تاریخ : 27 دسامبر 2016 - 11:54 - شناسه خبر : 19678 اخبار شهرستان، اسلایدشو، گفت و گو

شیبانی بخشدار مرکزی میبد در گفتگوی اختصاصی با صدای میبد:

بخشداری میبد اولین شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان را پایه گذاری کرد/انتقاد هایی را که مبنا و چارچوب داشته باشند می پذیریم

یک عده به دنبال حاشیه ساختن برای دولت هستند. پول می گیرند تا در سایت ها و روزنامه هایشان برای دولت حاشیه درست کنند. می خواهند مدیران را به حاشیه ببرند تا مردم را ناراضی کنند و از این مسأله برای انتخابات استفاده کنند

در سابقه وی همکاری با دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری در برگزاری محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت استان یزد، ریاست هیات کشتی استان یزد، عضویت در گروه مشاورین معاونت سیاسی و امنیتی استان یزد، دبیر و عضو هیات بازرسی انتخابات شهرستان یزد، عضو حقوقدان دادگاه تجدیدنظر صنف رایانه و انتشار مقالات حقوقی در مجلات تخصصی دیده می شود. محمد شیبانی بخشدار مرکزی میبد است که از خردادماه ۹۵ در این سمت به کار گمارده شد. گفتگویی را با بخشدار مرکزی میبد انجام داده ایم که در زیر می خوانید:


محمد شیبانی بخشدار مرکزی میبد

آقای شیبانی مهم ترین وظایف و برنامه های بخش داری چیست؟

به طور کلی استانداری، فرمانداری و بخشداری شغل های ستادی هستند. یعنی بخشداری قرار نیست روستاها را آسفالت کند و یا آب رسانی و برق رسانی را انجام دهد؛ بلکه اینها بر عهده سازمان های ذیربط می باشد. بخشداری به عنوان عالی ترین مقام دولت در بخش، وظیفه ی هماهنگی و راهبری این موضوعات را بر عهده دارد. حفظ سیاست های دولت در حوزه بخش داری و نظارت بر اجرای آن و همچنین مباحث مربوط به حوزه امنیت و ارزشیابی دستگاه ها در حوزه بخشداری بر عهده بخشداری می باشد. اما به طور کلی نمی توان انتظار داشت که بخشدار کار شهردار و یا دهیار را انجام دهد. و همین طور بالعکس.

چه مناطقی زیر نظر بخشداری مرکزی میبد اداره می شود؟

از مرز جنوبی شهرستان در مجاورت اشکذر تا بخش بفروئیه و شهیدیه و روستاهایی که در این مناطق وجود دارد زیر نظر بخشداری است. رکن آباد، حجت آباد، مهرآباد، محمد آباد، بدرآباد و مزرعه کلانتر هم جزو محدوده بخش مرکزی است . اتفاقی که در این دوره افتاد واگذاری حریم شهری میبد به شهرداری بود اگر چه هم اکنون حریم شهر به لحاظ سیاسی، امنیتی و تقسیمات کشوری در اختیار بخش مرکزی است اما به لحاظ مقررات ساخت و ساز و خدمات دهی در اختیار شهرداری میبد است که از اول هم باید اینجور می بود و الان هم طبق قانون در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

بیشترین مراجعه به شما در رابطه با چه موضوعاتی است؟

عمدتاً بحث گرفتن پروانه و ساخت و ساز بوده است که آن را به شهرداری واگذار کرده ایم و همین طور در مبحث عدم هماهنگی ادارات و یا نارسایی های که در عملکرد آنهاست همشهریان گرامی به بخشداری مراجعه می کنند بعضاً هم سازمانی در حوزه قوانین عمل کرده ولی فرد مراجعه کننده مطالباتی فراتر از قانون از دستگاهها انتظار دارند.

روند تخصیص منابع مالی به مناطق زیر دست شما چگونه است؟

منابع مالی طبق روال قبلاً و تا ابتدای سال به استانداری می آمد و استاندار بین دهیاریها تقسیم می کرد. از ابتدای سال ۹۵ اعتبارات دهیاری ها به صورت متمرکز و از تهران و به نسبت جمعیت پرداخت می شود و استانداری و بخشداری هیچ دخل و تصرفی در اعتبارات واریزی به دهیاریها ندارند و امکان دارد پرداختی ها ماه های مختلف با هم متفاوت باشد.

شما عملکرد شرکت تعاونی دهیاری ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

تعاونی ها ظرفیت بالقوه ای بالایی دارند اما متاسفانه هنگامی که بالفعل می شوند نمی توانند آن طرح ها و نظرات را اجرائی کنند تجربه تعاونی ها در خیلی از جاها تجربه خیلی موفقی نبوده است. البته اندک جاهایی هم  موفق بوده است.

محمد شیبانی بخشدار مرکزی میبد

به طور اخص در مورد شرکت تعاونی دهیاری های میبد چطور؟

فعالیت های این شرکت را به دو دوره تقسیم می کنم. قبل از سال ۹۵ و بعد از سال ۹۵٫ قبل از سال ۹۵ یک ثروت زیادی در اختیار شرکت تعاونی بود و آن شرکت هم پروژه های متعددی را مثل بحث روشنایی از پل خورشید، رستوران گلشن، برج کبوتر خانه و … اجرا می کرد. اما آن ثروت بر اساس کار و طرح به دست نیامده بود. لکن از سال ۹۵ به بعد که انضباط مالی بیشتری حاکم شد  و این که صرفاً با یک امضاء و یک مجوز دادن ۱۰۰،۲۰۰ و یا ۵۰۰ میلیون بیاید به حسابش که آن هم آیا بیاید یا نیاید تمام شد. شرکت تعاونی باید کار کند تا پول به دست بیاید. کار سخت تر شده اما منطقی تر و اقتصادی تر است. یکی از معناهای اقتصاد مقاومتی هم این است که با کار و تلاش ثروت به دست آید.

یکی از چیزهایی که بخشداری مرکزی میبد با آن درگیر بوده و هست موضوع زمین های سی ان جی است. در این باره چه اقداماتی صورت گرفته است ؟

بحث زمین های CNG مربوط به دوره ی بخشدار محترم قبلی بود. یک قطعه زمینی به مالکیت در آمده و به شخص حقیقی فروخته شده بود. از محل فروش آن زمین، پروژه های عمرانی در شهرستان اجرا شد. انصافاً هم فعالیت های خوبی صورت گرفت. لکن بعداً مسکن و شهرسازی مدعی شد و اسناد باطل گشت. پرونده در دادگاه است.

در این جا باید به موضوع انضباط مالی اشاره کنم که وقتی این موضوع مطرح می شود یعنی ریخت و پاش نداشته باشیم بذل و بخشش بی حساب و کتاب و امضای طلایی نداشته باشیم. یعنی رفتار منطبق بر قانون باشد ولو اینکه ناخوشایند ما باشد. موقعی که به سمت انضباط مالی می رویم عده ای ناراحت می شوند عده ای بهشان فشار می آید و دادشان در می آید.

بزرگترین انتقادی که ما به دولت قبل داشتیم عدم انضباط مالی بود. ما قطعاً انضباط مالی را رعایت می کنیم و پای آن هم ایستاده ایم و هزینه های آن را هم می دهیم. مردم وقتی ببینند مدیر اداره فرماندار، استاندار و …. منضبط است و بیت المال را به هدر نمی دهد و پول مردم را خاصه خرج نمی کند آن ها هم وظیفه شناس می شوند و به دل و جان وظایفشان را انجام می دهند. اما اگر موضوع برعکس باشد دیگر کسی این مسائل را رعایت نمی کند. وقتی که کسب ثروت بر اساس کار باشد و نه بر اساس رابطه، رانت و پارتی و… آن وقت جامعه به سمت شکوفایی خواهد رفت. ما در مورد انضباط مالی محکم ایستاده ایم هزینه های آن را هم می دهیم و فشار ها را تحمل می کنیم و اگر لازم شد جزئیات و منبع این فشارهایی که در این رابطه بر ما وارد می شود را برای مردم بازگو خواهیم کرد.

محمد شیبانی بخشدار مرکزی میبد

در مورد انتقادات گسترده ای که توسط سایت های و رسانه های متعدد و یکپارچه بر علیه دولت و منصوبان دولت می شود چه نظری دارید؟ به نظر شما این رفتارها ارتباطی با انتخابات پیش رو دارد؟

یک عده به دنبال حاشیه ساختن برای دولت هستند. پول می گیرند تا در سایت ها و روزنامه هایشان برای دولت حاشیه درست کنند. می خواهند مدیران را به حاشیه ببرند تا مردم را ناراضی کنند و از این مسأله برای انتخابات استفاده کنند. تمام این رفتارهایی که می بینیم رفتارهای انتخاباتی است. پیش بینی ما این است که در روزهای باقی مانده تا انتخابات حملات به دولت سخت تر و شدید تر شود. که البته این موضوع جای تأسف دارد که عده ی معدودی حاضر باشند برای رسیدن به اهداف منافع شخصی و گروهی منافع مردم را پایمال کند. وقتی که از فرماندار، بخشدار و مسئولین تلف می شود برای جواب دادن به آن حاشیه سازی ها، می توانست صرف حل مشکلات مردم شود. با این حاشیه سازی ها وقت مردم از بین می رود، به بیت المال ضربه می زند.

البته اینها به معنای عدم پذیرش انتقاد نیست. ما انتقاد ها را می پذیریم، اما انتقادی که عادلانه باشد، انتقادی که مبنا و چارچوب داشته باشد و تخریب و توهین در آن نباشد. معمولاً کسانی که ادعای بیشتری دارند، تخریب بیشتری هم می کنند و این ها اعتماد شکن هستند. چیزهایی هستند که اعتماد مردم را سلب می کنند. افتخار ما این است که خدمتگذار جمهوری اسلامی ایران هستیم و هرکاری که باعث تضعیف اعتماد مردم به جمهوری اسلامی ایران بشود، بازی در زمین دشمن است. هر اقدامی که باعث نشان دادن دولت و نظام به صورت ناکار آمد شود، بازی در زمین دشمن است.حالا تحت هر عنوانی که باشد، اگر خود را به نام انقلابی و یا هر عنوان دیگری معرفی کنیم و دولت و نظام را ناکارآمد نشان دهیم، این یعنی بازی در زمین دشمن. بازی در زمین اسرائیل.

بعضی ها از روی جهل چنین کارهایی می کنند. اما بعضی هم از روی عمد این حرکات را انجام می دهند. مگر می شود کسی ادعای بصیرت و آگاهی داشته باشد و وارد همچنین بازی شود؟ حتماً بعضی ها می دانند و با آگاهی به این تخریب ها و دست می زنند. از ابتدای این دولت مضیقه ی مالی زیاد بوده است و اگر خواسته باشیم با انضباط مالی بیش برویم، توانایی انجام خیلی از کارها را نداریم و مضیقه های مالی بیشتر می شود. امسال تازه بودجه ها دارد سر و سامانی می گیرد. اما از انجا که اقتصاد ما، اقتصاد نفتی است هر موقع نفت گران شود ما پول خواهیم داشت و هر موقع ارزان شود بودجه ای در کار نیست در طول این چند سال گذشته با وجود تمام تلاش های صورت گرفته هنوز نتوانسته ایم اتکای اقتصاد کشور را از روی نفت برداریم.

در این سالها یا بدهی بسیاری داشته ایم. تا همین هفته ی پیش بخشداری داشت بدهی ۴-۳ سال پیش را پس می دادیم. دهیاری های ما طلبی و بدهی های زیادی دارند. حتی در آن زمان که درآمد خوبی داشتیم. این برمی گردد به که کسانی که آن زمان سکوت کردند. روستاهای ما هر کدام چندین میلیون بدهی دارند. برنامه ما این است که اولاً بدهی بر بدهی های قبلی اضافه نکنیم. در گام بعدی بدهی هایمان را کم کنیم و در گام سوم پروژهایی را اجرا کنیم.

تا آخر سال اجرایی شدن این را تمام مردم میبد به چشم خواهند دید!

در مورد تاسیس مرکز مطالعات خشت و سفال که تفاهم نام آن با میراث امضا شده است توضیحات بیشتری را ارائه نماید؟

یکی از اتفاقات خوبی که به زودی در میبد خواهد افتاد، تأسیس مرکز مطالعات خشت و سفال میبد است که بخشداری مرکزی میبد با مشارکت میراث فرهنگی تفاهم نامه ی آن را امضا خواهندکرد. به این صورت که ما خشت و سفال را برای کل استان تولید می کنیم و به دنبال بهبود و کیفیت آن با کمک دانشگاهیان هستیم.

درباره بناهای تاریخی روستاها چه اقداماتی انجام داده اید؟

۴ تفاهم نامه ی بهسازی و مرمّت بناهای تاریخی در روستاهای مرکزی میبد با همکاری میراث انجام شده است. مثلاً مسجد تاریخی محمد آباد، بهسازی و مرمت بافت تاریخی رکن آباد، باغ شهر حجت آباد و مقبره حافظ جمال رکن آباد.

دراین مدتی که بخشداری میبد را برعهده داشته اید چه اقداماتی در این بخش صورت گرفته است؟

ما اولین بخش استان بودیم که شورای اشتغال و سرمایه گذاری را پایه گذاری کردیم. سه محور اصلی آن، خدمات، گردشگری و صنایع پاک و کم آب خواه است. تاکنون در عرض ۱ماه، ۲۰ طرح را برای گرفتن تسهیلات معرفی کرده ایم، در حوزه های مختلف دامداری، کشاورزی، صنعتی و … پیش بینی ما این است که حداقل مبلغی حدود ۹ میلیارد ریال در همین مدت یک ماه به این طرح ها تخصیص داده شود.

بحث خود اتکایی روستاها است به زودی اجرا خواهد شد. به ازای هر دهیاری یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلو وات که در آمدی بین ۱۲-۱۰ میلیون در ماه داشته باشد، در خواست داده ایم.

قراردادهای پروژه ی آسفالت معابر، در ۶ روستا با بنیاد مسکن امضا شده است که ما در انجام آن مشارکت کرده ایم.

از دیگر پروژه های ما بهسازی، آسفالت و روشنایی روستای جهان آباد و همچنین بهسازی ورودی شهر میبد است به صورتی که در شأن شهر میبد باشد.

فقط در مورد حریم شهری چند نکته را متذکر می شوم:

بخشداری میبد هیچ مسئولیت در مورد ساخت و ساز در حریم شهر میبد ندارد. حریم شهری به شهرداری واگذار شده است و کلیه مسئولیت ها طبق قانون به عهده ی شهرداری است. با همکاری آقای دکتر دهقانی (نماینده)، کمک های آقای فلاح (فرماندار)، ما به دنبال اصلاح حریم روستاها و در نظر گرفتن حریم مسکن برای جوانان هستیم.

بزرگترین بحث در مهاجرت اعمال سیاست های شهرسازی است. یعنی اگر سیاست های غلط شهرسازی را در بحث حریم و محدوده اعمال کنیم، حایشه نشینی پیش می آید و مهاجرت از روستا به شهر افزایش می یابد. در حالیکه اگر ما کمک کنیم به روستاها، مثلاً برای فضای سبز آنها و دیگر چیزهایشان امکاناتی قائل شویم حتی ممکن است که مهاجرت بر عکس شود و از شهر به روستا منتقل شود!

حرف آخر

بحث بعدی اینکه: ما آماده ایم! درب اتاق ما باز است!

اصحاب رسانه، مردم و هر کس دیگری اگر سؤالی، ابهامی، انتقادی چیزی دارند می توانند بیایند و با بنده در میان بگذارند و جواب بگیرند. اما می خواهم این را بگویم که من یک بخشداری بدهکار را با مشکلات عدیده ای تحویل گرفتم. مشکلاتی اعم از مطالبات عمومی، مطالبات بخش خصوصی، مشکلات حقوقی سر راه ما بود. من تشکر می کنم از آیت الله اعرافی امام جمعه فرهیخته واندیشمند شهرستان و همین طور فرماندار محترم، که اگرحمایت هایشان نبودند، کاری از دست ما ساخته نبود. از رؤسای ادارات، دهیارها و شورا تشکر می کنم، انشاا… که بتوانیم بخش مرکزی میبد را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. و این نیاز مشارکت خوب مردم و نخبگان است تا با ایده هایشان راه را به ما نشان می دهند. ما از بخش خصوصی، برای سرمایه گذاری حمایت خواهیم کرد.

محمد شیبانی بخشدار مرکزی میبد

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. تو ميبد قحط الرجال بوده که از یزد تا حالا کسی که پاتو ميبد نزاشته بخشدار شده دوما چرا هزار بار بهشون گفته شده نظرشون در باره فتنه هشتاد و هشت چيه و سرانشون مواضعشون مشخص نميکنند شماهم که نميدونم شما طرفدار دولت میکنید پولش تو جیب اون سایت ها ميره خیلی باحالید بودجه و قدرت که در اختیار دولت هست

  2. ایکاش به سوابق ایشان در مورد نامه و امضای ایشان در مورد فتنه گران هم اشاره میکردید. صدای میبد شما چقدر پول می گیرید تا ب خی چهره ها رو تطهیر کنی به قول رهبر انقلاب من چپ هستم و نه راست و دنبال هیچ حزب و گروهی نیستم اما روی مسئله فتنه حساسم ایکاش شما هم تا حدی سوابق قبل ایشون در فتنه رو میتوانید.

  3. آقای میبدی زمانی که از دکتر دهقانی حمایت کردیم به ما گفتند که ۵۰ میلیون شما پول گرفتید. چرا چون تنها رسانه ای بودیم که از کاندیدای آن زمان حمایت کردیم. می توانیم از خود جناب دکتر بپرسید. ما حتی یک ۱۰۰۰تومانی هم پول دریافت نکردیم که وامدار کسی شویم. خدا را شکر از سال ۷۹ تاکنون در موسسه تبلیغاتی مشغول به کار هستم و آنقدر دستم به دهنم می رسد که به خاطر چندر غاز پول گدایی نکنم. در ضمن رسانه مجازی هزینه بر نیست. فقط زمانی را از شخص می گیرد. ثانیا در کشوری که این همه دستگاه اطلاعاتی و گزینشی وجود دارد اینها که چپ و راست نیستند به دلیلی نامبرده را تایید کرده اند تا توانسته این سمت را به دست بگیرد. وگرنه از برخی خواسته باشند در این کشور تصمیم بگیرند اون کج در کوچه راه رفته ضد انقلاب است. او راست رفته ضد انقلاب است و …

  4. ما که هر وفت آمدیم بخشدار تشریف نداشتن و درب اتاق هم بسته بود. حتما بعد از ساعت اداری در بخشداری هستند.

ارسال نظر