تاریخ : 23 سپتامبر 2016 - 16:58 - شناسه خبر : 17076 اخبار شهرستان، اسلایدشو، با نماینده مجلس

نماینده مردم تفت و میبد در ایسنا مطرح کرد:

دکتر دهقانی : بهتر است منتقدان به FATF نظرات کارشناسی متخصصان را جویا شوند و بعد انتقادات را مطرح کنند

بهتر است منتقدان به FATF نظرات کارشناسی متخصصان را جویا شوند و بعد انتقادات را مطرح کنند؛ نه اینکه FATF وجه المصالحه‌ای برای درگیری‌های جناحی و سیاسی شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه هیچ کسی هیچ قرارداد مغایر با منافع و مصالح ملی را نمی‌پذیرد گفت: بهتر است منتقدان به FATF نظرات کارشناسی متخصصان را جویا شوند و بعد انتقادات را مطرح کنند؛ نه اینکه FATF وجه المصالحه‌ای برای درگیری‌های جناحی و سیاسی شود.

کمال دهقانی همچنین اعتماد به تیم کارشناسی دولت در روند بررسی FATF  را عاقلانه‌ترین کار دانست و تاکید کرد که کشور به انسجام کامل و اعتماد به دستگاه‌های تخصصی دارد؛ پس نباید هر مقوله‌ای مستمسکی برای تخریب، مچ‌گیری سیاسی و تشویش اذهان عمومی شود.

وی با تاکید بر اینکه منافقان کاملا از عراق خارج شده‌اند، مسئولیت حقوقی اقدامات تروریستی منافقان را بر عهده آمریکا  و عربستان دانست و در عین حال گفت که دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایران تک تک عناصر منافقین را شناسایی کرده و با اقتدار برای تامین امنیت کشور فعالیت می‌کند.

نماینده تفت و میبد انتقادات تخریبی را به معنای انجام تخلف دانست و با تاکید بر اینکه مرز حساسی بین انتقام و تخریب وجود دارد گفت: اگر این تخریب‌ها وارد مرحله جرم ‌شود، مقام قضایی و حتی دادستان می‌تواند بدون وجود شاکی به خصوص در موارد بر هم زننده نظم و امنیت جامعه ورود پیدا کند.

دهقانی نماینده مجلس دهم با حضور خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگویی در مورد برجام، بد عهدی های آمریکا، اقدامات عربستان در منطقه، بحران سوریه و انتخابات به ارائه توضیحاتی پرداخت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید؛

گزارش شش ماهه کمیسیون درباره اجرای برجام تا اواخر مهر آماده می‌شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که حساسیت خاصی از سوی افکار عمومی، رسانه‌ها، نخبگان، دانشگاهیان و احزاب سیاسی در مورد برجام وجود دارد گفت: با توجه به اینکه بعد از توافق ایران با گروه ۱+۵، برجام تبدیل به موضوع حساسی در دنیا شد، این توافق از اهمیت سیاسی و تاریخی برخوردار است که کسی نمی‌تواند منکر آن شود.

دهقانی ادامه داد: به موازات انجام مذاکرات نهادهای نظارتی به خصوص مجلس و شورای عالی امنیت ملی بررسی‌هایی در مورد برجام انجام دادند که ماحصل آن تصویب قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در ۲۰ مهر ۹۴ بود، قانونی که دستگاه‌های کشور را ملزم به حساس و هوشیار بودن در اجرای این تعهدنامه بین‌المللی کرده تا طرف مقابل اقدامات و تعهداتش را در چارچوب برجام انجام دهد، حساسیتی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در همین راستا کمیسیون امنیت ملی در حال تهیه گزارش شش ماهه اجرای برجام است و نامه‌نگاری‌ها و پرسش‌هایی از مقامات و نهادهای ذیربط صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود این گزارش تا اواخر مهر برای قرائت به صحن علنی ارائه شود.

وزیر اقتصاد به همراه معاون برای ارائه توضیحاتی درباره FATF به کمیسیون امنیت می‌آیند

دهقانی در ادامه با اشاره به شرایط ایران قبل از برجام گفت: کشور قبل از اجرای برجام شدیدترین تحریم‌ها را در زمینه‌های پولی و مالی، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری خارجی، بانکی و بیمه تحمل کرد که با اجرای برجام، تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در سازمان ملل و به دنبال آن لغو شدن قطعنامه‌های قبلی منتظر برداشته شدن تحریم‌های ناشی از برنامه‌ هسته‌ای هستیم، موضوع که باید به درستی اجرایی شود و کمیسیون امنیت به عنوان بازوی نظارتی در مکاتباتی خواستار ارائه گزارشاتی در مورد روند لغو تحریم‌ها است.

وی با اشاره به بررسی‌های کمیسیون امنیت برای تهیه گزارش شش ماهه برجام گفت: در همین راستا ظریف وزیر خارجه و عراقچی مذاکره کننده ارشد با حضور در کمیسیون امنیت توضیحاتی ارائه کرد و اعضا نیز بازدیدهای میدانی از تاسیسات نطنز، فردو و اراک داشتند. بعد از تعطیلات مجلس نیز از وزیر اقتصاد، معاون امور بانکی و بیمه و مشاوران ایشان برای ارائه توضیحاتی درباره FATF دعوت به عمل آمده است.

دهقانی با تاکید براینکه بحث FATF بحثی تخصصی است، افزود: حدود ۲۰۰ کشور بر اساس قرارداد FATF با یکدیگر همکاری پولی و مالی می‌کنند که سطح این همکاری‌ها با یکدیگر متفاوت است یعنی ممکن است تعداد محدودی از کشورها همکاری صد در صدی حتی در حد مبادله اطلاعات داشته باشند و همکاری سایر کشورها فرق کند در واقع این میزان تبادل اطلاعات متفاوت و به فراخور وضعیت اقتصادی، زیر ساختی و امکانات کشورهاست.

نباید FATF وجه المصالحه‌ای برای درگیری‌های جناحی و سیاسی شود

نایب رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که این کمیسیون قرارداد FATF را بررسی می‌کند، گفت: قطعا اگر این قرارداد به ضرر مصالح و منافع ملی باشد هیچ کسی چنین تعهدی را نمی پذیرد البته این اتفاق منوط به داشتن دانش در ابعاد تخصصی و براساس نظر کارشناسی نهادهای متخصص در بدنه دولت، وزارت خارجه و نهادهای پولی ومالی است. ما به کارشناسان‌مان اعتماد داریم لذا اگر آنها به این نتیجه رسیدند که این قرارداد منافاتی با مصالح و منافع ملی ندارد دستگاه‌های تصمیم‌گیری همچون کمیسیون امنیت ملی، شورای عالی امنیت ملی وسایر مقامات براساس این نظر، نظر نهایی خود را اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نباید هر مقوله‌ای را مورد پیش‌داوری قرار داد و بلافاصله مستمسکی برای تخریب، مچ‌گیری سیاسی و تشویش اذهان عمومی کرد، این رویه اخلاقی و منطقی نیست و نه تنها برای منافع ملی خوب نیست که باعث حفظ انسجام ملی نیز نمی‌شود. اکنون کشور به انسجام کامل و اعتماد به دستگاه‌های تخصصی برای بحث‌های تخصصی در این موضوع نیاز داد نه اینکه قبل از تعیین ابعاد کار وجه المصالحه‌ای برای درگیری‌های جناحی و سیاسی آن هم در آستانه انتخابات شود.

انتقادات به FATF بعضا بدون داشتن اشراف اطلاعات مطرح می‌شود

دهقانی در ادامه با بیان این که کنوانسیون‌های بین المللی حق و حقوق متقابلی برای کشورها قائل است گفت: با توجه به اینکه کشورها این حق و حقوق را به موجب توافقنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی به یکدیگر می‌دهند، باید بررسی کرد آیا به میزان باز کردن فضای پولی و مالی در کشور ما، کشور متقابل نیز چنین ظرفیتی در اختیارمان قرار می‌دهد؟ حساسیت در مورد قرارداد FATF بر همین اساس است بنابراین باید این موارد مورد بررسی قرار گیرد تا اگر راهکار دیگری جز FATF وجود ندارد تصمیم‌ عاقلانه‌ای با بررسی ابعاد مثبت و منفی آن انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت: بنده به عنوان عضوی از کمیسیون امنیت ترجیح می‌دهم اظهار نظر دقیق در مورد این موضوع را بعد از گزارش وزیر اقتصاد، معاونان و مشاوران ایشان مطرح کنم.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد این موضع‌گیری‌ها در برخی موارد قبل از داشتن احاطه و اشراف تخصصی کامل انجام می‌شود. سوال من از برخی‌ها که اظهار نظرهای تندی داشته‌اند این است که ابعاد این موضوع به چه شکل و از زبان کدام کارشناس برای آن‌ها باز شده و با استناد به چه تیم کارشناسی اظهار نظر می‌کنند؟ آیا بهتر نیست به دولت با قویترین تیم کارشناسی اعتماد کرد؟ به نظر بنده بهتر است نظر کارشناسان را جویا شد و اگر این نظرات با نظرات منتقدان تطبیق نداشت آنگاه انتقادات مطرح شود.

دیوار بلند بی‌اعتمادی ما با آمریکا ریشه در عملکرد آمریکا دارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در مورد بدعهدی‌های آمریکا و طرف‌های غربی در اجرای برجام گفت:  بدعهدی‌های آمریکا در طول تاریخ برای همگان مشخص است که این بدعهدی‌های و مجموعه عملکرد آمریکایی‌ها باعث بی‌اعتمادی کامل ما شده است به عبارت دیگر دیوار بلند بی‌اعتمادی ما با آمریکا ریشه در تاریخ و عملکرد آمریکا دارد.

وی یادآور شد: آمریکا در طول تاریخ تعهداتی با ایران امضا کرد اما عملکرد مغایری با آن داشت که از جمله آن قرارداد الجزایر در موضوع آزادی گروگان‌ها است. نمونه‌ی دیگرسکوت در برابر حمله صدام به ایران و نقض قرارداد ایران با عراق در مورد مرزهای مربوط به سال ۱۹۷۵ است که آمریکایی‌ها نه تنها واقعیت را نگفتند که از نقض پیمان دو جانبه توسط رژیم صدام هم حمایت کردند.

آمریکا برخورد دوگانه‌ای با تروریست دارد

دهقانی با اشاره به عملکرد آمریکا در خاورمیانه و موضوع فلسطین اشغالی و حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا در شرایطی از رژیم نژادپرست صهیونیست حمایت همه جانبه می‌کند که گروه حماس را تروریست خطاب می‌کند و یا حزب الله را که از سرزمین‌های اشغالی دفاع می‌کند، تروریست می‌نامد اما در مقابل از گروهک منافقین که دستش تا آرنج به خون مردم بی‌گناه ایران آغشته و انواع و اقسام جنایت‌ها را کرده، حمایت می‌کند و اعتقادی به تروریستی بودنش ندارد. این موضوع از  تعابیر دوگانه‌ آمریکا از تروریست و به دنبالش برخوردهای دوگانه با کشورها نشات می‌گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع حقوق بشر ابزاری در دست آمریکایی‌هاست افزود: آمریکا در حالی در طول سه دهه گذشته تحریم‌های مختلفی به بهانه حقوق بشر علیه ایران اعمال کرده که خود بیشترین لطمه را به حقوق بشر و بیشترین کمک را به تروریسم می‌کند. نمونه بارز آن حمایت آمریکا از عربستان سعودی در انجام کارهای تروریستی است. عربستان با حمایت آمریکا علاوه بر دادن تسلیحات به تررویست‌ها در سوریه، دخالت‌های غیرقانونی در سوریه، عراق و لبنان انجام می‌دهد و برخلاف نظر دولت مرکزی حضور مخرب و غیر سازنده‌ای دارد.

دهقانی ادامه داد: عربستان جلوی چشم آمریکا و سکوت سازمان‌های مدعی حمایت از حقوق بشر به یمن حمله کرد و کودکان و زنان را کشت، این نمونه‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توان با این معیارهای دوگانه به آمریکا اعتماد کرد. قطعا اگر برخورد صادقانه با ما شود ایران آن مواضع را متوجه می‌شود همان طور که چین و روسیه به عنوان اعضای شورای امنیت موضع گیری‌های بسیار سازنده‌تر از مواضع آمریکا، انگلیس و فرانسه داشته‌اند.

نظرات مردم کشورهای حوزه خلیج فارس با سردمدارانشان فرق دارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در مورد ارتقاء سطح رابطه عربستان و برخی کشورهای عربی  با رژیم صهیونیستی گفت: عملکرد کشورهای عربی بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس فرآیند عمومی آن کشورها نیست. به معنای دیگر در این کشورها با حکومت خانواده‌های سلطنتی نهادهای مردم سالاری جایی ندارند و اقلیت چند هزار نفری با در دست داشتن زمام کشور، قدرت و ثروت ملی حتی پول‌های شخصی‌شان را در بانک‌های اروپایی و آمریکایی می‌گذارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تمام اموال این حکام در بانک‌های اروپایی و آمریکایی است، خود به خود نوع برخورد آمریکا با سران این کشورها و مردمانشان متفاوت می‌شود. از طرف دیگر سران این کشورها همواره گوش به فرمان قدرت‌های بزرگ هستند چون در غیر این صورت اتفاقی همچون بلوکه شدن اموال قذافی در انتظار آن‌هاست.

به گفته دهقانی، نظرات مردمان این کشورها با حاکمانشان بعضا متفاوت است اما آنها نمی‌توانند نارضایتی‌شان را در قالب مجلس، رسانه‌ها و نهادهای مدنی اعلام کنند. از این رو در طول چند ساله گذشته دولت‌های مرکزی نوع روابطشان با کشورها به خصوص رژیم اشغالگر قدس تعیین می‌کنند. آمریکا نیز هیچگاه خوف و وحشتی از حکومت‌های مرکزی کشورهای عربی نداشته چون می‌دانسته با وابستگی آن‌ها به غرب هیچ تهدیدی از ناحیه این حکومت‌ها متوجه رژیم اشغالگر قدس نیست.

وی افزود: اگر تاکنون این کشورها روابط آشکار تجاری و سیاسی با رژیم صهیونیستی نداشتند به معنای اعلام نارضایتی مردمانشان به رژیم اشغالگر قدس و آمریکا نیست. آنها با سازش در پشت پرده تنها حمایت آشکار نمی‌کردند و در ماهیت دشمنی با رژیم صهیونیستی نداشتند، رویه‌ای که باعث ادامه اشغالگری و شهرک‌سازی‌ها شد حال اینکه اگر این حکومت‌ها به مردمشان اعتماد می‌کردند و با الگو گرفتن از روند مقاومت در لبنان و دفاع حزب الله و یا سوریه با رژیم صهیونیستی سازش نمی‌کردند، اتفات دیگری در منطقه می‌افتاد. همان اتفاقی که در مورد عراق مشاهده شد و حتی دیگر مداخله‌های عربستان را در کشور خود برنمی‌تابند.

اکثر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دنیا به استراتژی ایران در حل سیاسی بحران سوریه پی برده‌اند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در مورد تحولات اخیر سوریه گفت: در موضوع سوریه دو راه حل نظامی و سیاسی وجود دارد. جمهوری اسلامی از ابتدا معتقد بود که بحران سوریه باید در چارچوب راه حل سیاسی حل شود و اگر گروه‌های مختلف حرف و نظری دارند با طرح موضوع با دولت مرکزی، مشکلات را در چارچوب گفت‌وگوهای ملی رفع و رجوع کنند. البته قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به دلیل قرار گرفتن سوریه در محور مقاومت و شخص بشار اسد اساسا به دنبال راه‌حل‌های نظامی برای ساقط کردن حکومت مرکزی بخصوص با پشتیبانی از تروریسم‌ها، دادن اسلحه، امکانات مادی و معنوی و پوشش رسانه بودند.

وی ادامه داد: در این شرایط بعد از ۵ سال از بحران سوریه اکثر دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، رسانه‌ای و سیاسی و بسیاری از کشورها از جمله انگلیس و فرانسه به استراتژی و راه حل سیاسی مورد تاکید جمهوری اسلامی پی بردند. آنها بعد از مواجهه با هجوم پناهجویان سوری، فرسایشی شدن جنگ، خونریزی‌ها بسیار، لانه کردن تروریسم‌های تندرو در منطقه و بازگشت تعدادی از این تروریسم‌ها به فرانسه و بلژیک و به دنبال آن بروز حادثه تروریستی به این موضوع رسیدند که راه حل بحران سوریه سیاسی است به همین دلیل آنها خود را به روسیه و جمهوری اسلامی ایران نزدیک کردند.

گروه‌های مختلف در سوریه خواسته‌هایشان را در چارچوب نهادهای مدنی مطرح کنند

دهقانی افزود: جلسات کنونی این کشورها نیز ناظر به رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه است. دولت ترکیه که زمانی به دلیل حضور در ناتو و ارتباط با آمریکا و عربستان از راه حل نظامی تبعیت می‌کرد و شعارهای مشابه عربستان و آمریکا در مورد رفتن بشاراسد سر می‌داد، بعد از کودتا با نزدیک شدن مواضعش به جمهوری اسلامی ایران و سوریه متقاعد شد که با گذشت زمان ناامنی‌های سوریه به ناامنی‌ها در ترکیه دامن می‌زند، ناامنی‌هایی که ترکیه از جهات مختلفی همچون حضور پناهندگان سوری و تروریست‌ها لمس می‌کند.

به گفته وی، با توجه به اینکه استراتژی حل و فصل بحران سوریه از راه سیاسی و صلح آمیز قابل اعتماد و اتکا افکار عمومی جهان و همه سیاست مداران است باید پذیرفت که دولت مرکزی سرکار باشد. از این رو آنهایی که خواسته‌های سیاسی دارند باید پای میز مذاکره آمده و خواسته هایشان را در چارچوب نهادهای مدنی و نه گروه‌های باندی و تروریستی و مافیایی مطرح کنند. آن‌ها در جلوی چشم قدرت‌های بزرگ، اعضای شورای امنیت و قدرت‌های تاثیرگذار  در منطقه همچون جمهوری اسلامی ایران باید راه حلی را بپذیرند که درنهایت مردم سوریه تصمیم‌گیرنده نوع حکومت در این کشور باشند، این همان چیزی است که درعراق رخ داد.

تصمیم‌گیری عربستان برای ماندن و یا نماندن بشار اسد مضحک است

دهقان ادامه داد:  کشوری مثل عربستان بدون مشروعیت که به کوچکترین موازین حقوق بشری پایبند نیست و حتی نهادهای مدنی همچون مجلس در این کشور وجود خارجی ندارد و رسانه‌ها نمی‌توانند فعالیت آزادانه کنند، نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده برای سوریه باشد و در مورد ماندن و یا نماندن بشاراسد تصمیم گیری کند. این برای کشورهای غربی نیز مضحک است  و مداخلات عربستان را در این رابطه بسیار مضحک قلمداد می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم کمک کشورها برای خروج سوریه از جنگ و رسیدن به اجماع و استراتژی سیاسی برای حل بحران سوریه گفت:‌ اگر تمامی گروه‌ها با پایبندی به آتش‌بس، مردم سوریه را تصمیم‌گیرنده نهایی بدانند شاهد حل بحران سوریه خواهیم بود اما در غیر این صورت شاهد مداخله مخرب کشورهای منطقه همچون عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای خارج منطقه مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه خواهیم بود که در نهایت مسلمان‌ها فدا شده و سوریه همچون افغانستان که ده‌ها سال جنگ و ویرانی این کشور را به عقب برد، با جنگ، نفرت و کینه به عقب می‌رود.

وی با خوش بینی نسبت به آینده سوریه گفت: گروه‌های مسلح با بی‌اعتمادی به کشورهایی مثل عربستان و آمریکا از این جنگ طولانی فرسایشی و هرج و مرج و بی نظمی خسته شده‌اند. آن‌ها فهمیده‌اند راه‌حل و نسخه‌های بیرونی مبنی بر ساقط شدن حکومت مرکزی منطقی نیست و به نتیجه نمی‌رسد چون در نهایت با این روند خونریزی‌ها ادامه پیدا می‌کند بنابریان تنها راه کنار گذاشتن اسلحه‌ها، نشستن پشت میز مذاکره و تصمیم گیری برای مردمان سوریه است.

منافقین کاملا از عراق خارج شده‌اند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خروج گروهک تروریستی منافقین از عراق و استقرار در آلبانی گفت: عراق حساسیت خاصی در مورد حضور منافقین در سرزمین خود داشت و می‌دانست این گروهک مورد حمایت رژیم صدام به عنوان ابزاری در دست آمریکا برای فشار به جمهوری اسلامی ایران بود. اکنون که روابط ایران با عراق بسیار دوستانه، ‌صمیمی و مبتنی برحسن همجواری است عراق به هیچ عنوان علاقه‌مند به حضور منافقان نیست.

وی با تاکید بر اینکه منافقان کاملا از عراق خارج شده و ما به اظهارنظر مقامات عراقی اعتماد داریم، افزود: حضور منافقان در عراق نیز از تاثیرات بعد از جنگ که آمریکا و برخی کشورهای غربی در سیاست‌های این کشور عراق داشتند، نشات می‌گرفت که آن‌ها در برهه‌ای مجبور به تحمل حضور منافقان شدند اما در همین ایام منافقان را از اردوگاه اشرف جمع و محدود کرده و در نهایت این غده چرکین را از عراق خارج کردند. اکنون نیز منافقان مورد حمایت آمریکا و عربستان سعودی به آلبانی منتقل شده تا به عنوا ن مزدور در دست خود داشته باشند تا اگر زمانی لازم شد از باقی مانده این مزدوران استفاده کنند.

دهقانی ادامه داد: در همان زمان که منافقان با پشتیبانی اطلاعاتی و مالی سعودی‌ها و غربی‌ها در ایران عملیات تروریستی انجام می‌دادند، برخی‌ها حتی در داخل کشور اقدامات جنایتکارانه آن‌ها را باور نمی‌کردند اما امروز و با گذشت زمان دیگر کسی نیست که در خیانت این گروه و ابزار دست بودن غرب و عربستان شک داشته باشد.

 مسئولیت حقوقی اقدامات تروریستی منافقین بر عهده آمریکا وعربستان است

وی با بیان اینکه امروز همه به حمایت عربستان و آمریکا از منافقان پی برده‌اند، گفت: در حال حاضر عربستان نه تنها از منافقان که از داعش نیز حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و حتی به دنبال ضربه زدن به نیروی مقاومت و حزب‌الله است که تمامی این اقدامات به خصوص حمایت عربستان و آمریکا از گروهک منافقین برای همه مشخص است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: با توجه به حمایت عربستان و آمریکا از منافقان مسوولیت جرم و جنایت این گروهک از روز اول تا الان در وهله اول متوجه این گروهک و دروهله بعدی مسئولیت حقوقی آن متوجه عربستان و آمریکا است این بدان معناست که اگر یک عضو گروهک منافقان به ایران ضربه بزند مسئولیت آن در درجه اول بر عهده آن عنصر است و در وهله دوم مسئولیت حقوقی و کیفری‌اش بر عهده آمریکا و عربستان است.

دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایران تک تک عناصر منافقین را شناسایی کرده ‌است

دهقانی با تاکید بر اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی در فعالیت‌های منافقین گفت: دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایران تک تک عناصر منافقین و افرادی که با آن‌ها همکاری می‌کنند را شناسایی کرده‌اند که اگر آن‌ها بخواهند فعالیتی در داخل کشور علیه امنیت ایران انجام دهند، با دستگاه ا طلاعاتی و امنیتی مواجه می‌شوند. امروز امنیت و آرامش ما به خاطر همین هوشیاری است البته این به معنای انجام ندادن اقدامی از سوی این گروهک نیست بلکه اشراف دستگاه های اطلاعاتی ما و برخوردهای لازم مانع از اقداماتشان شده است.

وی با اشاره به اقدامات ایران در پیگیری حقوق‌اش در مجامع بین‌المللی به خصوص در جنایت منافقان گفت: شاید شناسایی مسببان جنایات درمقاطع مختلف سالیان طولانی طول کشد ولی ما در عین دنبال کردن پرونده مان به امید نتیجه دادگاه‌های بین‌المللی نیز نمی‌مانیم، از امنیت خود دفاع می‌کنیم که نمونه آن اقدامات‌مان در کمک به عراق و سوریه به معنای برخورد با ناامنی‌هایی است که عربستان مسبب آن است.

دهقانی ادامه داد: ما با این اقدامات با داعش، وهابیت و القاعده مقابله می‌کنیم چون نباید اجازه دهیم آن‌ها وارد کشورمان شود. اگر آن‌ها بخواهند در کشوری مثل عراق بر علیه امنیت کشورمان اقدامی کنند به دولت مرکزی خواهیم گفت و دولت مرکزی نیز قطعا کمک‌های لازم را انجام می‌دهد و همکاری‌های لازم بین دو کشور برای برخورد با ناامنی ها صورت می گیرد.

جمهوری اسلامی ایران با اقتدار برای تامین امنیت فعالیت می‌کند

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران با اقتدار برای تامین امنیت فعالیت می‌کند، گفت:‌ قبول ندارم جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ضعیف باشد. ما هم ابزارهای خود را داریم و به عنوان قدرتی بزرگ شانه به شانه خواسته‌های خود را در جامعه جهانی مطرح می‌کنیم. این طور نیست که مطابق با خواسته‌های آمریکا و یا کشورهای غربی خواسته‌های خود را مطرح کنیم ما با اقتدار بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کنیم که بعضی از موضع‌گیری ها در طول سی سال گذشته مثل مواضع درباره تجاوزگری صدام به ایران نشان داد چقدر موضع ما دقیق و منطقی و با دید تاریخی بود.

وی افزود: ما در مورد حمایت عربستان از داعش و گسترش وهابی‌گری و  موضوع سوریه، عراق و لبنان نیز دیدگاه‌هایی داشتیم که اگر به آن توجه می‌شد شاهد این میزان خونریزی و از بین رفتن منابع انسانی و مادی و در نهایت شوب در منطقه نبودیم.

عربستان منبع و مصدر تروریسم در خاورمیانه است

دهقانی توضیح داد: دیدگاه ما در مورد عربستان این است که عربستان منبع و مصدر تروریسم در خاورمیانه است. عربستان علاوه بر اقدامات آشکار، بذر فتنه و نفاق را در جهان اسلام می کارد، با پول نفت مقامات برخی کشورها را می خرد، ایدئولوژی وهابی گری را ترویج می‌دهد و با تربیت تروریست با این آموزه‌های مذهبی، آن را در کشورهای مختلف عربی و منطقه‌ای ترویج می‌دهد. نمونه این اقدامات را می‌توان در کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، اندونزی و مالزی مشاهده کرد.

وی تاکید کرد:‌ عربستان یک مرداب و تروریست یک پشه است که برای برخورد با پشه باید مرداب خشک شود. این مرداب جایی  است که از آن فکر منحط بلند می‌شود و عربستان با خونش مرداب‌هایی را ایجاد کرده که باید زیرساختی با آن برخورد شود.

بیان اظهارات توام با زیر سوال بردن حیثیت افراد مصداق انجام کار مجرمانه است

 نماینده مردم تفت و میبد در ادامه گفت‌وگو با ایسنا در مورد استفاده از تریبون‌های عمومی برای نقد مخرب دولت گفت:‌ بیان اظهارات تا جایی که با توهین، افترا و دروغ همراه نباشد و به حیثت فردی ضرری نزد، ایرادی ندارد اما اگر از حد و مرز قانونی بگذارد و مصداق بارز تشویش اذهان عمومی باشد و یا حیثیت یک نفر مورد تاخت و تاز قرار دهد، مصداق عناوین جرم است. قطعا در این صورت مقام قضایی می‌تواند برای حفظ امنیت جامعه و نظم و مجلس نیز به عنوان بازوی نظارتی  ورود پیدا کند.

دهقانی ادامه داد: با توجه به اینکه قانون اساسی مسئولیت پیشگیری را بر عهده دستگاه قضا گذاشته، اگر این دستگاه پی ببرد برخی افراد از فضای انتخابات برای بر هم زدن امنیت و نظم عمومی جامعه استفاده می‌کند می‌تواند اقدامات پیشگیرانه انجام دهد چون این اقدامات به قدری مخرب است که می‌تواند امنیت یک شهرستان و حتی یک استان و کشور را بر هم زند.

وی اضافه کرد: ‌البته در این حین برخی با انتقاد از این برخوردها آن را مغایر آزادی بیان عنوان می‌کنند حال اینکه آزادی بیان تا زمانی وجود دارد که لطمه به شرع و منافع کلی نظام نزند چون اگر به منافع عمومی جامعه لطمه‌ای وارد شود باید افراد پاسخگو باشد.

انتقادات تخریبی به معنای انجام تخلف است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مرز حساسی بین انتقام و تخریب وجود دارد گفت:‌ انتقاد بسیار خوب، مطلوب و اخلاقی است و می‌تواند مشکلات جامعه را با گوشزد کردن به مسئولان برطرف کند. اما وقتی این انتقاد وارد مرحله تخریب شود، آن فرد تخلف انجام داده است. جامعه نیز تخریب را نمی‌پذیرد و منطق عمومی جامعه پذیرای انتقاد است.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه گاهی تخریب اثرات معکوس دارد و فرد تخریب شده مورد حمایت مردم قرار می گیرد، گفت: اگر این تخریب‌ها وارد مرحله جرم ‌شود، مقام قضایی و حتی دادستان بدون وجود شاکی به خصوص در موارد بر هم زننده نظم و امنیت جامعه ورود پیدا کند که این موضوع شامل بیان اظهاراتی توام با لطمه زدن به حیثت افراد لطمه نیز می‌شود.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا

نظرات ارسال شده

  1. امیدواریم دلواپسان به حرف آقای دکتر دهقانی گوش بدهند و الکی دست به تخریب نزنند

  2. اقای دکتر همین آمریکای غیر قابل اعتماد که شما فرمودید در fatf بیشترین نفوذ را دارد و همان عربستان سعودی که شما فرمودید و عملکردش در سازمان ملل در مورد لیست جنایت جنگی عضو ناظر ان است
    شما بفرمایید اعتماد به تیم کارشناس دولت!! در برجام چه چیز حاصل ملت ما شد؟(دقیقاً هیچ) .حالا ما دوباره به همین کارشناسان اعتماد کنیم؟ شما جمع بندی کنید اینهمه بدیهیات را بعد دوباره بفرمایید مردم به چه اعتماد کنند؟؟؟

  3. شورای عالی امنیت ملی برای اجرای FATF پنج شرط گذاشته اما مشکل اینجاست که دولت مثل برجام، بدون توجه به این شروط عمل خواهد کرد و خروجی خسارت محض خواهد شد.
    اقای دکتر شمانظرتون در مورد احرای برجام غیر صحبت های امروز رییس جمهره که گفت امریکا به تعهداتش عمل نکرده یا کاسه داغ تر از اش شده اید

ارسال نظر