تاریخ : 4 دسامبر 2016 - 20:09 - شناسه خبر : 19160 اخبار شهرستان، گفت و گو

به مناسبت 13 آذر روز جهانی معلولین:

اشتغال، توانمندسازی و حفظ عزت نفس از مهمترین مشکلات معلوین است/سطح سواد معلولین در شهرستان میبد نسبتا خوب است

بهزیستی شهرستان میبد در حال حاضر۲۱۳۰پرونده به ثبت رسیده معلولیت دارد. این معلولیت های تحت پوشش جسمی – حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گفتاری و روانی می باشد. که بیشتر این معلولیت ها شامل جسمی _حرکتی و ذهنی می باشد.

به گزارش صدای میبد: ۱۳آذر ماه هر سال روز جهانی معلولین است. امسال روز جهانی معلولین با شعار «آینده ای که ما می خواهیم   جهانی فراگیر و برابر برای همه » نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری و اختصاص نمادین یک روز جهانی به افراد دارای معلولیت در واقع به سبب معطوف داشتن اذهان عمومی و آگاهسازی آحاد جامعه به مسائل مرتبط با معلولان و احیاء حقوق آنها و لزوم برابرسازی فرصتها و بهره مندی عادلانه معلولان از تسهیلات اجتماعی همچون آموزش، اشتغال، خدمات رفاهی و… با حفظ شأن و منزلت و کرامت آنهاست و چون تلنگری بر وجدانهای بیداراست. فرصتی برای اصلاح نگرش به معلولان با پی بردن به توانایی ها و توانمندی های آنان، القاء خودباوری، رفع موانع و کاستن محدودیتهای آنان است. معلولیت یک بخش جدائی ناپذیر از زندگی بشری و همزاد با بشر بوده و هست. همیشه بوده و هستند بیماریها، حوادث و سوانح، نواقص ژنتیک و مادرزادی بلایای طبیعی و…که انسانها با آنها دست و پنجه نرم می کنند و محصول نبرد آنها، لاجرم درگیری گروهی از انسانها با محدودیت ها و ناتوانی های حاصله از عوارض فوق است. به مناسبت روز جهانی معلولین گفتگوی کوتاهی را با مشایخ رئیس بهزیستی میبد انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

به چه کسی معلول گفته می شود؟

به هر نوع نواقصی چه مادرزادی چه در حین زندگی شامل حوادث ترافیکی، حوادث محیط کار که در آن فرد دچار معلولیت شود. معلولین ۵دسته تقسیم می شوند: جسمی حرکتی، نابینایان، ناشنوایان، ذهنی و روانی مزمن

تعداد معلولین شهرستان میبد چقدر است؟

بهزیستی شهرستان میبد در حال حاضر۲۱۳۰پرونده به ثبت رسیده  معلولیت دارد. این معلولیت های تحت پوشش  جسمی – حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گفتاری و روانی می باشد. که بیشتر این معلولیت ها شامل جسمی _حرکتی و ذهنی می باشد.

دستگاههای متولی ارائه خدمات به معلولین  چه کسانی هستند؟

ارائه خدمات  به معلولین و ثبت این خدمات در بانک اطلاعاتی به طور کلی متولی امور معلولین بهزیستی می باشد. اما دستگاههایی هم هستند که در این امر درگیر هستند مثلا در خصوص مناسب سازی شهرداری، فرمانداری، نظام مهندسی، شورای ترافیک، راهنمایی و رانندگی و….  همکاری خوبی با بهزیستی داشته اند.

برخی از خدماتی که به معلولین را توضیح دهید؟

فعالیتهای سازمان بهزیستی برای افراد معلول:

  • پیشگیری از معلولیتها (ژنتیک، غربالگری معلولیتها، پیشگیری سطوح ثانویه، ثالثیه و ….)
  • حمایتهای حوزه مسکن و اشتغال
  • ایجاد و توسعه مراکز و موسسات غیر دولتی و جلب مشارکت آحاد مردم و بهره مندی بیشتر معلولان و حمایت و نظارت بر اینگونه مراکز و استانداردسازی حدمات به معلولان
  • شناسایی و نیاز سنجی و تعیین الگوی خدمات توانبخشی بر اساس طبقه بندی بین المللی معلولیت ICF ،اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR با هدف شناسایی ،پیشگیری از معلولیتهای ثانویه و ثالثیه ،آموزش فرد و خانواده ،بهره گیری از پتانسیل های فرابخشی در ارائه خدمات و ….
  • فعالیت کمیته های تخصصی توانبخشی و بهره گیری از نظرات کارشناسان تخصصی در ارائه خدمات و وسایل و تجهیزات نوین و کارامد توانبخشی و توانپزشکی،خدمات تخصصی چون کاشت حلزون،ارتزها و پروتزها،نرم افزارهای مورد نیاز و موثر جهت معلولین
  • خریدخدمات و یاارائه فعالیتهای تخصصی توانپزشکی وتوانبخشی دولتی وغیر دولتی شامل خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی و شنوای شناسی، روانشناسی، آزمون های هوشی، خدمات ارتوپدی فنی، هنردرمانی معلولان، توانبخشی حرفه ای
  • حمایتهای آموزشی (کمک هزینه های تحصیلی، دانشجویی)
  • کمک هزینه های مناسب سازی منزل، کمک هزینه مناسب سازی وسایل حمل و نقل شخصی معلولان
  • پرداخت حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی ، پرداخت کمک هزینه توانبخشی مستمر،پرداخت کمک هزینه های موردی
  • فعالیتهای اردویی، زیارتی سیاحتی و فوق برنامه با محوریت تشکل ها و مراکز و موسسات غیردولتی و با حمایت و نظارت سازمانی ،فعالیتهای هنری (تئاتر،موسیقی،نقاشی و…..)
  • ارائه طرحهای تخصصی ویژه شامل خدمات دندانپزشکی معلولان، حمایتهای تخصصی بیماران متابولیک و در راس آنها بیماری PKU و..
  • شناسایی و ارائه خدمات به کودکان اوتیسم
  • برپایی نشست ها و جلسات تخصصی با سایر دستگاهها و نهادها (مانند شوراهای مناسب سازی و سالمندان استانی و شهرستانی و ….)
  • اجرای برنامه های آگاهسازی، اطلاع رسانی، بسیج تشکل های مطالبه گر معلولان جهت اجرایی شدن قوانین و حقوق افراد دارای معلولیت و برابر سازی فرصت ها از جمله ایاب و ذهاب، دسترسی،اشتغال که مهمترین و اساسی ترین عامل در خودکفایی و اتقلال فردی و اجتماعی معلولان می باشد.

تشکل معلولین میبد چند سال است تشکیل شده و چه اقداماتی انجام داده است؟

بیش از ۱۲ سال از فعالیت تشکل جامعه معلولین  شهرستان می گذرد که چندین سال است که این انجمن در زمینه تاکسیرانی، طرح مراقبین در منزل، برگزاری کارگاه های آموزشی پیشگیری از معلولیت ها، مهارتهای زندگی و … نموده است. همچنین امسال این جامعه موفق به رتبه برتر در اجرای طرح مراقبین در منزل شده است. تشکل جامعه نابینایان  نیز در شرف فعالیت به طور رسمی است.

در حال حاضر چند  مرکز غیر دولتی  زیر نظر بهزیستی میبد به معلولین خدمات می دهند؟

تاکنون ۲مرکز ویزیت در منزل ایجاد شده ،۴مرکز روزانه شامل سالمندان حبیب ابن مظاهر، مرکز بیماران روانی مزمن و روزانه جسمی حرکتی طنین و حرفه آموزی رشد.

در حال حاضر مرکز شبانه روزی معلولین ذهنی شقایق و مرکز شبانه روزی معلولین روانی محبت را داریم. مرکز مراقبین در منزل نجوا که زیر نظر جامعه معلولین  فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است.

تحصیلات معلولین در شهرستان در چه سطحی می باشد؟

سطح سواد معلولین در شهرستان میبد نسبتا خوب است. ما در حال حاضر نابینایی با مدرک دکتری از دانشگاه تهران داریم. چند نابینای حافظ قرآن کریم داریم و در معلولیت های جسمی و شنوایی معلولین با مدرک فوق لیسانس نیز داریم.

بزرگترین مشکل معلولین از نظر شما چه مساله ای می باشد؟

یکی مشکل اشتغال و توانمندسازی و حفظ عزت نفس معلولین است. دیگری عدم باور کردن معلولین توسط آحاد جامعه و بی توجهی یا کم توجهی برخی ادارات، نهادها، کارخانجات و شرکتها در به کارگیری افراد معلول است.

برنامه هایی که به مناسبت گرامیداشت این هفته در نظر گرفته شده است ؟

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای معلولین از تاریخ ۱۴آذرلغایت ۲۰آذر ماه در سالن جامعه معلولین، برگزاری جشن معلولین، برگزاری همایش معلولین ضایع نخاعی و….  از جمله برنامه های اجرایی این هفته می باشد.

سخن آخر:

مردم جامعه ما مساله مشاوره ژنتیک را جدی بگیرند ودر کنار آن به مسائلی که باعث معلولیت می شود از جمله عدم رعایت نکات ایمنی  مانند نبستن کمربند، عدم استفاده از کلاه ایمنی  و مباحث ترافیکی توجه داشته باشند.

مسئولین نیز این باور را داشته باشند که معلولین نیاز به ترحم ندارند و معلولیت محدودیت نیست و در امر اشتغال این عزیزان همه مسئولین همکاری لازم داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر