تاریخ : 13 ژوئن 2015 - 20:46 - شناسه خبر : 1804 اخبار استان

موفقیتی دیگر برای محمود رهبران

برتری هنرمند یزدی در فستیوال بین المللی خوشنویسی

استاد محمود رهبران پیش از این نیز در جشنواره های بین المللی در امارات متحده عربی و کشور ترکیه پرچم پرافتخار ایران را به احتزاز در آورده بود . وی در حال حاضر یکی از برجسته ترین خوشنویسان ایران به شمار می آید که در زمینه خط نستعلیق از سرآمدان خوشنویسی در سطح بین المللی است.

استاد محمود رهبران در فستیوال بین المللی خوشنویسی که در کشور الجزایر برگزار گردید با نمایش آخرین اثرخوشنویسی خود مقام دوم خوشنویس برتر جهان اسلام را از آن خویش ساخت.
به گزارش یزدی نیوز،مقام اول این جشنواره را خوشنویسی از کشور فلسطین و مقام سوم به خوشنویسی از کشور مصر رسید. در این جشنواره خوشنویسی ۱۵۰ تابلو نفیس از خطوط نسخ و نستعلیق و … به رقابت نهاده شده بود که در خط نستعلیق تابلو استاد رهبران حایز بالاترین امتیاز گردید و استاد هنرمند دیارمان را بر سکوی دوم خوشنویس برتر جهان اسلام نشاند.
استاد محمود رهبران پیش از این نیز در جشنواره های بین المللی در امارات متحده عربی و کشور ترکیه پرچم پرافتخار ایران را به احتزاز در آورده بود . وی در حال حاضر یکی از برجسته ترین خوشنویسان ایران به شمار می آید که در زمینه خط نستعلیق از سرآمدان خوشنویسی در سطح بین المللی است.
وی که از شاگردان استاد امیرخانی است در زمینه شکوفایی و رشد خوشنویسی در زادگاهش نقشی بی بدیل داشته و دارد. درخشش استاد رهبران در جشنواره ها و مجامع بین المللی نام یزد را در عرصه هنرخوشنویسی ایران و جهان بلند آوازه کرده است.
محمود رهبران در سال ۱۳۴۱ در یزد به دنیا آمد، از همان آغاز دوران دبستان علاقه‌ای وافر به خطّ خوش پیدا كرد. از سال ۱۳۶۱ در كلاس‌های درس ابوالقاسم صالح‌زاده، خوشنویس یزدی حاضر شد، سپس از سال ۶۱ تا ۶۳ نزد استاد حمید دیرین در شیراز تا دوره عالی را فراگرفت.
بعد از آن در محضر استادانی چون یدالله كابلی خوانساری، غلامحسین امیرخانی و غیره موفق به اخذ گواهینامه ممتاز در سال ۱۳۶۵ از انجمن خوشنویسان ایران شد. وی در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ درجۀ فوق ممتاز (درجۀ ۲ هنری) از انجمن خوشنویسان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در سال ۱۳۸۶ گواهینامۀ استادی در رشتۀ نستعلیق را از انجمن خوشنویسان ایران و از طرف استادان برجسته خوشنویسی به ویژه استاد امیرخانی و سپس نشان درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
وی از سال ۱۳۶۴ تاكنون در كتابخانه‌های مروّج و وزیری یزد به عنوان هنرمند خطاط مشغول خدمت است. و در این مدت، هنر صحّافی را نیز به نیکی یاد گرفته است. در سال‌های اخیر آثاری از وی در نشریات: «هستی»، «آشنا»، «پاژ»، «دانشگاه یزد»، «خاتم یزد»، «فرهنگ یزد»، «ندای یزد»، «كِلك آشنا» و برخی كتاب‌ها همچون: «نادر فرخنده پیام»، «یزد، یادگار تاریخ»، «كتابشناسی میبدی»، «نوشته‌های بی‌سرنوشت» و … چاپ شده و در سال ۱۳۶۸ كتاب «نی‌نواز اوّل» نوشته عبدالحسین جلالیان به خط وی تحریر و در سال ۱۳۷۲ چاپ شد. در سال ۱۳۷۹ دیوان حافظ شیرازی به خط نستعلیق او چاپ شد. در سال ۱۳۸۱ كتاب «بستان نیاز و گلستان راز» اثر سید محمّد‌كاظم طباطبایی یزدی را کتابت کرد که در سال ۱۳۸۴ چاپ شد. نیز «گلشن راز» اثر شیخ محمود شبستری را درسال ۱۳۸۷ كتابت كرده و قرار است از سوی آستان قدس رضوی چاپ شود.
استاد رهبران، تنها مدرسی است که کلاس رسمی ندارد، اما شاگردان زیادی از گوشه و کنار ایران به محضرش شتافته و به رایگان از هنر و تجربه‌اش بهره می‌گیرند.

ارسال نظر