تاریخ : 14 نوامبر 2016 - 11:36 - شناسه خبر : 18765 اخبار شهرستان، اسلایدشو، با نماینده مجلس، سر خط اخبار

دکتر دهقانی در گفت و گو با قدس آنلاین :

ترکیه و عربستان نگرانی زیادی از سیاست خارجی ترامپ دارند

آمریکا زیر فشار افکار عمومی است تا در سیاست خود نسبت به عربستان تجدید نظر کند و فاصله گرفتن دولت آمریکا از رژیم سعودی از اواخر دولت اوباما آغاز شده و به نظر می‌رسد در دوره ترامپ هم ادامه پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: ارتباط ما با آمریکا در حوزه برجام مثل چهار کشور دیگری بود که در قالب ۱+۵ طرف‌های مقابل ما در مذاکرات هسته‌ای بودند و آنچه به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک بین ما منعقد شد یک توافقنامه چند جانبه و زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد است که قطعنامه این شورا را پشتوانه خود دارد بنابراین دلیلی ندارد که این رابطه در دولت بعدی آمریکا تغییر کند.

دکترکمال دهقانی فیروزآبادی در بازدید از غرفه قدس در نمایشگاه مطبوعات افزود: قطعاً همان روابطی که ما با وزیر خارجه فعلی آمریکا یعنی آقای جان کری در برجام داشته‌ایم با وزیر خارجه دولت بعدی آمریکا هم در زمینه اجرای برجام ادامه خواهد داشت، اما اگر منظور روابط دوجانبه باشد ما در این زمینه هیچ مذاکره‌ای نداشته و نداریم  و مقام معظم رهبری در این زمینه تکلیف را روشن کرده‌اند بناباین دغدغه‌ای نداریم.

وی تصریح کرد: البته پس از انقلاب اسلامی یک تفاوت ماهوی در موضوع جایگاه ما و آمریکا در مسأله رابطه و مذاکره بوجود آمده و آن اینست که پیش از انقلاب به تعبیر امام راحل رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش بود ولی اکنون با اقتدار و پشتوانه مردمی که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد دیگر طرف شدن و مذاکره ما با آمریکا و نوع رابطه مان رابطه گرگ و میش نیست و به فرموده مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران مثل شیر از منافع خود دفاع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: الان آمریکایی‌ها و آقای ترامپ باید بدانند جایگاه و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه چیست و چقدر می‌تواند در برقراری صلح و ثبات تعیین کننده است و در حوزه روابط بین‌الملل تأثیرگذار باشد. ایران این موضوع را در سوریه، عراق، لبنان و یمن و افغانستان به اثبات رسانده چون منطق درست و رویکردی اصولی را در پیش گرفته است.

وی در مورد ارتباط ترامپ با کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سعودی و ترکیه پس از موضع‌گیری‌های توهین‌آمیز او علیه اعراب هم اظهار داشت: موضع گیری‌های ترامپ علیه عربستان ناشی از سیاست‌هایی است که ریاض در چند سال گذشته به کار گرفته و به نوعی تلاش کرده تا سیاست‌های خود و هزینه‌های سنگین آن‌را به آمریکا تحمیل کند و به نوعی از دایره مهار آمریکایی‌ها هم خارج شده است. عربستان با گسترش تروریسم تکفیری که امروز دامنه فعالیت آن تا قلب اروپا هم گسترش یافته و آنها بیم آنرا دارند که به داخل آمریکا هم سرایت کند، با اعمال سیاست‌های خودسرانه در مقاطعی در سوریه، با یورش یه یمن و بوجود آوردن بحران و معظلی سیاسی و امنیتی و اقداماتی خارج از چارچوب اصول انسانی که امروز جهان را نسبت به این کشور در موضع قرار داده و با اقدامات مخرب و منافقانه در عراق آمریکایی‌ها را هم کلافه کرده است و ترامپ به نظر می‌رسد نمی‌خواهد هزینه اقدامات سعودی‌ها را بپردازد.

دهقانی خاطرنشان کرد: آمریکا زیر فشار افکار عمومی است تا در سیاست خود نسبت به عربستان تجدید نظر کند و فاصله گرفتن دولت آمریکا از رژیم سعودی از اواخر دولت اوباما آغاز شده و به نظر می‌رسد در دوره ترامپ هم ادامه پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد روابط آنکارا و واشنگتن هم با اشاره به اختلافات این دو پایتخت بر سر مسایل استراتژیک و مهمی همچون کردها در حاشیه بحران سوریه و اعلام حمایت ترامپ از موضوع تقویت کردها در مقابله با داعش و قدرت دادن به آنها گفت: این موضوع باعث دلخوری و فاصله گرفتن ترکیه از آمریکا در ماه‌های گذشته شده بود و مسأله کودتای نظامی ناکام اخیر و حواشی آن به ویژه مسأله استرداد فتح الله گولن بر آن عمق بخشید.

دهقانی افزود: اردوغان جزو اولین افرادی بود که با ترامپ تماس گرفت و ضمن تبریک به او موضوع استرداد گولن و و تحولات سوریه را مطرح کرد که نشان می‌دهد ترکیه در حال ارزیابی موضع ترامپ است به ویژه پس از اظهارات او بعد از پیروزی در انتخابات در مورد مبارزه ایران و روسیه با داعش به نظر می‌رسد ترکیه و عربستان نگرانی زیادی از سیاست خارجی ترامپ در این زمینه دارند.

منبع:قدس آنلاین

ارسال نظر