تاریخ : 17 اکتبر 2016 - 9:39 - شناسه خبر : 18027 فن آوری و رسانه

آموزش تصویری نحوه نشستن صحیح حین کار با کامپیوتر (ارگونومی)

ارگونومی کار با کامپیوتر به شما کمک می کند تا زمانی که در محیط کار و یا خانه  برای زمان های طولانی در حال استفاده از کامپیوتر هستید، کمترین آسیب به بدنتان وارد شود و شما را از عوارض ناشی از آن دور کند. کلیک- ارگونومی رشته ای از علوم است که هدف اصلی آن […]

ارگونومی کار با کامپیوتر به شما کمک می کند تا زمانی که در محیط کار و یا خانه  برای زمان های طولانی در حال استفاده از کامپیوتر هستید، کمترین آسیب به بدنتان وارد شود و شما را از عوارض ناشی از آن دور کند.

کلیک- ارگونومی رشته ای از علوم است که هدف اصلی آن ایجاد بهترین ارتباط میان انسان و محیط (کار و زندگی) تعریف می شود. در واقع ارگونومی به ارزیابی قابلیت ها و محدودیت های انسان (بیومکانیک و آنتروپومتری)، استرس های کاری و محیطی (فیزیولوژی کار و روان شناسی صنعتی)، نیروهای استاتیک و دینامیک روی بدن انسان (بیومکانیک)، خستگی (فیزیولوژی کار و روان شناسی صنعتی) و طراحی ایستگاه کاری و ابزارها (آنتروپومتری و مهندسی) می پردازد. به این ترتیب ارگونومی با علوم مختلفی در ارتباط است.

ارگونومی کار با کامپیوتر

اگر  اصول ارگونومی در محیط کار رعایت شود:

–  از اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین شاغلین (مانند کمر درد، سندروم تونل کارپال یا درد شدید در مچ دست، درد ناحیه گردن، درد ناحیه زانو یا آرنج وغیره) پیشگیری می شود.

–  به پیش گیری از حوادث شغلی کمک می شود.

–  رضایت کارکنان افزایش پیدا می کند.

–  باعث افزایش رفاه و آسایش کارکنان می شود.

–  به افزایش بهره وری در کار کمک می کند.

–  افزایش تولید را به دنبال دارد.

ارگونومی در کار با کامپیوتر:

در سال های اخیر تولید کنندگان کامپیوتر و تجهیزات مرتبط با آن سعی کرده اند تا محصولاتی را طراحی کنند که متناسب با اصول ارگونومی کار با کامپیوتر باشد. رعایت اصول ارگونومی اهمیت زیادی دارد چون باعث کاهش ضایعات چشم، سردرد، کمر درد و فشار در نواحی مچ دست، شانه و گردن در اپراتورهای کامپیوتر می شود.

این روزها کامپیوتر در زندگی بشر کاربرد زیادی دارد و به دلیل نقشی که در محیط های کاری بازی می کند در اکثر کسب و کارها افراد ساعت های طولانی را مجبور هستند پشت کامپیوتر سر کنند. به همین دلیل شناخت عوامل موثر در محیط کار با کامپیوتر اهمیت زیادی دارد. اگر شرایط نامناسبی در محیط کاری وجود داشته باشد و اصلا به موارد ارگونومیکی و بهداشتی هنگام کار با کامپیوتر توجه نشود در بلند مدت می تواند بیماری ها و ناهنجاری ها را برای کارکنان بوجود بیاورد.

حداقل ویژگی هایی که یک محیط کاری مناسب باید برای کاربران کامپیوتر داشته باشد شامل موارد زیر می شود:

۱-  وجود سیستم تهویه مطبوع

۲-  داشتن نور کافی و مناسب

۳-  میز مخصوص که عرض و ارتفاع استاندارد داشته باشد.

۴-  استفاده از صندلی ارگونومیک که قابلیت تنظیم ارتفا داشته باشد.

۵-  استفاده از زیر پایی برای قرار گیری مناسب و راحت پاها.

۶-  استفاده از copy holder برای خم نکردن بیش از حد گردن.

با این حال ممکن است با وجود همه شرایط مناسبی که ذکر شد باز هم بیماری های خاص برای اپراتور به وجود آید. تحرک کم هنگام کار با کامپیوتر، چشم دوختن در مدت طولانی به صفحه مانیتور و حرکات یکنواخت و تکراری مچ دست، ممکن است عوارض مختلفی را برای کاربران کامپیوتر به وجود آورد.

برای اینکه این عوارض به سراغتان نیایند نکات ساده و مهم زیر را در زمان کار با کامپیوتر انجام دهید:

۱-  به طور مرتب از پشت میز کامپیوتر بلند شوید و با نرمش های خیلی ساده، گردن، بازو، مچ دست و پاها را حرکت دهید. برای این کار را می توانید با کمک نرم افزار Stretch Break انجام دهید. این نرم افزار در مدت زمان هایی که از طرف خود شما مشخص می شود بر روی صفحه مانیتور شما ظاهر می شود و انواع نرمش ها را به شما نشان می دهد تا شما به همراه آن نرمش هایی را انجام دهید.

۲ صفحه مانیتور را طوری تنظیم کنید تا ستون فقرات شما به صورت مستقیم قرار گرفته و چشمانتان با قسمت بالایی صفحه نمایش در یک خط مستقیم قرار بگیرند. در این حالت چشما ن شما وضعیت بهتری خواهند داشت.

۳-  ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله مناسبی است که باید بین چشمان شما و صفحه مانیتور باشد.

۴-  هر ۳۰ دقیقه به اشیائی که در فاصله ۶ متری قرار دارند، چند دقیقه خیره شوید.

۵ – توجه داشته باشید که ارتفاع میز کامپیوتر شما باید بین ۶۶ تا ۷۱ سانتی متر باشد.

۶- در محیط کار بهتر است که از یک زیر پایی استفاده کنید و پاهایتان را روی آن بگذارید. زیر پایی به شما کمک می کند که پاهایتان وضعیت راحت تری داشته باشد.

۷-  به این نکته توجه کنید که  میز کارتان باید طوری قرار بگیرد که روشنایی لامپ های سقف در دوسمت شما باشد و نه در محلی که نور لامپ مستقیماً در برابر شما باشد.  اگر قصد دارید از روشنایی طبیعی استفاده کنید نباید صفحه مانیتورتان مقابل پنجره قرار بگیرد.

۸-  سطح صفحه کلید، باید تقریباً هم ارتفاع با دسته صندلی و آرنج تان باشد و مچ ها به طور عادی روی صفحه کلید و  به طوری ساعدها تقریباً موازی با افق قرار بگیرد. زاویه بین مچ دست و ساعدتان در زمان کار باید بین ۵ تا ۱۰ درجه باشد. موقعیت mouse در همان ارتفاع و فاصله نسبت به صفحه کلید است.

۹-  در رابطه با روشنایی اتاق کار گفته می شود که باید مخلوطی از نورسفید و زرد بوده  و ترجیحاً از لامپ مهتابی استفاده شود. شدت روشنایی اتاق را حدود ۳۰۰ لوکس تعریف کرده اند.

۱۰- برای اینکه فشار بر روی گردن و کمرتان در هنگام تایپ یک نوشته یا نامه به حداقل برسد باید از نگه دارنده های کاغذ برای قرار دادن نامه روی آن استفاده کنید.

۱۱- دمای ۲۳-۱۹ درجه سانتی گراد و رطوبت حدود ۵۰ درصد میزان استانداردی است که برای اتاق کار در نظر گرفته شده است.

۱۲- تا می توانید درب و پنجره های اتاق کارتان را باز کنید و یا دستگاه تهویه ای را تعبیه کنید تا هوای اتاق عوض شود.

۱۳- برای اینکه پاهایتان وضعیت راحتی داشته باشند از زیر پایی استفاده کنید.

ارگونومی کار با کامپیوتر

چگونه یک صندلی ارگانیک انتخاب کنیم؟

۱- اول از همه ارتفاع صندلی باید قابلیت تنظیم را داشته باشد. سعی کنید ارتفاع صندلی خود را بین۴۱ تا ۵۲ سانتی متر تنظیم کنید.

۲-  معمولا توصیه می شود افراد چاق صندلی های پهن تری را استفاده کنند. طول و عرض سطح نشیمنگاه صندلی باید ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد.

۳-  ضخامت تشک صندلی یتان باید در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر بوده و  جنس رویه به گونه ای باشد که اصطلاحا بتواند تنفس کند و دارای لبه جلو صندلی، گرد و لبه بیرونی آن، نرم باشد.

۴-  به زاویه ای که پشتی با تشک صندلی می سازد توجه کنید. این زاویه باید، حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد.

۵-  صندلی را انتخاب کنید که عرض پشتی آن حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتی متر باشد. گفته می شود که ارتفاع پشتی صندلی نیز بین ۵۰ تا ۸۲ سانتی مترباید باشد. صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر یک قوس محدب و در قسمت پشت یک قوس مقعر داشته باشد.

۶- صندلی های مورد استفاده در کار با کامپیوتر بهتر است دسته دار بوده و بین دسته آن با ارتفاع میز کار تطابقی وجود داشته باشد. به علاوه این صندلی باید چرخان بوده و ۵ چرخ داشته باشد. شیب کف صندلی باید به گونه ای باشد که۵ تا ۱۵ درجه تمایل به جلو و ۵ درجه تمایل به عقب را ممکن کند.

ارسال نظر