تاریخ : 27 آوریل 2015 - 4:19 - شناسه خبر : 171 اخبار استان

مردم یزد همچنان در انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن/ افزایش تقاضای رهن و اجاره دریزد

رکود اقتصادی که بر کشور حــاکــم شـده اسـت، بخش‌های مختلف از جمله ساختمان و بازار مسکن را نیز به شدت راکد کرده است؛ در حالی که انتظار می‌رفت، در سال جدید این بازار تکانی بخورد اما به گفته فعالان این صنف، شرایط این صنعت از سال گذشته هم بدتر شده است. رکود بازار مسکن، صنعت […]

رکود اقتصادی که بر کشور حــاکــم شـده اسـت، بخش‌های مختلف از جمله ساختمان و بازار مسکن را نیز به شدت راکد کرده است؛ در حالی که انتظار می‌رفت، در سال جدید این بازار تکانی بخورد اما به گفته فعالان این صنف، شرایط این صنعت از سال گذشته هم بدتر شده است. رکود بازار مسکن، صنعت ساختمان‌سازی را نیز راکد کرده است به طوری که کمتر شاهد سرمایه‌گذاری انبوه سازان در این صنعت هستیم و ساختمان‌های نیمه کاره زیادی نیز در شهر مشاهده می‌شود.

کاهش تقاضای خرید مسکن
روزنامه همشهری نوشت:پیش از ورود بازار مسکن به دوره رکود، قیمت‌ها به حدی افزایش یافته بود که دیگر خریداران توان پرداخت آن را نداشتند و به نظر می‌رسد همین موضوع موجب ایجاد رکود تورمی در این بازار شد و  روند افزایشی قیمت مسکن تقاضای خرید را نیز کمتر و کمتر کرده است.
متقاضیان خرید مسکن، همچنان در انتظار پایین آمدن قیمت مسکن هستند و این انتظار چند سال به طول انجامیده است.
برخی از شهروندان مالک زمین و سازندگان نیز در انتظار ارزان شدن مصالح و بهتر شدن شرایط ساخت و ساز، از ساختمان سازی دست کشیده‌اند.

افزایش تقاضای رهن و اجاره
دبیر اجرایی اتحادیه صنف مشاوران املاک یزد می‌گوید:  قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته ۸‌درصد کاهش یافته است.
«حسن ذوالفقاری» می‌افزاید: مردم برای تامین مسکن، چاره‌ای جز اجاره و رهن واحد‌های مسکونی ندارند و تقاضا برای اجاره افزایش یافته است؛ از این رو نرخ رهن و اجاره در سال جاری حدود ۸‌درصد افزایش یافته است.
وی تاکید می‌کند: برخی توانایی پرداخت بهای اجاره مسکن خود را هم ندارند و این نشان از کاهش قدرت اقتصادی مردم دارد که وابسته به شرایط اقتصادی کشور است.

قیمت ساختمان، زمین و آپارتمان
دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد می‌گوید: رکود حاکم بر بازار مسکن در همه نقاط شهر مشهود است و ساخت و ساز در هیچ نقطه ای، مشاهده نمی‌شود  از این رو قیمت‌ها رو به کاهش است.
این مشاور املاک می‌افزاید: قیمت ساختمان در استان بر اساس کیفیت ساخت و نوع مصالح از متری ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.
ذوالفقاری می‌گوید: ساختمان‌هایی که متری ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند اغلب ساختمان‌های قدیمی‌ هستند که شناژ بندی عمودی را رعایت نکرده‌اند.
وی قیمت متری ۱/۴ میلیون تومانی را نیز مربوط به ساختمان‌های لوکس با مصالح ساختمانی با کیفیت و سنگ‌های مرغوب اعلام می‌کند.
دبیر اتحادیه مشاوران املاک یزد با اشاره به انتشار خبر ارزان شدن آهن آلات و میلگرد، ادامه می‌دهد: مردم همواره در انتظار ارزان شدن مصالح و قیمت تمام شده ساختمان و به ویژه زمین هستند، ما نیز امیدواریم که مصالح  و مسکن نیز ارزان شود تا رکود از بازار برداشته شود.
ذوالفقاری با اشاره به افزایش میل آپارتمان نشینی در بین مردم یزد می‌گوید: با گران شدن آپارتمان در یزد که به مرز ۲/۵ میلیون تومان برای هر مترمربع نیز رسیده است، کسی قدرت خرید آپارتمان را نیز ندارد.

ارزیابی بازار مسکن استان
یکی از مشاوران املاک یزد می‌گوید: وضعیت بازار مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته بدتر شده است و رکود حاکم بر بازار، فشار زیادی بر فعالان این صنف وارد کرده است.
«محمدحسن نیکتا» می‌افزاید: آینده بازار مسکن و صنعت ساختمان اصلا قابل پیش بینی نیست، چرا که تا شرایط اقتصادی کشور بهتر نشود و توافق‌ها به نتیجه نرسد، بازار تکانی نخواهد خورد.
وی با بیان اینکه رکود تورمی در تمام حوزه‌ها از جمله مسکن، بر کشور حاکم شده است، ادامه می‌دهد: این رکود و تورم، حتی تمایل انبوه سازان و سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان را نیز به شدت کاهش داده است.
این مشاور املاک با تاکید بر اینکه در بازار فعلی، شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان نیست، اضافه می‌کند: اغلب انبوه سازان، مجتمع جدیدی را در دست ساخت ندارند و ساختمان‌های قبلی آنها نیز همچنان نیمه کاره است.
نیکتا با تاکید بر اینکه خرید مسکن و ساخت و ساز به سرمایه کلان نیاز دارد، تاثیر رکودو تورم بر بازار مسکن را به نسبت سایر کالاهای مورد نیاز مردم، بیشتر می‌داند.
وی می‌افزاید: تورم حاکم بر بازار مسکن، تمایل به آپارتمان‌نشینی را در بین زوج‌های یزدی افزایش داده است در حالی که تمایل به ویلانشینی همچنان در بین مردم یزد، رواج دارد.
این مشاور املاک استان درباره کیفیت ساخت و ساز در استان نیز می‌گوید: کیفیت ساخت و ساز با نظارت‌های مستمر و پیگیری‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان، بسیار مطلوب است و همین کیفیت بالا، قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظر