تاریخ : 3 آگوست 2016 - 8:49 - شناسه خبر : 15628 اسلایدشو، ایران و جهان

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی

دستگاه‌هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند نباید وارد اقتصاد شوند/ آمریکا به تعهداتش در برجام به خوبی عمل نکرد

هدف نظام در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی این بود که بخش‌هایی که ضروری نیست در اختیار دولت باشد، به مردم واگذار شود، اما متاسفانه در این خصوص این سیاست بد اجرا شد.

فرارو- گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور کشورمان با مردم پس از شش ماه برگزار شد. حسن روحانی در سخنان امشب خود به دفاع از عملکرد اقتصادی دولت پرداخت. او از عملکرد امریکا در اجرای برجام انتقاد کرد.

گزیده سخنان رییس جمهور را در ادامه می خوانید:

*اکنون که ۴ ماه از سال گذشته، بسیار امیدوارتر از روز اول امسال(اول فروریدین ۹۵) به آینده کشور و اقتصاد، امنیت‌ملی و اجتماعی کشور هستم.

*از لحاظ امنیتی در طول ۳ سال گذشته در کنار قوای مسلح و همت مردم ثبات بی‌نظیری را شاهد بودیم و این آرامش بحمدالله ادامه خواهد یافت. ایران منطقه ثبات است.

*در زمینه مسائل اقتصادی، گرچه آمار اولیه ۳ ماهه رشد اقتصادی را نداریم، اما آمارها حاکی از حرکت رو به جلوست.

*بسیار امیدوارم به هدف رشد ۵ درصدی در امسال برسیم و علامت‌ها هم از ابتدای سال همین موضوع را به ما می‌گوید.

*ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می‌گیرم باید یک جور صحبت کنیم و کاستی و اهمال آنها را به رخ‌شان بکشیم و از سوی دیگر باید به مردم خودمان هم توضیح دهیم.

*برجام یک فضای خوبی را برای کشور به وجود آورده است. طرف خارجی در اجرای برجام اهمال‌هایی داشته است.

*امروز عزتی پیدا کرده‌ایم که هر چه می‌خواهیم نفت می‌فروشیم. در دسترسی به پول نفت و میعانات هم دست‌مان باز شده است.

دستگاه‌هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند نباید وارد اقتصاد شوندآمار روحانی از صادرات غیرنفتی و واردات کشور طی ۸ سال گذشته/صادارات بر واردات پیشی گرفته است

*مهمترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از سر ما کم شد. ۶ تا ۷ قطعنامه علیه ما تصویب کرده بودند و هر لحظه ممکن بود ایران درگیر جنگ ناخواسته شود.

*توفیق ما در برجام لطف ۱+۵ به ایران نبود، بلکه مردم ما با اتحاد و رهبری شجاع‌شان به این مرحله رسیدند.

*باید حق‌مان را در هر مرحله‌ای باز ستانیم. آنها در شورای امنیت گفتند که ایران حق غنی‌سازی ندارد، اما امروز همین شورای امنت این حق غنی‌سازی را قانونی می‌داند.

*امروز ۱+۵ سنگ‌اندازی‌هایی را در مسیر برجام دارد. رژیم‌صهیونیستی و برخی مخالفان برجام در آمریکا و برخی از کشورهای منطقه در مسیر برجام سنگ‌اندازی می‌کنند. اگر آمریکا با حسن نیت به اجرای برجام می‌پرداخت چه بسا حاضر بودیم در موضوع دیگر با آنها مذاکره کنیم که متاسفانه آنها به تعهدات خود دقیق پایبند نبودند.

فیش های حقوقی
*نقش فضای مجازی در بحث انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران بسیار موثر بود و این نشان داد سیاست دولت درباره باز بودن شبکه‌های مجازی درست بود

*هرکس با هر نیتی این موضوع را دنبال کرد درنهایت باعث خیر شد.

* اساس مسئله فیش های حقوقی شفافیت است و دسترسی مردم به اطلاعات؛ در مبارزه با فساد غیرجناحی بودن است و نباید فساد رو جناحی بررسی کنیم.

*شایعه کاسته شدن از حقوق کارمندان بی اساس است.

* با فساد و رانت باید مبارزه کنیم، خصوصا رانت اطلاعاتی؛ باید این فضا رو عوض کنیم؛ برخی امور را با اصلاح ساختاری باید تغییر بدیم.

* ما باید تشکیلات را سامان بدهیم تا از فساد دور شویم. برای همین به این نتیجه رسیدم که در مسائل اداری و استخدامی باید معاونت جداگانه ای تشکیل دهیم و سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمام امور اداری و استخدامی کشور امروز ایجاد شد.

*شرکت هایی داریم امروز که نه خصوصی هستند نه دولتی و بعنوان خصوصی از اموال دولتی استفاده می کنند و مقررات درستی نیست، قوانینی که ما رد زمینه حقوق و دریافتی‌ها داشتیم یک شکافت‌هایی داشت که می‌شد از آن سوءاستفاده کرد.

* چیزهای درست شد به نام پاداش، کارانه، رفاهیات و تحت عناوین دیگری حقوق‌هایی پرداخت می‌کردند!

* وقتی ذی نفع خودش برای خودش تصمیم بگیرد برخلاف انصاف اتفاقاتی می افتد و ما برای همین لایحه ای به مجلس خواهیم فرستاد. همه قوا در زمینه مبارزه با مسئله فیش های نامتعارف همکاری کردند و رهبری کمک کردند و دستور دادند مصوبات دولت برای سایر دستگاه‌ها لازم‌الاجرا باشد.

* همه این موارد برای درصد بسیاری کمی بوده و کارمندان و کارکنان دولت و سایر نهادها از این مساله مبرا هستند؛ اونچه که گفته می‌شود حقوق این کارکنان و کارمندان کاهش خواهد یافت شایعه است و چنین چیزی رخ نخواهد داد.

* من از همه کسانی که به این موضوع اهتمام ورزیدند و کمک کردن تا با این عمل غیرمنصفانه و ناصحیح و پول‌های نامشروع مقابله بشود تشکر می کنم.

وضعیت اقتصادی
*اجرای بد قانون اصل ۴۴ یکی از مسائلی بود که این مشکلات را بوجود اورد؛ ما بجای انکه اقتصاد را به مردم واگذار کنیم، به بخش‌های غیردولتی واگذار کردیم، آنچه که در دولت قبل به بخش خصوصی واگذار شده، بخش کمی است که به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.

*دستگاه هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند نباید وارد اقتصاد شوند.

دستگاه‌هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند نباید وارد اقتصاد شوندنمودار روحانی از «روند کاهشی مداوم» تورم طی ۳ سال گذشته

*برای اینکه در بخش تولید کشور را در مسیر رونق قرار دهیم به سرمایه داخلی و خارجی و یا حمایت بانک‌ها و بودجه دولت نیاز داریم. بودجه دولت محدود است و سرمایه‌گذاری داخلی هم بدون کمک بانک‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند. در این خصوص باید بانک‌ها را متحول کنیم. لایحه‌ای را هم برای تقویت بانک‌ها به مجلس تقدیم کرده‌ایم.

*هدف نظام در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی این بود که بخش‌هایی که ضروری نیست در اختیار دولت باشد، به مردم واگذار شود، اما متاسفانه در این خصوص این سیاست بد اجرا شد.

*راه این است که اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم و دست مردم را باز بگذاریم. اگر مدیریت ما دقیق باشد بسیاری از این مفاسد اقتصادی برچیده می‌شود.

*امسال به تورم تک رقمی رسیدیم و در حال حاضر تورم ۹/۵ است. انشاءالله امسال به رشد ۵ درصدی هم خواهیم رسید.

المپیک و وضعیت اخلاقی جامعه
* المپیک انقدر برایم مهم بود که خودم در مراسم بدرقه صحبت کردم. دولت به وعده های داده شده به ورزشکاران عمل کرد.

*دولت در زمینه ورزش اهتمام ویژه‌ای دارد. دولت اهتمام دارد که ورزش قهرمانی و عمومی رشد پیدا کند.

*مسئله اخلاق خیلی مهم است. ما از ابتدای این دولت چارچوب اخلاق را برای مدیران تهیه کردیم. اخلاق اساس پیشرفت مادی و معنوی ماست. مفاسدی که متاسفانه وجود دارد ناشی از فاصله گرفتن از اخلاق است. اگر شکافی میان قومیت‌ها و احزاب در کشور ایجاد شود، انسجام ما را دچار آسیب می‌کند. خیلی مهم است که در جامعه ما دروغ و نسبت ناروا نسبت به دیگران وجود نداشته باشد.

*رسانه و روزنامه و تریبونی نباید حیثیت فردی را خدشه‌دار کند

* باید هتاکان را در جامعه منزوی کنیم. نباید ابروی مردم به سهولت به تاراج گذاشته شود. همه باید در حفظ امنیت فرهنگی تلاش کنندِ. اگر هتاکان منزوی شوند به هدفمان رسیده ایم.

محیط زیست و مسئله آب
*در این دولت سیاست‌خارجی و برجام، ثبات در اقتصاد و سلامت مردم در اولویت بوده است، اما درباره موضوع آب و محیط زیست هم حساس هستیم.

*ما در کمبود شدید آب هستیم و اگر دیر بجنبیم، حتی در تامین آب شرب مردم در برخی شهرها دچار مشکل خواهیم شد. در پی وارد کردن آب از برخی کشورها هستیم.

* با اجازه رهبری ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مسئله آب برداشت می‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. درور به شرف رئیس جمهور روحانی به این حرفشون
    منظورشون خیلی واضح بود .

ارسال نظر