تاریخ : 10 اکتبر 2016 - 9:19 - شناسه خبر : 17608 اخبار استان

در ماه محرم:

بازدید بیش از دو هزار گردشگر خارجی از آیین‌های سوگواری یزدیها

دختران کوچکی که عروس می‌شوند و پسران نوجوانی که پشت لب‌شان سبز نشده، داماد می‌شوند و رئیس خانه‌های جدیدشان با یک دنیا مسئولیت دنیای آدم بزرگ‌ها. این حکایت تعداد زیادی از کودکان ایرانی است که زیر سن قانونی ازدواج می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند و خیلی‌هایشان هم، از هم جدا می‌شوند.

“سید حسن حسینی” در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با بیان این که حسینیه ایران برای هفتمین سال به همت دبیرخانه‌ی بین‌المللی “یزد، حسینیه ایران” و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل اوقاف و امور خیریه و آستان مقدس امامزاده شاهزاده فاضل یزد، در ایام محرم امسال پذیرای گردشگران خارجی است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در ایام سوگواری محرم امسال، بیش از دو هزار گردشگر خارجی از برنامه‌ها و آیین‌های مختلف عزاداران حسینی استان یزد بازدید کنند.

وی از طراحی و برنامه‌ریزی تورهای رایگان برای حضور گردشگران در آیین‌های ایام محرم درالعباده یزد خبر داد و تصریح کرد: گردشگران خارجی در قالب این تورها از برنامه‌های عزاداری هیات‌های سنتی یزد، روضه‌خوانی‌های سنتی، مراحل پخت غذاهای نذری به ویژه آش گندم و آیین‌های نخل‌برداری در شهرهای تفت، مهریز و اشکذر دیدن خواهند کرد.

حسینی با اشاره به حضور این گردشگران در حسینیه‌های شاهزاده فاضل، فهادان و خویدک، خاطرنشان کرد: این گردشگران قبل از حضور در برنامه‌های و آیین‌های سوگواری، در محیطی به صورت تصویری با وقایع کربلا آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: برای آشنایی بیشتر گردشگران با اسلام و فرهنگ حسینی، علاوه بر تهیه یک‌هزار بسته‌ی فرهنگی، کتابچه‌ای به زیان انگلیسی با عنوان “زیبایی‌های اسلام” و کتاب‌هایی با موضوع “معرفی امام حسین(ع)”،”فلسفه قیام عاشورا” و “معرفی عزاداری‌های یزد” در بین گردشگران توزیع می‌شود.

مسئول دبیرخانه “یزد، حسینیه ایران”، یادآور شد: امسال مبلغانی مسلط به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی و چینی در آستان شاهزاده فاضل و مسجد جامع یزد استقرار یافته‌اند تا به سئوالات و شبهات گردشگران خارجی در مورد مراسم‌ها و آیین‌های عزاداری اباعبدالله حسین(ع) پاسخ دهند.

حسینی در پایان با اشاره به این که تاکنون ۵۰۰ گردشگر خارجی از آیین‌های عزاداری یزد بازدید داشته‌اند، اظهار کرد: نه تنها ایام عزاداری بلکه مناسبت‌های ملی و مذهبی دیگر مانند جشن‌ها، اعیاد و راهپیمایی‌، فرصت مناسبی برای ترویج دین مبین اسلام و فرهنگ غنی مردم کشورمان است که باید با کمک یکدیگر از آن بهترین استفاده را داشته باشیم.

ارسال نظر