تاریخ : 25 اکتبر 2016 - 9:35 - شناسه خبر : 18189 اسلایدشو، ایران و جهان

نظام قرض الحسنه باید از بعد فقهی و فنی بررسی شود/فعالیت برخی بانک ها برای تخریب اقتصاد است

مدیر حوزه های علمیه در دیدار مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: اگر در نظام قرض الحسنه در بُعد فقهی و فنی بررسی شود، بدون تردید به دست آوردهای ارزشمندی خواهیم رسید.

به گزارش میبد آدینه ، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به مسئله قرض الحسنه در اسلام افزود: از امور آشکار و بیّن دین ما، ارزش و سفارش مساله قرض الحسنه است و نقشی که در گره گشایی از مشکلات مردم ایفا می کند.

اگر سودهای اضافی نبود صدها نفر امروز مشغول به اشتغال بودند

وی ادامه داد: آنچه شما و فعالیت این بانک را ویژه می کند ارائه خدمات قرض الحسنه در میان سیستم های بانکی است؛ چرا که در سایر سیستم ها سود به ظاهر شرعی در واقع منجر به ورشکستی مجموعه های صنعتی و تولیدی شده است که در این سرمایه گذاری ها از بین رفته؛ اگر این سودهای اضافی نبود صدها نفر امروز مشغول به اشتغال بودند.

 عمل برخی بانک ها خلاف دین و فتوای مراجع  است

امام جمعه قم بیان داشت: فعالیت بانک ها بر سه نوع می باشد، نخست ساختاری کاملا شرعی و درست، دوم ساختار و ظاهری درست، اما روح آن اقتصاد را تخریب می کند و سومین نوع سیستم بانکی آن است که بر خلاف نظر دین و فتوای مراجع دیرکرد جریمه را دریافت می کنند و دقتی بر اشکالات شرعی آن ندارند.

آیت الله اعرافی اظهارداشت: انتظار می رود که در جمهوری اسلامی از نظام سوم پرهیز شود و در تراز جمهوری اسلامی از نوع دوم سیستم بانکی مبرا گردد و حرکت به سمت آنچه در قانون آمده است گام بردارند.

مدیرحوزه های علمیه کشور تصریح کرد: بانک ها باید از مشتبهات و معلوم الفسادها مبرا شوند و نماد قرض الحسنه درکشور بارور تر گردد.

وی با اشاره به پرداختن به الگوهای فقهی و دینی در مقوله قرض الحسنه بیان داشت: نظام فقهی و فنی در قرض الحسنه نیاز به کارهای بیشتری دارد و حتی باید از درس و مباحث فقه های تخصصی به فقه قرض و مسائل پیرامون آن بیشتر پرداخته شود.

قرض الحسنه فرهنگ سازی است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: از نظر فنی و کارآمدی مقوله قرض الحسنه از لحاظ موضوع شناسی و موضوع یابی، باید مورد توجه قرار بگیرد و در خصوص فریضه و اهمیت قرض الحسنه فرهنگ سازی گسترده ای باید در جامعه شکل بگیرد و پیاده سازی شود.

امام جمعه قم گفت: ما به عنوان حوزه های علمیه و نهادهای حوزوی قطعا روی پیرایش بانک ها از امور غیرشرعی یا اموری که مشتبه است به عنوان یک راهبرد تاکید داریم و راهبر دیگر آنکه نسبت به نظام قرض الحسنه به عنوان یک نظام کارآمد و کاربردی گسترده شود.

آیت الله اعرافی اظهارداشت: انجام کارهای تکمیلی و پیشبرد مباحث فقهی جای کار زیادی دارد و ما به عنوان حوزه علمیه در قبال جامعه و مردم پاسخگو هستیم و دولت و مسئولین هم از سوی دیگر باید پاسخگوی مطالبات باشند.

وی ادامه داد: عرصه فنی نظام قرض الحسنه باید کارشناسی بیشتری شود و بانک قرض الحسنه مهر ایران با درخششی که داشته است می تواند به عنوان یک الگوی مطرح، در سطح جامعه بیان شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: بانک قرض الحسنه می تواند با اختصاص مقداری هزینه و تعامل با متخصصین فقه به عنوان یک الگو و شاخص ممتاز فعالیت های چشمگیری را در سطح جامعه و بدنه مردم داشته باشد و همچنین از مساله تبلیغ وفرهنگ سازی هم نباید، فاصله بگیرد و همیشه نسبت به اطلاع رسانی از خدمات ارزشمندی که دارید اهتمام داشته باشید.

مدیر حوزه های علیمه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: آنچه باید مدنظر قرار دهید گسترش فعالیت درعرصه بین المللی است، چرا که امروز نظام های بانکی دنیا از پیشرفت خوبی برخوردار هستند و در کشورهای غربی بسیاری از الگو های اسلامی را پیاده می کنند و جای شرمندگی است برای جامعه اسلامی ما که سیستم و نظام بانکی که داریم اینگونه نیست و یا بسیار کم رنگ هستند.

آیت الله اعرافی افزود: فعالیت بین المللی شما مقداری از شرمساری ما را در خارج از کشور کاهش می دهد و می تواند الگوی خوبی برای سیستم های بانکی دنیا باشید و نمایندگی ها را در نقاط مختلف دنیا تاسیس کنید.

وی در پایان یادآور شد: تاسیس این بانک اقدام ذی قیمت اسلامی، انسانی و ارزشمندی است که در نظام اسلامی شکل گرفت و جای دارد این بانک و خدمات آن به همگان معرفی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر