تاریخ : 7 فوریه 2017 - 22:23 - شناسه خبر : 20381 اخبار شهرستان، گفت و گو

داوود دهقانی سخنگوی شورای شهر میبد:

شورای شهر نیاز به تخصص های گوناگون دارد/ کارهای زیر بنایی محور فعالیت های مهندس هدایی بود/تاکنون حدود ۶۵هزار ملک مورد شناسایی قرار گرفته است

بنده قصد ندارم که از شورا حمایت کنم ولی باید به این موضوع اشاره کنم که منصفانه باید قضاوت نمود هر چند تغییر شهردار نقطه ی جالبی برای شورای شهر نبود. لکن بنا به هر دلیلی تصمیم بر این گرفته شد که این تغییر صورت بگیرد.

به گزارش صدای میبد: با سخنگوی شورای شهر میبد در ایام الله دهه فجر فرصت گفتگویی دست داد که در دو بخش برای خوانندگان محترم ارائه می شود.

داوود دهقانی سخنگوی شورای شهر در ابتدای این نشست گفت: ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی و همینطور شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو و ارزش نهادن به جان فشانی آن انسانهای فداکار در خصوص روند کارهای شورای شهر باید بگویم که یکی از نقاط ضعف شورای شهر که بنده به آن اذعان دارم متأسفانه عدم اطلاع رسانی دقیق به مردم بوده است.

DSC_6524

آقای دهقانی در مورد آغاز به کار شورا توضیح دهید؟

زمانی شورا، شروع به کار کرد که شهرستان از فقدان نماینده اسبق مرحوم حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده در رنج بود. بسیاری از کارهایی که بر عهده نماینده محترم بود را باید شورا به دوش می کشید و مجبور شد که در خیلی از مسائل ورود پیدا کند، از جمله بحث تغییر حوزة انتخابیه. متأسفانه این موضوع به شکلی توسط نماینده سابق مرکز استان در مجلس پیگیری می شد که به ضرر میبد بود. با پیگیریهای مکرر توسط شورای شهر و مسئولین شهرستان و حمایت های آیت الله اعرافی خوشبختانه تغییر حوزه انتخابیه به آن شکل اتفاق نیفتاد.

قرار بود چه تغییری ایجاد شود که موافق نبودید؟

نماینده گان یزد و بافق می خواستند که حوزه بافق را کاهش دهند و با توجه به این که قرار بود یک نماینده به نمایندگان استان اضافه شود پیشنهاد کرده بودند که میبد با ابرکوه و یا میبد با اردکان و یا میبد با صدوق و یزد یک نماینده مشترک داشته باشند که اگر این اتفاق می افتاد بسیار به ضرر میبد بود. خوشبختانه با پیگیری های شورا که با تعدادی از نمایندگان به صورت ملاقات حضوری و تعدادی هم نامه نگاری بود و البته رویه ی خوبی که مرحوم یحیی زاده در دوران نمایندگی در قبال تفت پیگیری می کرد باعث شد تا این پیشنهاد مضر به ثمر نرسد.

فعالیت در شورای شهر چگونه است؟

شورای شهر با توجه به تخصص های متفاوت، کمیسیون های مختلفی را تشکیل داد. البته قبلاً کار گروه هایی وجود داشت اما این موضوع برای اولین بار اتفاق افتاد.

چه کمیسیونهایی در شورای شهر وجود دارد؟

کمیسیون فرهنگی، کمیسیون حقوقی، کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون فنی و عمران. که افراد به تخصصشان در این کمیسیون های مشغول شدند.

لطفاً در مورد فعالیت این کمیسیون ها بیشتر توضیح دهید؟

به عنوان مثال قرار دادهایی که در شهرداری با پیمان کاران منعقد می شد قبل از اینکه در صحن علنی شورا مطرح بشود ابتدا در کمیسیون حقوقی مطرح می شد و اشکالات و ایرادات رفع می شود و به شهرداری بر می گردد و پس از اصلاح در صحن علنی شورا تصمیم گیری می شود. یا مسائل فنی و … هم اکنون هم هر گونه در خواست مجوزی از سوی شهرداری ابتدا به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شده و پس از اعلام نظر کمیسیون شورای شهر تصمیم نهایی را می گیرد.

با توجه به در پیش بودن ثبت نام انتخابات شورای شهر و روستا در اسفند ماه چه توصیه ای دارید؟

افرادی که در شورای شهر حضور پیدا می کنند باید دارای تخصص و سابقه ای کار باشند که بتوانند بهترین خدمات را به مردم ارائه کنند. توصیه ام این است که افراد با این ویژگی ها که علاقه مند هستند وارد این عرصه شوند.

نظر شما درباره تغییرات شهرداران میبد چیست؟

بنده قصد ندارم که از شورا حمایت کنم ولی باید به این موضوع اشاره کنم که منصفانه باید قضاوت نمود هر چند تغییر شهردار نقطه ی جالبی برای شورای شهر نبود. لکن بنا به هر دلیلی تصمیم بر این گرفته شد که این تغییر صورت بگیرد.

آقای دهقانی می شود در مورد شهرداران منتخب دوره ی چهارم شورا توضیح دهید؟

شهردار اول آقای هدایی مخالفینی داشت که معتقد بودند که از ظرفیت خوب ایشان در وزارت کشور باید برای میبد استفاده شود، ولی در نهایت مذاکراتی با ایشان انجام گرفت و ایشان به عنوان شهردار انتخاب شد. الحق و الانصاف وی کارنامة خوب و درخشانی از خود بر جای گذاشت و کارهای زیر بنایی محور فعالیت های مهندس هدایی بود و شورای شهر هم بر این موضوع تأکید داشت که از جمله آنها می توان به طرح تفضیلی، بحث ساماندهی بایگانی و بحث ممیزی اشاره نمود.

سرانجام طرح تفضیلی شهرستان به کجا ختم شد؟

این طرح نقشه ی جامع شهر را تدوین می کند ولی متأسفانه به خاطر مشکلاتی که از زمان شورای شهر سابق تا الان با مشاور وجود داشته و دارد هنوز طرح به خاتمه نرسیده که البته امیدواریم تا پایان شورای چهارم این طرح خاتمه یابد.

چه مشکلاتی وجود دارد؟

از جمله اختلافات این هست که مشاور اعتقاد دارد با توجه به جمعیت سرانه میبد، شهرستان نیازی به اضافه کردن خیابان ندارد و حاضر نشده که تاکنون تعدادی از خیابان ها را در طرح بگنجاند. این در حالیست که با توجه به گستردگی شهر و حجم بالای ترافیک خیابان امام احداث بعضی از خیابان ها در مجاورت این مسیر الزامی است. در زمان حفیظی خیابان آیت الله خامنه ای استارت خورد اما کارناقص ماند و این شورا برای تکمیل آن تمام تلاش خود را انجام داد و با پیگری های مکرر و جلسات مداومی که با مالکین داشته پلاک ها را دانه به دانه آزاد کرده است. این روند هنوز هم ادامه دارد و امیدواریم که این مسائل حل شود.

طرح ممیزی چطور؟

یکی دیگر از کارهای اساسی و بنیادی و بسیار بزرگی که آقای هدایی انجام داد بحث ممیزی بود. این طرح برای اولین بار در میبد اتفاق افتاد. شناسایی املاک در شهر میبد یک کار زیربنایی بود که ابتدا با حضور شهردار و اعضای شورا از این پروژه انجام گرفته در یزد بازدید به عمل آمد به گونه ای که در حال حاضر در شهر یزد تمامی املاک شناسایی شده و هر کوچه معبرش مشخص است و اگر خدای نکرده آتش سوزی اتفاق افتاد شهرداری می داند با چه وسیله ای از آن کوچه وارد شود و خدمات رسانی کند. امیدواریم تا پایان امسال طرح ممیزی و ساماندهی بایگانی به طور کامل انجام شود.

نکته دیگر اینکه دفترهای کارگزاری در شهر یزد فعال شده است که خیلی از فعالیت های شهرداری توسط آنها انجام شده هم حجم کار شهرداری کاهش یافته و هم سرعت خدماتی دهی به مردم افزایش یافته است. که بستر سازی برای این کار همانا طرح ممیزی است که آقای هدایی آن را استارت زد.

آقای نقیبی هم بعد از آقای هدایی این کار را پیگیری کرد. در خصوص شناسایی املاک تاکنون حدود ۶۵هزار ملک مورد شناسایی قرار گرفته که متراژ دقیق خانه ها داشتن پروانه یا نداشتن آن مشخص شده که در صورتی که املاک غیرقانونی ساخته شده باشد کاملا مشخص و مورد نظر قانون قرار می گیرد.

موضوع بعضی بحث ساماندهی بایگانی است که امیدواریم تا آخر سال اتفاق بیفتد و در این طرح تمام پرونده های اشخاص اسکن خواهد شد و به صورت مکانیزه فایل بندی شده و در سامانه قرار می گیرد.

در مورد انتقاداتی که در بعضی از رسانه ها مطرح می شود چه نظری دارید؟

در مورد سایت ها برخی از نقدهای آنها سازنده و خوب بوده است که مورد استفاده قرار گرفت و شورای شهر هم بارها اعلام آمادگی کرده است که درب شورای شهر بر روی همه رسانه ها باز است به اینجا بیایند و سوالات و انتقادات خود را مطرح و پاسخ آنها را بگیرند. حتی در یک مورد از یکی از سایت ها دعوت شد تا به شورا بیاید و سوالاتش را مطرح کرده تا به آنها جواب دهیم ولی متاسفانه حاضر نشد که در شورا حضور پیدا کند. بنابر مصالحی که مدنظر خودش بود. رویکرد شورای شهر تعامل با تمامی سایت ها و اصحاب رسانه فارغ از هرنوع گرایش و جناح سیاسی می باشد. البته به زودی رئیس شورا  یک کنفرانس مطبوعاتی خواهد داشت تا به سوالات  پاسخ دهد.

ادامه دارد…

اخبار مرتبط

ارسال نظر