجم قرار می دهد اما در قبال دیکتاتورهای مرتجع عرب سکوت می کند.

وی خاطرنشان کرد: دوگانگی استانداردهای آمریکا در مورد جمهوری اسلامی بیش از سایرموارد بروز و ظهور داشته است.آنها ضمن تخاصم با مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی به روش های مختلف تلاش می کنند علیه ایران اقداماتی را عملیاتی کنند.

این نماینده مجلس دهم گفت: پنتاگون که انواع تسلیحات کشتار جمعی را به کشورهای جنگ طلب و حامیان تروریسم عرضه می کند در قبال فعالیت های تدافعی ایران جاروجنجال به پا می کند که امنیت جهانی در خطر قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: آمریکایی ها با خودشان هم در مباحث امنیتی با دوگانگی برخورد می کنند که این موضوع در نهایت برای آنها گران تمام خواهد شد.

تلاش برای حفظ سیطره

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به مشکلات داخلی آمریکا در موضوعات اقتصادی و شکاف اجتماعی گفت: ایالات متحده در بلبشوی جنگ سرد و پارادوکس های ارزشی متحمل فشار روانی کشنده ای می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: واشنگتن باتوجه به سابقه دوران جدال با اتحادیه جماهیرشوروی تلاش می کند ضمن نوسازی زرادخانه های هسته ای آمریکا هژمونی خود را بر جامعه جهانی حفظ نماید.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: رویکرد جدید آمریکا که قطعا با پاسخ نظامی روسیه و چین مواجه خواهد شد اما در نهایت نتیجه ای برای آنها در پی نخواهد داشت. آمریکایی ها در نهان می دانند که امروز اقتصاد بیش از تسلیحات بالستیک برای چین و روسیه قدرت ایجاد کرده است.

وی در نهایت گفت: نوسازی زرادخانه های اتمی هسته ای آمریکا اقدامی است که امنیت جامعه جهانی را به چالش می کشد و ایالات متحده را به بزرگ ترین تهدید امنیت تبدیل خواهد کرد.

موشک بالستیک

موشک بالستیک

گفتنی است که روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» گزارش داده است که نیروی هوایی آمریکا تصمیم دارد ناوگان فرسوده زرادخانه هسته ای خود را مدرن کند و آن را به موشکهای جدید کروز هسته ای و بالستیک بین قاره ای مجهز می سازد. نیروی هوایی آمریکا با این دستور کار، جمعه گذشته به تمام صنایع تسلیحات هوایی این کشور فراخوان مناقصه داد تا دست به کار طراحی مجدد موشکهای کروز هسته ای پرتاب از هوا و موشکهای بالستیک بین قاره ای زمینی با نام اختصاری (ICBM) گردند.

دولت آمریکا در برنامه دارد در عرض سه دهه و با تخصیص بودجه ای بالغ بر یک هزار میلیارد دلار زرادخانه هسته ای خود را ارتقا سطح دهد.

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است که در یک فراخوان مناقصه برای خرید موشکهای جدید بالستیک بین قاره ای زمینی، امتیاز انعقاد دو قرارداد تا پایان سال ۲۰۱۷ را به شرکتهای برنده اعطا خواهد کرد.

نیروی هوایی آمریکا تصمیم دارد این موشکهای جدید را جایگزین موشک مینوتمن سه (Minuteman III) سازد . این موشکها ساخت سالهای نیمه دهه ۱۹۶۰ هستند اما در طول این سالها سیستم پرتابگر و زیرساختهای فیزیکی آنها به روز رسانی شده است .

پیمانکاران نظامی شامل شرکتهای بویینگ، تورتروپ گرومن و لاکهید مارتین هم برای طراحی موشکهای پرتاب از هوا وارد مناقصه شده اند تا این موشکها را جایگزین تسلیحاتی کنند که تولید سالهای دهه ۱۹۸۰ است و برای ۱۰ سال کار مفید طراحی شده اند.

طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، زرادخانه تسلیحات هسته ای این کشور به دنبال فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱، از ۱۹ هزار و هشت کلاهک اتمی به چهار هزار و ۴۵۷ کلاهک در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.امروز زرادخانه استراتژیک آمریکا در رقمی قابل تردید حول و حوش یک هزار و ۵۰۰ کلاهک نصب شده دارد، اما بسیاری از متخصصان امر معتقدند که آمریکا لازم است هر سه ضلع سه گانه هسته ایش را حفظ کند.

ارسال نظر