تاریخ : 22 اکتبر 2016 - 19:10 - شناسه خبر : 18140 ایران و جهان

کویر گردی؛ فرصتی برای ستاره چینی

سفر به کویر باعث می‌شود بفهمیم زیبایی تنها در دیدن رنگ‌های مختلف در جنگل و یا دشت نیست. زیبایی تنها در دیدن موج‌های پر تلاطم دریا و یا صدای آرام بخش آن نیست.

عصر ایران؛ مصطفی‌داننده- شاید برای خیلی از جمله نگارنده این متن، سفر رفتن یعنی یک مسافرت یک هفته‌ای که فقط در آن استراحت باشد، احیانا کبابی و کمی هم بازی. در این میان برخی از ایرانی‌ها هم هستند که اصلا سفر را در شمال می‌بینند. هر وقت به آنها بگویی سفر، سریع برنامه جاده چالوس و ویلا را می‌چینند و وسائل سفر را مهیا می‌کنند.

شناخت ایران و جاذبه‌های آن باعث می‌شود که بفهمیم سفر حتما نباید طولانی باشد و ایضا حتما نباید شمال و دریا باشد. کویر مرنجاب در شمال شهر آران و بیدگل در استان اصفهان بهترین نمونه برای یک سفر کوتاه و پرلذت است.

سفری که می‌تواند از پنج‌شنبه صبح آغاز و در جمعه بعدازظهر به پایان برسد. جدا از زیبایی‌های کویر شما می‌توانید از شهر مذهبی قم و شهر تاریخی کاشان هم دیدن کنید. بازار سنتی کاشان و یا خانه‌های قدیمی و یا باغ و حمام فین می‌تواند لذت این سفر را دو چندان کند.

سفر به کویر باعث می‌شود بفهمیم زیبایی تنها در دیدن رنگ‌های مختلف در جنگل و یا دشت نیست. زیبایی تنها در دیدن موج‌های پر تلاطم دریا و یا صدای آرام بخش آن نیست. گاهی می‌شود از دیدن یک رنگ آنهم “خاکی” لذت برد و دید که یک رنگی هم چه زیبایی خاصی دارد.

کویر گردی؛ فرصتی برای ستاره چینی

در کویر بسیاری از آرزوهای کودکی‌تان محقق می‌شود. در دل کویر می‌توانید ” ستاره‌ها” را بگیرید. گرفتن ستاره‌ها آرزوی کودکی بسیاری از ماست. گاهی‌ که نه در اکثر اوقات در شهرهای بزرگ، ستاره‌ها از آسمان شهرها رخت بر بسته‌اند. دل کویر اما می‌شود ستاره را شمرد. حتی ستاره‌ای که در کودکی مادر به نام شما سند زده است را پیدا کنید.

تازه در کویر می‌فهمی که وقتی سهراب می‌گوید:” هر کجا هستم،باشم،آسمان مال من است” به چه معناست. اصلا وقتی به کویر پای می‌گذاری به عظمت آسمان پی می‌بری.

ابتدا به آسمان اشاره کردم چون معمولا مسافرین مرنجاب به ویژه در فصل پاییز در هنگامه غروب آفتاب به مرنجاب می‌رسند. زمانی که دیگر تاریکی کل کویر را فراگرفته است و خورشید جای خود را به ستاره‌ها و البته “جناب ماه” داده است.

برای خواب هم نباید نگرانی داشت. کاروانسرایی است متعلق به زمان صوفیه که توسط شاه عباس ساخته شده است. شب را می‌تواند در اتاق‌های این کاروانسرا سپری کنید که حس زیبایی به شما می‌دهد. می‌‎توانید چشم‌های خود را ببندید به قرن‌های قبل سفر کنید. البته می‌توانید با زدن چادر از خوابیدن در دل طبیعت هم لذت ببرید.

کویر گردی؛ فرصتی برای ستاره چینی

فردای شب پرستاره تازه زمانی است که عظمت کویر را می‌بینید. تپه‌های شنی و زیبایی که بالا رفته است و برای رسیدن به آن باید شن‌ها را طی کنی تا به جایی برسی که کویر زیرپای تو باشد. لذت خوابیدن در شن‌های کویر به غایت دلنشین است. قدم زدن در شن‌های کویر به غایت دلپذیر است. شن‌های کویر بسیار قابل اطمینان هستند. قدم بگذارید و ترس از افتادن نداشته باشید. وقتی دل به دل کویر می‌دهی، شن‌ها آغوش باز می‌کنند برای لذت تو از زیبایی‌های کویر.

روی شن دراز کشیده‌ای. شن‌های آفتاب خورده گرم شده است کمی دستت را به داخل شن‌ها ببری تا ببینی زیر آن شن‌ها گرم، شن‌های خنک خوابیده‌اند که تو هم لذت گرما ببری و خنکی را درک کنی.

کویر را کم می‌شناسیم. کمتر از جنگل، دریا، کوه. کویر زیباست.همچون دریا، کوه و جنگل. کویر می‌تواند هم مرجع توریسم داخلی باشد و هم توریسم خارجی. بسیاری از افرادی که در این روزها در شهرهای کویری ما هستند از اروپا آمده‌اند تا این زیبایی‌ها را ببیند.

بیایید سفرهای کوتاه و متفاوت را تجربه کنیم. ایران فقط جاده چالوس و سفر فقط شمال نیست. همه جای ایران را باید دید و از زیبایی‌های ایران لذت برد. چه انسان‌های خوشبختی هستند کسانی که هم زیبایی جنگل را  درک کرده‌اند و هم از کویر لذت برده‌اند.

ارسال نظر