تاریخ : 11 آگوست 2016 - 8:22 - شناسه خبر : 15772 ایران و جهان
روحانی: آیا جمع کردن دیش شدنی است؟ اگر این کار را کردیم، در استان‌های مرزی چه کنیم/ آیا می‌توانیم با فیلتر و ممنوعیت در دنیای امروز زندگی کنیم؟رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید خودمان را با شرایط و تحولات جهانی در چارچوب حفظ اصول و منافع کشور تطبیق دهیم گفت: باید نسل جوان را به گونه‌ای تربیت کنیم که در جوامع مختلف برای کشورمان و مسلمانان مفید باشند.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، حسن روحانی عصر امروز در اختتامیه سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش اظهار کرد: می‌توانیم بگوییم فضای مجازی، دنیای دیجیتال و ارتباط اینترنتی ممنوع است و باید تمام شبکه‌های اجتماعی فیلتر شود؟ می‌توانیم با فیلتر و ممنوعیت در دنیای امروز زندگی کنیم؟
وی در ادامه افزود: یک روزی می‌گفتیم ویدئو نباشد و کسی که کاست ویدئو داشت را مأمور دستگیر می‌کرد، روزی هم می‌گفتیم اساساً برنامه‌های رادیو و تلویزیونی غیرداخلی ممنوع است. آیا جمع کردن دیش شدنی است؟ اگر این کار را کردیم، در استان‌های مرزی چه کنیم. البته یک نگرانی وجود دارد و ما باید نسل جوان را درست هدایت کنیم و همین‌جوری یک موبایل را دست جوان ندهیم، بلکه باید جوان را آموزش دهیم.
روحانی در ادامه تصریح کرد: نمی‌شود کامپیوتری را در اختیار جوان و نوجوان قرار داد که هر جا خواست سیر کند و به هر که خواست پیام بدهد. این هم شدنی نیست. نوجوان و جوان به آموزش و مراقبت نیاز دارد و دولت و آموزش و پرورش در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.
وی ادامه داد:ما باید به یک مرکز اطلاع‌رسانی جامع و ملی برسیم و البته در حال تلاش برای ایجاد این مرکز هستیم ولی با آن فاصله داریم، اما در عین حال باید با آموزش دقیق به جوان بگوییم از این ابزار چه استفاده خوبی می‌تواند بکند و چه خطراتی در کمین اوست.ما اگر جوان را درست تربیت کردیم دیگر ترسی نخواهیم داشت زیرا همین جوان در دانشگاه خارج از کشور انجمن اسلامی ایجاد کرده و مراسم مذهبی برگزار می‌کند.
رئیس جمهور خطاب به مسئولان آموزش و پرورش گفت: مردم ارزشمندترین امانت خود را در اختیار شما قرار می‌دهند و باید از این فرصت حداکثر فرصت را داشت. کار شما الهی است و امام (ره) به معلمان می‌فرمود کار شما کار انبیاست. نباید همه چیز را با حقوق و مزایا مقایسه کرد. شما اگر حتی یک نوجوان را درست تربیت کنید کار عظیمی برای جامعه کرده‌اید.البته در شرایط امروز کار شما بسیار سخت است، زیرا جوان باید به گونه‌ای تربیت شود که بتواند از دانش و دنیای نو بهره ببرد.
رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: آموزش و پرورش یک امر دوسویه است. از یک طرف معلمان و از یک طرف والدین حضور دارند و باید والدین را به مشارکت فعال دعوت کنیم و از آن‌ها مشورت گرفته و با همفکری هم نسل نوجوان و جوان را در مسیر علم و دانش و اخلاق و پرورش قرار دهیم.
روحانی ادامه داد: دولت همواره توان خود را برای کمک به آموزش و پرورش به کار برده و چیزی کم نگذاشته است. ما پارسال شرایط سختی داشتیم و امسال هم شرایط ساده‌ای نداریم، اما بودجه آموزش و پرورش را نه صد درصد بلکه ۱۱۰ درصد پرداخت کرده‌ایم. البته می‌دانیم مسئولیت سنگینی نسبت به معلمان داریم و هنوز همه مشکلات را رفع نکرده‌ایم.
روحانی با بیان اینکه مدرسه پایه‌ای است که در آن سرمایه عظیم انسانی آماده می‌شود گفت: هزینه‌های آموزش و پرورش نه هزینه جاری، بلکه هزینه سرمایه‌ای است. ما بزرگترین سرمایه کشور یعنی سرمایه انسانی را در مدارسمان پرورش می‌دهیم و این سرمایه به سرمایه‌های دیگر منتهی می‌شود. رشد و توسعه بدون آموزش و پرورش امکان‌پذیر نخواهد بود. البته آموزش و پرورش هم باید متناسب با نیازهای جامعه باشد زیرا شرایط دنیا مدام در حال تحول است و زندگی مردم هم دارد صنعتی و دیجیتالی می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه نیازهای امروز جامعه متفاوت از گذشته است خاطرنشان کرد: صنعت، علم و فناوری هم رفاه آورده هم بسیاری از مشکلات را آسان کرده و هم بسیاری از مشکلات را ایجاد کرده است. ما هر مقدار که صنعتی می‌شویم از شرایط طبیعی فاصله می‌گیریم و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌شود،البته من خوشحال شدم که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که یکی از موارد درسی اضافه شده در مقطع متوسطه درس محیط زیست است.
روحانی با اشاره به اینکه یکی از افتخارات دولت توجه به مسئله سلامت و محیط زیست است افزود: یکی از آرزوهای من این بود که بتوانیم برای مردم در روزهای بیماری شرایط سهلی ایجاد کنیم و آن‌ها به راحتی به خدمات پزشکی دسترسی داشته باشند که خوشبختانه کار بزرگی در این زمینه انجام شده است.برخی سران کشورهای دیگر حتی کشورهای دیگر از این اقدام ما متعجبند و می‌گویند ما چگونه در امر سلامت این تحول را ایجاد کرده‌ایم. در حالی که آن‌ها توفیق مطلوبی را در این زمینه به دست نیاورده‌اند.
روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت در زمینه‌ی حفظ محیط زیست گفت: از سال ۹۳ بیش از ۱۴۰ میلیون متر مکعب گاز در تولید روزانه اضافه شده است و ما امیدواریم تا پایان دولت ۱۴۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز اضافه کنیم. ما شاید بتوانیم همه‌ی فازهای پارس جنوبی را در دولت یازدهم به اتمام برسانیم.
در شرایط فعلی مقدار زیادی از سوخت نیروگاه‌ها را می‌توانیم از طریق گاز تأمین کنیم. از سویی اقدامات بسیار خوبی برای افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل انجام شده ولی هنوز کارهای دشوار زیادی باید انجام دهیم. در راه مبارزه با ریزگردها هم از مذاکره و راه‌های بین‌المللی استفاده کرده‌ایم ولی نمی‌توانیم به تنهایی این مشکل را حل کنیم زیرا ریزگردها از کشورهای مجاور حرکت می‌کنند.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه مهم است که دانش آموزان با معضلات محیط زیست آشنا شوند خاطرنشان کرد: البته علاوه بر آموزش و پرورش هم بسیار مهم است و معلمان می‌توانند ترویج‌دهنده‌ی سبک زندگی اسلامی باشند. از سویی ما باید خودمان را با شرایط جهانی تطبیق دهیم زیرا انزوا معنی ندارد و نمی‌توانیم از دنیا جدا باشیم. پیامبر اسلام گفته است که برای علم‌آموزی مرز معنا دارد. گسترش اسلام هم در بسیاری از مناطق از طریق تجارت انجام شده است، بنابراین اسلام دین ارتباط با جهان است.
وی با بیان اینکه دنیا از ما بهره برده و ما هم باید از جهان بهره ببریم خاطر نشان کرد: باید رابطه ما با دنیا در چارچوب منافع و اصول ما ادامه یابد. اکنون کشتی های بزرگ ما به بنادر بزرگ جهان سفر می‌کنند، کالاهای ایرانی جابجا می‌شوند در حالی که پارسال همین موقع بیمه کشتی رانی وجود نداشت و بانک ها حاضر نبودند برای ما ، ال- سی باز کنند و امکان جابجایی پول وجود نداشت ما هرکجا که گام بر می داریم به دشمن می گوییم توطئه های شما برای ملت ما بی اثر است. جای افتخار دارد که با ایستادگی ملت، ‌رهنمودهای رهبری و تلاش دیپلمات های ما راه برای احقاق حقوق ملت باز شده است. این حق ماست که از ذخایر ارزی خود استفاده کنیم، ‌آب سنگین بفروشیم، کیک زرد بخریم و اورانیوم غنی شده را بفروشیم.
به گفته رئیس جمهور مردم با ایستادگی و فداکاری توانسته اند توطئه استکبار جهانی، صهیونیست ها و برخی کشورهای منطقه را شکست دهند. آن‌ها میخواستند ما در مذاکرات پیروز نشویم و تلاش امروز آن‌ها این است که ما نتوانیم از فضای پسابرجام حداکثر استفاده کنیم ما باید هم کاری کنیم که توطئه دشمنان خنثی شود امروز شرایطمان نسبت به پارسال متفاوت است و سال آینده هم شرایط ما متفاوت تر خواهد بود.
رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه آموزش و پرورش بار سنگین تاثیرگذاری در سرنوشت امروز و فردای جامعه را بر دوش دارد گفت:‌رشد و توسعه کشور بی تردید از مدرسه آغاز می‌شود و آموزش و پرورش در تامین سرمایه انسانی، ‌سرمایه فرهنگی، علمی و اجتماعی بسیار تاثیر زیادی دارد. در کشورما آموزش و پرورش از آموزش عالی تفکیک شده است البته می‌شود بعدها فکر کرد که یک جایی آن‌ها مفید است یا تفکیک آن‌ها. البته این مسأله روز ما نیست.

نظرات ارسال شده

  1. درود بر رسانه صدای میبد
    اره واقعا اقای روحانی همیشه میانه رو اند و تند رویی رو یک ضعف می دونن
    باید سوال رو حل کرد نه اینه صورت مسئله رو پاک کرد

    فیلتر کردن سایتا و جمع کردن دیش های ماهواره هیچ دردی رو دوا نمی کنه
    و ماهواره بسیار وسیله خوبیه

ارسال نظر