تاریخ : 13 آگوست 2016 - 12:02 - شناسه خبر : 15828 اخبار استان

نویسنده کتاب شازده حمام:

  یزدخاستگاه رویکرد زندگی مسالمت‎‎جویانه است

نویسنده کتاب شازده حمام مهم‎‎ترین پیام جلد چهارم اثر خود را معرفی و ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت‎‎آمیز مردم یزد با دیگران خواند و با بیان این که یزد، خاستگاه رویکرد این زندگی مسالمت‎‎جویانه است، تاکید کرد: امروز جهان به این فرهنگ صلح و مدارا بیش از هر چیز دیگری نیاز دارد.

“محمدحسین پاپلی یزدی” در آیین رونمایی از جلد چهارم کتاب شازده حمام که با حضور مسئولان و اهالی کتاب در کتابسرای ملک یزد برگزار شد، ضمن سپاس از حاضران و برگزارکنندگان این مراسم، گفت: مهم‎‎ترین پیام جلد چهارم، معرفی و ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت‎‎آمیز مردم یزد با دیگران است؛ این که روزگاری در این شهر، مسلمان و زرتشتی و کلیمی در کنار هم زندگی آرام و مسلمت‎‎آمیز داشتند، کار و داد و ستد می‎‎کردند و این موضوع در زمانی که در اروپا جنگ‎‎های فرقه‎‎ای و مذهبی موجب کشتار و تبعیض بود، موضوع با اهمیتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

وی ادامه داد: امروز جهان به این فرهنگ صلح و مدارا بیش از هر چیز دیگری نیاز دارد و یزد خاستگاه چنین رویکرد مسالمت‎‎جویانه‌‌ای است که باید با فکت‌‌های تاریخی متقن، این فرهنگ و آثار زندگی‎‎بخش را معرفی کرد.

پاپلی اضافه کرد: به طور مثال در یزد در یک عمارت کوچکی، سه عبادتگاه مسجد و کنیسه و آتشکده، گاهی در کنار هم بنا شده است و پیروان ادیان مختلف نه تنها هیچ گاه مزاحمتی برای دیگری نداشتند که گاهی از یکدیگر نیز دستگیری و پذیرایی هم می‎‎کردند.

نویسنده شازده حمام در ادامه گفت: فرهنگ شادی و نشاط اجتماعی نیز در خانواده‌‌های قدیم یزد بسیار جدی و تاثیر‎‎گذار بود و به هربهانه ای خانواده‎‎ها گرد هم جمع می‎‎شدند و به ابراز شادمانی می‎‎پرداختند.

وی معتقد است که امروز که روابط بین همسایه‎‎ها و خانواده‎‎ها کم شده است باید متولیان فرهنگی شهر و صدا و سیما و غیره، برنامه‎‎ی شادی برای مردم تدارک ببینند.

دکتر “علی اکبر جعفری ندوشن” عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز درباره‎‎ی این کتاب گفت: شازده حمام تاریخ مکتوم یزد است، نوعی تاریخ نویسی نامعهود که بجای سرنوشت رجال سیاسی و حوادث سیاسی و اجتماعی مشهور به زندگی فرهنگی و اجتماعی مردمان عادی جامعه پرداخته است و با زبانی ساده و گیرا شرح خالص و بی پیرایه‎‎ای از واقعیات زندگی اجتماعی در نیم قرن گذشته شهر یزد را ترسیم می‌‌کند.

وی افزود: از قضا چهره‎‎ها و شخصیت‎‎های کم نظیری در لابلای آن معرفی می‎‎شوند که بعضاً از حیث استعداد و توانمندی‌‌های فرهنگی- اجتماعی بسیار تحسین برانگیز و درس آموز هستند.

این نویسنده و پژوهشگر یزدی در ادامه به عنوان نمونه به شخصیت شهربانو در جلد چهارم اشاره و عنوان کرد: شخصیت شهربانو که در واقع، حکیمه و عارفه و ادیبه‎‎ای بی‎‎نظیر در تاریخ این شهر است، به همت آقای پاپلی، چنان از چهره‎‎اش رونمایی می‌‌شود و قدری عجاب‌‌انگیز است که زنی در یکصد سال پیش در یک جامعه سنتی حافظ و مفسر و مدرس مثنوی معنوی باشد و گلش راز شیخ محمود شبستری را به اوتاد و اهل علم تدریس کند و بر تاریخ و علم رجال و انساب تسلط داشته باشد و با روشن‎‎اندیشی فراوان در تحصیل و کار و استقلال زنان بکوشد و هیچ یاد و نامی هم در تاریخ‌‌نوشته این شهر نداشته باشد!

جعفری ندوشن خاطرنشان کرد: همچنین معرفی زنان توانمند و مدیری چون مرحوم اقدس بقایی که با مدیریت و دلسوزی خود پرورشگاه یزد را سر و سامان داده و باعث نجات جان و جهان کودکان بی‎‎سرپرست فراوانی می‎‎شوند به طوری که برخی از این بچه‎‎های یتیم پرورشگاهی، به برکت این تدابیر خیرخواهانه و مساعدت‌‌ها سرنوشت‌شان دگرگون می‎‎شود و به افراد تحصیل‎‎کرده و موثری بدل می‎‎شوند.

وی اظهار کرد: این بخش‌‌های کتاب امروز هم بسیار درس‎‎آموز است که اگر ما امروز هم در قالب یک نهاد حمایتی از بچه‌‌های مستعد و نادار حمایت کنیم، چه تاثیراث شگرفی در زندگی‌‌شان می‌‌گذاریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان نیز به توجه دکتر پاپلی به ابعاد رحمانی شخصیت روحانی نامداری همچون حاجی وزیری در جلد چهارم اشاره کرد و گفت: تصویری که نویسنده شازده حمام از مرحوم وزیری به دست می‎‎دهد بر جذابیت روحانیت روشن ضمیر جامعه می‎‎افزاید؛ روحانیتی که مروج فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز با سایر ادیان و مذاهب است.

در این مراسم که “حسین مسرت” نویسنده و پژوهشگر برجسته یزدی و “احمد پهلوانیان” مدیر کل صدا و سیمای یزد سخنرانی کردند، ضمن رونمایی از جلد چهارم کتاب شازده حمام، از طرف اداره کل کتابخانه‎‎های یزد و صدا وسیما مرکز یزد با اهدای لوح و هدایایی از دکتر پاپلی یزدی تقدیر بعمل آمد و مراسم با جشن امضای کتاب توسط نویسنده شازده حمام پایان یافت.ایسنا

 

ارسال نظر