تاریخ : 31 دسامبر 2016 - 12:49 - شناسه خبر : 19826 اخبار شهرستان، اسلایدشو

فرماندار میبد در بازدید از ایسنا تشریح کرد:

صنعت یکی از محورهای توسعه میبد است/راه‌اندازی مجدد فولاد میبد تا پایان سال/مسئولان حق خیراندیشی میبدی‌ها را ادا کنند/بی‌توجهی میراث فرهنگی به میبد انگیزه‌ها را کور می‌کند

قطعاً با توجه به این که شهرستان میبد بیشترین صنایع استان را در خود جای داده است، باید مورد توجه بیشتر مسئولان استان قرار گیرد.

_MG_4224 copy.jpg

فرماندار شهرستان میبد در جریان بازدید از دفتر ایسنا – منطقه یزد، ضمن تشریح محورهای توسعه این شهرستان به سئولاتی که پیرامون حواشی بخش صنعت این شهرستان وجود دارد، پاسخ گفت.

«حسین فلاح یخدانی» در گفت‎‎وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: محورهای توسعه شهرستان میبد با توجه به ظرفیت‎‎ها و پتانسیل‎‎های موجود شامل «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری»، «آموزش عالی و توسعه کمی و کیفی آن» و «توسعه صنعت» تعریف شده و خوشبختانه در هر سه محور نیز شاخص استان محسوب می‌شود.

وی در مورد ظرفیت‏‎های این شهرستان در موضوع توسعه گردشگری میبد به وجود ۶۰۰ هکتار بافت تاریخی و تک‎‎بناهای متعدد قدیمی، برخی صنایع دستی شاخص مانند سفالگری، زیلوبافی و موتابی اشاره کرد که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب این شهرستان می‎‎کند.

فلاح همچنین وجود ۱۲ مرکز آموزشی در این شهرستان را نیز پتانسیل قابل توجهی خواند که با وجود این که در سال‎‎های اخیر با مشکلاتی نظیر کاهش دانشجو مواجه بوده است ولی به عنوان یکی از محورهای توسعه شهرستان در نظر گرفته شده و اقدامات موثری نیز برای تقویت و ارتقای کمی و کیفی آن صورت گرفته یا در حال انجام است.

وی در مورد جایگاه صنعت این شهرستان نیز از تولید  ۲۵ درصد کاشی و سرامیک کشور در میبد خبر داد و اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در این خصوص بومی‌سازی شدن کامل این صنعت در شهرستان است به نحوی که قیمت تمام شده تولیدات شهرستان را به مراتب نسبت به سایر مناطق کشور کاهش داده است.

راه‌اندازی مجدد فولاد میبد تا پایان سال

فرماندار در مورد آخرین وضعیت صنعت فولاد در این شهرستان نیز خاطرنشان کرد: البته در مقطعی صنعت فولاد در شهرستان با مشارکت سرمایه‎‎گذاران بخش خصوصی و مردم شکل گرفت ولی در ادامه درگیر یک‎‎سری مسائل مدیریتی و نهایتاً نیز به صورت عملی منجر به تعطیلی این صنعت برای قریب یک دهه شد.

وی اضافه کرد: با پیگیرهایی که در شهرستان انجام شد، اخیراً گروهی برای سرمایه‎‎گذاری در این صنعت ورود کردند و با خریداری سهم شریک خارجی واحد فولاد میبد، پیگیر راه‎‎اندازی مجدد این مجموعه هستند و در حال حاضر نیز خوشبختانه قریب ۱۰۰ کارشناس فنی در این واحد در حال فعالیت هستند که امیدواریم تا پایان سال شاهد بهره‎‎برداری از آن با اشتغالزایی ۴۰۰ نفر باشیم.

فلاح در مورد این که برخی از شهروندان میبدی نسبت به آلایندگی صنایع این شهرستان گلایه‎‎مند هستند، اظهار کرد: آلایندگی محیط زیستی صنایع تنها مختص شهرستان میبد نیست بلکه دشت اردکان – یزد که میبد نیز در آن واقع شده از این آلودگی‏‏ها رنج می‎‎برد و لذا اگر قرار باشد که در این رابطه به ویژه در مورد آلایندگی‎‎های صنعتی تصمیمی اساسی اخذ شود باید تمام شهرستان‎‎های واقع در این محور، ملزم به رعایت آن شوند.

وی تاکید کرد: اهتمام به موضوع محیط زیست نباید آلوده به سیاست «یک بام و دو هوا» شود و مسائلی مانند لابی‎‎گری افراد باعث شود که کسی آن را نقض کند.

عدم صدور مجوز فعالیت صنایع آلاینده در شهرستان

فرماندار با بیان این که در دولت تدبیر و امید هیچ مجوزی برای ایجاد واحدهای آلاینده در شهرستان صادر نشده است، متذکر شد: هر چند رکود اقتصادی باعث کاهش این تقاضای ایجاد واحدهای صنعتی شد، ولی مراجعاتی نیز در این رابطه وجود داشته که در مورد واحدهای آلاینده تاکنون مجوزی صادر نکرده‌ایم.

وی راجع به آلودگی شرکت ذوب آهن قراضه موسوم به ایده‎‎آل شمش در نزدیکی شهر میبد نیز اظهار کرد: آلودگی این واحد که فعالیت آزمایشی خود را به تازگی آغاز کرده، به مسئولان آن تذکر داده شده است و مسئولان این واحد با توجه به خریداری شدن و در مرحله نصب بودن فیلترهای آن راجع به رفع این آلایندگی‎‎ها تا یکی دو ماه آینده، قول مساعد داده‌اند.

محدود کردن خسارت معادن با ایجاد مناطق حفاظت شده

فلاح در مورد خسارات معادن بر اراضی طبیعی شهرستان به ویژه مراتع بخش ندوشن هم گفت: هر چند قریب ۹۰ درصد مجوزهای صادر شده در این رابطه در دولت قبل اتفاق افتاده و لغو این مجوزها نیز بسیار سخت است ولی تلاش داریم با معرفی دشت میبد و ندوشن به عنوان مناطق حفاظت شده، فعالیت این واحدها را محدودتر کنیم.

وی راجع به تغییرات مکرر در مدیریت شهری میبد و نارضایتی‎‎هایی که در رابطه با برخی مسائل شهری وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه تغییرات مدیریت شهری در سالهای گذشته ضررهای جبران‎‎ناپذیری را به میبد وارد کرد که شاید یکی از علت‎‎های وجود نگاه‎‎های گاهاً محله‎‎ای در شورای شهر بود به نحوی که این نگاه‏‏ها باعث فراموشی مسائل کلان‎‎تر شهر شده بود.

این مسئول علل دیگری مانند مشلات ناشی از جمعیت بالا و در عین حال پراکندگی زیاد شهر و در عین حال درآمدهای نسبتاً اندک شهرداری از محل ارزش افزوده را نیز یادآور شد و در ادامه ضمن اظهار احترام به تمامی اعضای شورای شهر فعلی گفت: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات شوراهای اسلامی، از شهروندان می‎‎خواهیم که نه با نگاه محله‎‎ای بلکه با کلان‎‎نگری به مسائل، در انتخابات مشارکت کنند.

فرماندار شهرستان میبد طرح برخی دغدغه‌‏‏ها از سوی بعضی افراد در مورد اثرات اجرای شبکه فاضلاب را اشتباه و به ضرر شهروندان میبدی دانست و اظهار کرد: به نظر می‌آید کسانی که چنین دغدغه‎هایی را مطرح می‎‎کنند، ارزیابی درستی از آینده ندارند.

«حسین فلاح یخدانی» در بخش دیگری از گفت‌وگویی که در جریان بازدید از دفتر ایسنای  یزد داشت، از مهمترین طرح‌های در دست اجرای شهرستان به اجرای شبکه فاضلاب شهر میبد به روش بیع متقابل و با مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی این طرح که با ایجاد ۶۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر میبد انجام می‌شود، آغاز شده است.

وی در این رابطه طرح برخی دغدغه‏‏‌ها از سوی بعضی افراد در مورد اثرات اجرای شبکه فاضلاب را اشتباه و به ضرر شهروندان میبدی دانست و تصریح کرد: شهرستان میبد یک شهرستان صنعتی است و از طرفی با توجه به کم آبی‎‎های فعلی شهرستان و استان برای تامین حتی پنج لیتر آب برای تخصیص به بخش صنعت نیز مجوزی صادر نمی‏‏شود و این در حالی است که از طریق شبکه فاضلاب می‎‎توان ۱۶۰ لیتر آب در ثانیه را از فاضلاب شهری استحصال و در جهت اشتغالزایی در شهرستان و جلوگیری از مهاجرت جوانان میبدی، به بخش صنعت تخصیص داد.

فلاح افزود: این در حالی است که مصرف آب کشاورزی در شهرستان معادل ۹۰۰ لیتر در ثانیه و مصرف شرب و غیرشرب نیز ۲۷۰ لیتر در ثانیه است و قطعاً مدیریت ۱۶۰ لیتر آب بازیافتی جهت بخش صنعت در برابر ۱۲۰۰ لیتر برداشت کنونی در حالی که نهایتاً نیز پساب مصرفی به سفره‎‎های آب زیرزمینی بازخواهد گشت، نگرانی بی‎‎موردی است و کسانی که چنین دغدغه‎هایی را مطرح می‎‎کنند، شاید ارزیابی درستی از آینده نداشته باشند.

رایزنی‌ برای تامین اعتبار طرح‌های نیمه‌تمام   

فرماندار در مورد اجرای طرح روشنایی ضلع جنوبی شهرستان در محور میبد به یزد و گلایه‌هایی که در این مورد وجود دارد نیز پاسخ گفت: این طرح به طول ۲۵ کیلومتر در حریم شهر واقع شده لذا به جای نصب گاردریل، جدول‎‎گذاری شده است و برای تکمیل روشنایی مسیر نیز در جلسه با معاون وزیر راه موفق به اخذ دو میلیارد تومان اعتبار شدیم که امیدواریم با کمک شهرداری تا پایان سال شاهد بهره‎‎برداری ۳۰ درصد آن و تکمیل طرح تا پایان نیمه سال آینده باشیم.

وی در رابطه با ساماندهی مسیر دسترسی به ایستگاه راه آهن میبد نیز خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان جهت محوطه‎‎سازی در این طرح اخذ شده و با نظر مساعدی که مدیر کل راه‎‎آهن یزد در مورد طرح دارد، امیدواریم این طرح به همراه تعریض مسیر از شش به ۱۲ متر تا شش ماه آینده آماده بهره‎‎برداری شود.

وی با اشاره به رایزنی‏‏های صورت گرفته در رابطه با جاده ندوشن – ورزنه نیز بیان کرد: خوشبختانه یک میلیارد تومان از قبل تامین اعتبار شده بود و چهار میلیارد تومان که تا ۲۵ درصد نیز قابل افزایش است از سوی معاون وزیر قول تامین داده شد که امیدواریم با تعیین پیمانکار در هفته‎‎های آتی، زیرسازی و ابنیه راه تکمیل شود و با قول وزیر محترم برای تامین قیر رایگان، این طرح پس از مدتها مورد بهره‎‎برداری قرار گیرد.

مسئولان حق خیراندیشی میبدی‌ها را ادا کنند

فلاح یخدانی با بیان این بسیاری از طرح‎‎های شهرستان با مشارکت خیرین میبدی در حال اجراست، در این باره اظهار کرد: ۹ مدرسه خیرساز از مجموع ۱۹ مدرسه خیرساز استان در سال گذشته توسط خیرین شهرستان میبد انجام شده و امسال نیز تاکنون عملیات ساخت شش باب مدرسه خیرساز در شهرستان آغاز شده است.

وی گفت: علاوه بر طرح‏‏های خیرساز مذکور، خیرین شهرستان تاکنون در قبال تعهدات خود در زمینه بیمارستان میبد ورود کرده‎‎اند و اخیراً نیز وزیر محترم بهداشت در خصوص تخصیص ۵۰ درصد اعتبار باقیمانده که معادل چهار میلیارد تومان است نیز قول مساعدت داده‎‎اند که امیدواریم مسئولان در مورد طرح‏‏های خیری که به بهداشت و سلامت مردم مربوط می‎‎شود، به تعهدات خود عمل کنند.

فرماندار همچنین از ساخت یکی از شیک‏‏ترین موزه‎‎های کشور در شهرستان میبد با تخصیص بیش از سه میلیارد تومان از سوی یکی از خیرین شهرستان نیز خبر داد و گفت: خوشبختانه مردم خیراندیش میبد نه تنها در مباحث آموزشی و بهداشتی بلکه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نیز مشارکت دارند به نحوی که تاکنون ۱۵ طرح مشارکتی در این مورد انجام شده است.

وی در این خصوص اضافه کرد: همچنین با توجه به مشارکت مردم میبد در این حوزه، همیار میراث را در آموزش و پرورش شهرستان تعریف کرده‎‎ایم که تاکنون ۲۰۰ دانش آموز در این حوزه فعالیت خود را شروع کرده‎‎اند.

فلاح با گلایه از این که برخی مسئولان اظهار می‎‎کنند میبد به دلیل برخورداری از خیرین مشکل مالی ندارد، تاکید کرد: قطعاً باید فرقی بین پاداش مردمی که در طرح‏‏های دولت مشارکت می‏‏کنند با مردم دیگر شهرها که مشارکت خوبی ندارند، وجود داشته باشد.

وی در این رابطه از مسئولان خواست تا مردم میبد را در قبال این مشارکت‎ها دلسرد نکنند و پاداش مشارکت‌ میبدی‎‎ها در طرح‏‏های دولت را بدهند و حق آنان در این خصوص را ادا کنند.

بی‌توجهی میراث فرهنگی به میبد انگیزه‌ها را کور می‌کند

به گفته‌ی فرماندار میبد، مسئولان استان باید براساس ظرفیت‎‎های شهرستان‎‎ها به آنها توجه ویژه داشته باشند و در همین راستا نیز نگاه میراث فرهنگی به میبد با توجه به ظرفیت‎‎های این شهرستان در این حوزه باید متفاوت‌تر باشد چرا که در غیراینصورت می‎‎تواند انگیزه‎‎های فعلی ایجاد شده در بین مردم و مسئولان شهرستان در مورد اهتمام به میراث فرهنگی را به طور کامل از بین ببرد.

وی در خصوص ساماندهی شهرک سفال این شهرستان که محل مراجعه مکرر گردشگران داخلی و خارجی است به اقدامات خوب شهرداری برای سنگ‎‎فرش کردن این مسیر اشاره کرد و گفت: قطعاً با توجه به این که شهرستان میبد بیشترین صنایع استان را در خود جای داده است، باید مورد توجه بیشتر مسئولان استان قرار گیرد.

فلاح در رابطه با برنامه‌هایی که برای رونق بیشتر صنایع دستی این شهرستان مدنظر است به برگزاری همایش ملی زیلو در اسفندماه به میزبانی میبد اشاره و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش به ثبت جهانی این هنرصنعت در میبد کمک کند.

ساماندهی مهاجران غیربومی با یک طرح ابتکاری

فرماندار شهرستان میبد در رابطه با گلایه برخی شهروندان میبدی در مورد مهاجرت افراد غیربومی و آسیب‏‏های ناشی از مغایرت‏‏های فرهنگی که گاهاً در این رابطه اتفاق می‎‎افتد، عنوان کرد: هر چند که در رابطه با تاثیر خرده فرهنگ‎‎ها و مغایرت‎‎های فرهنگی باید کمی به کارکردهای فرهنگی خودمان نیز توجه داشته باشیم ولی در همین راستا به منظور ساماندهی مهاجران به ویژه اتباع بیگانه با ابتکار شهرستان طرح ساماندهی و مهندسی مهاجرین را از سه سال پیش آغاز کرده‎‎ایم که در قالب نرم‎‎افزاری یکپارچه ما بین چند دستگاه اجرایی ایجاد شده است.

وی با بیان این که تاکنون شش هزار مهاجر از این طریق ساماندهی شده‎‎اند، گفت: از طریق این نرم‎‎افزار ضمن تکریم مهاجران و اتباع، در جهت کاهش آسیب‎‎های اجتماعی ناشی از مهاجران نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

فلاح در پایان نیز از واحدهای صنعتی شهرستان که در زمان شرایط رکود، دولت را تنها نگذاشتند و نیروهای کار خود را حفظ کردند، قدردانی و در مورد رفع مشکلات نیروی کار شهرستان با رونق گرفتن مجدد صنعت، ابراز خرسندی کرد.

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. با سلام خدمت شما و فرماندار محترم
    کاش برای این شرکت کاربری جدیدی تعریف می شد و میبد در چاه ویل فولاد گرفتار نمی شد. مطمینا بزرگترین افسوس سالهای آینده صنایع فولاد استان است. صنعتی که موقع ایجاداز دنیای تکنولوژی عقب بود. و حالا که هیچ.در صورت بروز بودن نیز چه کسی جوابگوی آب و آلایندگی آن است. کاش روزی از قالب بزرگترینها خارج می شدیم و وارد وادی کیفی ترینها می شدیم.
    به نظر من حالا که خدا با ما بود و این کار متوقف شد ما خود را بزور وارد این مافیا نکنیم.
    مصداف بارز این سخن کم گوی و گزیده گوی چون در

  2. سلام
    آقای شفیعی بیزحمت از فرماندار محترم سوال بفرمایید چرا در دوره ی مدیریت ایشون سهمیه قطار میبد رو (بندر عباس) گرفتن و دودستی تقدیم کردن به اردکان نور چشمی؟؟؟؟فقط نگین بی اطلاعین که باورش با عقل مردم میبد جور در نمیاد

  3. آقای دهقانی بنده اگر منظورتان که بی اطلاع هستم، هستم چون نزدیک به چند سال است که از راه آهن استفاده نکرده ام اگر فرماندار منتظرتان هست که آن چیز دیگری است می پرسم برچشم

  4. و دیگر اینکه بفرمایید در کنار واگذاری چند باره ی فولاد میبد که خبلی بعیده به سرانجام برسه ، فکری هم بحال بزرگترین شرکت لبنیات و بستنی استان که از بزرگترین های کشور هم هست بکنن و با این کار تا عمر دوره ی مسئولیتشون به سر نرسیده قدم خیری برای میبد بردارن

  5. افرین و تبارک الله بر سوال اقای دهقانی میبدی….جناب اقای شفیعی و اقای نبوی عزیز منتظر پاسخ مسوولین از طریق شما بزرگواران هستیم…

ارسال نظر