تاریخ : 24 دسامبر 2016 - 20:58 - شناسه خبر : 19640 اخبار شهرستان، اسلایدشو، با نماینده مجلس

در واکنش به انتشار فایل صوتی منتسب به ظریف:

دکترکمال دهقانی:‌ انتشار اسناد با برداشت شخصی یک نماینده خلاف منافع ملی است

اینکه یک نفر با برداشت خود اسناد و مدارکی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد خلاف منافع ملی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه انتشار اظهارات منتسب به ظریف خلاف اصول حاکم و این کمیسیون است، گفت: اینکه یک نفر با برداشت خود اسناد و مدارکی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد خلاف منافع ملی است.

کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به انتشار اظهارات منتسب به ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از سوی کریمی قدوسی، گفت: تک تک نماینده‌ها محترم هستند اما مجلس از نماینده محترم‌تر است. همه نمایندگان در اظهاراتشان آزاد هستند و مسئولیت آن اظهارات نیز با خودشان است اما قطعاً عزت و حرمت کمیسیونی متشکل از ۲۳ نماینده مهمتر است.

وی با تأکید بر لزوم احترام تمامی نمایندگان به ساختارها، گفت: ما همه جزیی از ۲۹۰ نماینده مجلس هستیم و نمی‌توانیم ساختار حاکم بر نظم و قوانین مجلس و یا قوانین بالادستی را نادیده بگیریم.

به گفته دهقانی، قوانین مشخصی در بسیاری از مسائل وجود دارد که از جمله آن قانون حفظ اسرار نظام است. اسرار نظام با دو هدف پخش می‌شود که یک هدف آن با قصد و ضدیت با منافع ملی و برهم زدن منافع است که این کار جرم است. اگر کسی سند و یا حرفی را با قصد منتشر کند جرم قانونی مرتکب شده و بر اساس دادگاه محاکمه می‌شود چون منافع ملی را مخدوش کرده است. اگر در وهله بعدی اقدامش با هدف برهم زدن منافع ملی نباشد و بر اثر سهل‌انگاری آن کار را انجام داده که تبعات امنیتی به وجود آورده در جالی خود قابل بررسی است و حتی می‌توان موضوع را به عنوان تخلف مورد رسیدگی قرار داد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در ابتدای مجلس دهم در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد که هیچ کدام از اعضا نباید موبایل وارد جلسات کنند، این بدان معناست که ممکن است حرف هایی که در کمیسیون زده می‌شود مورد شنود قرار گرفته و دستگاه اطلاعاتی از آن سوءاستفاده کند. از طرف دیگر برخی از اظهارات مطرح شده در صحن کمیسیون همچون امانت نزد اعضای کمیسیون می‌ماند و نمی‌توان خیانت در امانت کرد و مطلبی را بدون بیان تقدم و تأخرش برای افکار عمومی بازگو کرد. همین اتفاقی که در مورد انتشار حرف های آقای ظریف رخ داده است.

دهقانی توضیح داد: آقای ظریف نگفته که ما در برجام و یا مذاکرات اشتباه کردیم و در جلسه، موضوع برجام نبوده و راجع به مذاکرات صحبت شده و ایشان تنها به ذکر مطالبی پرداخت که ممکن است به ذهن هر دیپلماتی آید ولی این مطالب ناظر بر عملکرد و دیدگاه شخصی خودش بود و ارتباطی به کل مذاکره نداشت. پس اینکه تنها به خاطر این که در جایی لفظ یک اشتباه آمده آن را عنوان کنیم پسندیده نیست چون این روند موارد دیگری را در جامعه تسری می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید برای جایگاه کمیسیون و مجلس حرمت قائل شد، گفت: وقتی پای منافع ملی در خطر باشد بدون رودربایستی همه موضع خود را خواهیم گرفت. کمیسیون سخنگوی دارد و از طریق آن مواضع کمیسیون مطرح می‌شود و خدا را شکر رویکرد مجموعه حاکم بر کمیسیون نیز رویکرد متعادل، منطقی و ولایتمدار حامی منافع ملی دارد. در کمیسیون دید بلندنظرانه‌ای حاکم است که هر کدام از اعضا نظرات خود را خواهند گفت، اما در مسأله اخیر تعدادی ترجیح دادند برداشت شخصی و انعکاس آن را با مصرف کردن از اعتبار و پایگاه کمیسیون امنیت ملی منعکس کنند که انتشار آن خلاف اصول حاکم بر کمیسیون امنیت ملی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تأکید کرد: اینکه یک نفر با براشت خود اسناد و مدارکی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد رویه‌ای برخلاف منافع ملی است، این برداشت شخصی است که مطرح شده؛ حال اینکه چه کسانی از آن نفع می‌برند و یا بیرون و داخل چگونه از آن استفاده می‌کنند در آینده مشخص می‌شود و مسئولیت آن با کسی است که مطرح کرده است.

دهقانی همچنان تأکید کرد: با توجه به اعلام نارضایتی بسیاری از اعضای کمیسیون امنیت ملی حتماً در جلسه بعدازظهر امروز راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

وی در پایان درباره اظهارات کریمی قدوسی در مورد اینکه فایل صوتی اظهارات منتسب به ظریف را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، گفت: این کار دست نیست و خلاف قانون است. هر کسی مسئول رفتار خودش است و اگر قطعاً ایشان این کار را انجام دهد مسئولیت با خودش است. البته فایل صوتی به هیچ عنوان منتشر نمی‌شود؛ مگر آنکه کمیسیون تصمیم گیرد که هنوز کمیسیون تصمیمی برای انتشار فایل ندارد.

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. این قدر اسمان ریسمان بافتن نمی خواد -۱۲ نماینده تایید کردن شما دیگه چی می گی

  2. اون ۱۲ نماینده هم احتمالا خودشان در کمیسیون حضور نداشتند. اگر فایل صوتی کریمی قدوسی هم مانند فایل صوتی حجت الاسلام حسنی امام جمعه میبد در ماجرای موحدی فرد باشد که دیگر هیچ !

  3. سلام
    لطف کنید در مورد اخبار مختلفی که دکتر کمال را به سرقت عجیب نامه کمیسیون متهم کرده و شکایت از او به هییت نظارت بر رفتار نمایندگان شده توضیح بدهند خیلی مایه شرمندگی و سرافکندگی شد
    کار خلاف اخلاق و شرافت و ادب و نزاکت و امانت و ابرو …شد

ارسال نظر