تاریخ : 30 اکتبر 2016 - 21:56 - شناسه خبر : 18325 اخبار شهرستان، اسلایدشو، فرهنگی

آیت الله اعرافی در دیدار با طلاب حوزه علمیه میبد؛

ویژگی های زیارت در منطق شیعه از دیدگاه آیت الله اعرافی+ تصاویر

اگر کسی زیارت کند کسی را، چه معصوم و چه غیر معصوم و چه حتی آن سنگ کعبه را. اگر منهای خداوند به آن توجه کند آن حتما شرک است. امّا اگر آنها را در جهت خداوند و با اذن خداوند باشد با این دو قید شرک نیست بلکه عین توحید است …

به گزارش صدای میبد: آیت الله اعرافی پیش از ظهر روز پنجشنبه با حضور در حوزه علمیه حجت بن الحسن العسکری (عج) با طلاب و اساتید این حوزه دیدار نمودند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به منطق شیعه در مورد زیارت، ویژگی های زیارت را بیان کرد.

امام جمعه میبد اولین و مهمترین ویژگی زیارت در منطق شیعی را اعتقاد به حیات برزخی دانست و افزود: حیات پیامبر و معصومین(ع) ادامه دارد. زیارت، مجازی و شکلی و تشریفاتی نیست، زیارت از مقوله تضایف واقعی است. یعنی رابطه زنده با زنده این رابطه واقعی است. همانگونه که در منابع اهل سنت آمده است پیامبر (ص) فرموده اند: بر من سلام بدهید. سلام شما به من می رسد. هنگامی که با خدا صحبت می کنید وقتی که با پیامبر سخن می گوییم و به زیارت پیامبر و ائمه می رویم، حالا از نزدیک یا دور این یک رابطه زنده است و انسان هرچه حواسش و علمش بیشتر و دقیق تر باشد معرفتش بیشتر خواهد بود. لذا اذن دخول و خواندن آن تعارف نیست حرف زدن با امام هم تعارف نیست و زیارت به این معنا با دیگر مسلمانان فرق دارد.

آیت الله اعرافی دومین شاخص زیارت در منطق شیعی را این طور برشمرد: در زیارت یک بعد اخلاقی، تربیتی و معارفی وجود دارد. یعنی این عبارت ها حاوی عقاید، معارف و جنبه های اخلاقی است. زیارت دو سه جمله عادی و ساده نیست، زیارت یک کتابخانه و منظومه ای از معارف بلند است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سومین ویژگی زیارت را سازندگی روح و روان برشمرد و افزود: زیارت یک مکتب خودسازی است. آدم ها با زیارت به قله های بالای معنوی و اخلاقی می رسند چرا که زیارت در یک چهار چوب خیلی دقیقی تنظیم شده است.

بعد اجتماعی و فرهنگ عمومی زیارت چهارمین ویژگی بود که آیت الله اعرافی به آن اشاره کرد و ادامه داد: زیارت سازنده یک وحدت و اجتماع شیعیان است و انسان ها بوسیله زیارت به هم نزدیک می شوند، زیارت شعائر وحدت ساز اجتماعی است.

وی افزود: زیارت یک بعد سیاسی مثل حج، نماز جماعت و نماز جمعه دارد، زیارت امام حسین(ع) طراحی اش برای این بوده است که مردم با منطق امام حسین (ع) گرایش پیدا کنند و در برابر ظلم بایستند.

آخرین ویژگی ای که امام جمعه میبد به آن اشاره نمود افزایش معرفت به امام بود. وی ادامه داد: وقتی معرفت به امام با بعد سیاسی و اجتماعی همراه شود آن وقت یک زیارت واقعی می شود. زیارت یک مکتب، یک مجموعه است که همه ی ما باید تلاش کنیم که در پرتو زیارت خودمان را بسازیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: زیارت و دعا را باید با حال خواند. ما در عصر ظهور یک نوع زیارت دیگری داریم که در قالب دعای عهد و… وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه هر روز دعای عهد، زیارت عاشورا و زیارت امین الله باید در زندگی یک طلبه باشد خاطرنشان ساخت: در قالب زیارت و دعا پرواز به سمت عالم قدس داشته باشیم، زیارت و دعا باید در سبد زندگی ما جای بگیرد.

امام جمعه میبد شرط پذیرش زیارت را این گونه بیان نمود: اگر کسی زیارت کند کسی را، چه معصوم و چه غیر معصوم و چه حتی آن سنگ کعبه را. اگر منهای خداوند به آن توجه کند آن حتما شرک است. امّا اگر آنها را در جهت خداوند و با اذن خداوند باشد با این دو قید شرک نیست بلکه عین توحید است و مایه کمال روحی و تکامل شخصیت انسان می شود.

گفتنی است در پایان این مراسم طلاب نماز را به امامت آیت الله اعرافی اقامه کردند.

خبرنگار: سید محمد نبوی میبدی

dsc_0785 dsc_0786 dsc_0789 dsc_0790 dsc_0793 dsc_0796 dsc_0798

dsc_0806

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. عالییییی مرسی

ارسال نظر