تاریخ : 23 فوریه 2017 - 8:22 - شناسه خبر : 20748 اسلایدشو، ایران و جهان

تلاش برای اجماع ادامه دارد

اصولگرایان آفتابی می‌شوند/هر ٤ روز یک بذرپاش

بذرپاش یک صفحه حامیان هم در «آپارات» دارد که از بهمن ٩٤ به روز نشده است و حاوی فایل صوتی و تصویری سخنرانی‌های او در مجلس گذشته است

شرق، مهسا جزینی: جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) نتوانست جلیلی را با خود همراه کند؛ این یعنی جبهه‌ای که مدعی ائتلاف در اصولگرایی بود، همچنان ناکام ماند. آنها حداقل در سه دسته و با سه نفر می‌آیند. احمدی‌نژادی‌ها با بقایی، پایداری‌ها با جلیلی و باقی احتمالا با مهرداد بذرپاش. البته اگر همان«باقی» هم بر عهد ائتلاف بمانند و در ادامه هرکدام با نامزد جداگانه نیایند. تا جایی که دیروز اخبار دیگری هم به گوش رسید، مبنی بر اینکه محسن رضایی هم آمدنی شده است. او که تا پیش از این گفته بود نمی‌آید، گفته است: «اگر جبهه مردمی انقلاب اسلامی از او بخواهد برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود، ردکردن آن برایش سخت است». امروز مجمع عمومی (جمنا) قرار است در شهر «آفتاب» برگزار شود تا از میان ٥٠ نامزد معرفی شده به ١٠ نفر برسند و بعدا این ١٠ نفر به پنج نفر و دست‌آخر به یک نفر برسند. ناظمی اردکانی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین گفته است: «پنجشنبه این هفته شاهد دموکراتیک‌ترین تصمیم‌گیری در بدنه جریانات انقلابی خواهیم بود».
نامزد واقعی کیست؟
این روزهای اخیر، اصولگرایان روی دو نفر زیاد مانور می‌دهند و احتمال اجماع بر یکی از این دو را بیشتر می‌دانند؛ ابراهیم رئیسی و بذرپاش. رئیسی تولیت آستان قدس رضوی آن‌طور که یکی از اعضای جبهه پایداری گفته بود، یکی از کسانی بود که این جبهه هم به او گوشه چشمی داشت. قاضی‌زاده، عضو پایداری، حتی اخیرا گفته بود جبهه پایداری روی او به توافق رسیده است. اما محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس، دیروز به نامه‌نیوز گفت او تاکنون حضور در انتخابات را قبول نکرده است. حسینی، وزیر ارشاد احمدی‌نژاد هم در پاسخ به این پرسش که خود آیت‌الله رئیسی نیز مشخصا در این زمینه اظهارنظری داشته‌ یا خیر، گفته ‌است: «به‌هرحال در محافل مدت‌هاست که مطالبه جدی برای ورود ایشان وجود دارد، ولی فعالیت‌های ایشان درحال‌حاضر بر آستان قدس متمرکز است و تا مدتی قبل که اطلاع دارم نپذیرفته بود، اما اصرار و علاقه‌مندی برای کاندیداتوری ایشان وجود دارد».
هر ٤ روز یک بذرپاش
هر چهار روز یک سخنرانی. دقیقا مقارن همان روزهایی شروع کرد که جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) هم در شرف تشکیل بود. نامزد احتمالی اصولگرایان که این روزها به او لقب مارکوپولو اصولگرایان را هم داده‌اند، از نیمه‌های آذر و به بهانه روز دانشجو، حضورش در عرصه عمومی را کلید زده است. اخبار مهرداد بذرپاش در سایت شخصی او تا پیش از این تاریخ‌هایی با فاصله‌های زیاد را نشان می‌دهد؛ تیر و فروردین. ترتیب حضور او در عرصه عمومی به این شکل است: اول اسفند در اراک،       ٢٥ بهمن دانشگاه شهید باهنر کرمان، ٢١ بهمن در بابل، ٢٠ بهمن در کرج، ١٩ بهمن در شیراز، ١٨ بهمن در همدان، ١٦ بهمن در بویین زهرا، ١٤ بهمن سخنرانی آنلاین در همایش روز فناوری فضایی و بسیج مهندسین صنعتی در استان اصفهان، ١٣ بهمن مسجد چهارمردان قم، ١٢ بهمن در شهرکرد، ١١ بهمن بوشهر، ٢٩ دی در جمع تشکل‌های غیردولتی مردم‌نهاد و فعالان در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ١٨ دی در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر در مشهد مقدس، ١٥ دی در مراسم بزرگداشت شهدای اردکان یزد، ١٣ دی در جمع مردم و جمعی از شورایاری‌های منطقه ۱۲، سخنرانی ١٠ دی در پیش‌خطبه‌های نمازجمعه کن،  ٩ دی در مراسم بزرگداشت شهدای مدافعین حرم در جمع مردم اسلامشهر، هشت دی، به مناسبت حماسه ۹ دی در جمع مردم رامسر، ٦ دی در همایش پایان فتنه پایان فریب در مسجد چهارده معصوم مشهد، سه دی در دیدار شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، ٣٠ آذر در سلسله‌همایش‌های جوان انقلابی با موضوع «خودباوری در مقابل وادادگی» در یاسوج، ٢٨ آذر در یادواره شهدای مدافع حرم منطقه ۱۲ تهران، ٢٢ آذر در انجمن اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، ١٤ آذر در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. حمایت خاص و ویژه برای پوشش اخبار مربوط به بذرپاش از مدتی پیش در رسانه‌های اصولگرا آغاز شده است، دقیقا شبیه سال٨٣ و٨٤ و حمایتی که از احمدی‌نژاد می‌شد. در یک خبرگزاری اصولگرا، برای پوشش سخنرانی ‌او در برخی شهرستان‌ها، گاهی خبرنگار اعزام می‌شود. امروز هم میهمان شبکه پنج تهران است. ساعت هفت عصر قرار است گفت‌وگوی نامزد اصولگرایان با رنجبران، مجری صداوسیما پخش شود. بذرپاش یک صفحه حامیان هم در «آپارات» دارد که از بهمن ٩٤ به روز نشده است و حاوی فایل صوتی و تصویری سخنرانی‌های او در مجلس گذشته است.
اسامه بن زید٨٥ یا٩٦؟
در برخی رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان آمده است که اخیرا کمپین «پویش نسیم» که مخفف «نسل سوم یار مردم» است با هدف حمایت از بذرپاش آغاز به کار کرده. پیشنهاد شده تا او با شعار «دولت مهر و داد» وارد صحنه شود که هم بتواند رأی طرفداران احمدی‌نژاد با عنوان دولت «مهر»ورزی را جذب کند و هم اینکه این شعار با نامش همخوانی بالایی دارد. این نیم‌نگاهی‌داشتن به گذشته احمدی‌نژادی بذرپاش بی‌دلیل نیست؛ چراکه او در همان دولت مهرورز هم استعداد بدل‌شدن به ستاره اصولگرایان را داشت و تا حدی هم پیش رفت. سال ٨٥ و در آستانه سومین انتخابات شورای شهر، بذرپاش عضو جوان و کلیدی ائتلاف «رایحه خوش خدمت» بود. درباره او می‌گفتند که در جبهه اصولگرایان حامی دولت، همه‌چیز در گرو تصمیم جوانی است که «محمد‌علی رامین»، دبیر کمیته سیاسی ائتلاف رایحه خوش خدمت، از او با نام «اسامه‌ بن زید» یاد می‌کرد اگرچه او نتوانست رأی کافی را از مردم تهران بگیرد و وارد پارلمان شهری شود؛ او حتی نتوانست به‌عنوان عضو علی‌البدل رأی بیاورد. حالا اصولگرایان دوباره به اسامه بن زید خود رو کرده‌اند.
تکلیف جلیلی
مرضیه وحیددستجردی خبر از این می‌دهد که جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) با جلیلی به توافق نرسیده است. جبهه‌ای که مدعی است اصولگرایان را به دور خود جمع کرده، در عمل احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌ها درون آن جایی ندارند. وحیددستجردی در توجیه ناکامی این جبهه گفته است: «ما نمی‌توانیم افراد را به‌زور همراه کنیم که با ما همکاری کنند؛ جز یک نفر یعنی آقای جلیلی همه اعلام همکاری کردند که البته بسیار امید داریم آقای جلیلی هم همراه جبهه شود». او گفته بقایی جزء نامزدهای جبهه نیست؛ اما لازم ندیده توضیح بدهد که مگر بقایی اصولگرا نیست؟ به‌توافق‌نرسیدن جمنا با جلیلی یعنی به‌توافق‌نرسیدن با جبهه پایداری؛ یعنی جلیلی که کنش سیاسی‌اش در این ماه‌ها از عزم جدی او برای آمدن حکایت دارد، اهل کناررفتن نیست، با اخباری هم که آمدن رئیسی را منتفی می‌داند، احتمال اینکه پایداری‌ها احتمالا باز با جلیلی بیایند، بسیار زیاد است.
رأی سلبی بقایی، ایجابی بذرپاش
بذرپاش ٣٦ساله هویت سیاسی امروزش را مدیون احمدی‌نژاد است، همان‌طورکه بقایی؛ اما بذرپاش حالا در فاصله‌ای مشخص با رئیس سابق ایستاده است. برخلاف بقایی که همواره در حلقه اول اطرافیان احمدی‌نژاد قرار داشت، بذرپاش اصولا در این حلقه نبود و از دولت دوم به بعد هم که نشانه‌هایی مبنی بر فاصله‌گرفتن اصولگرایان از احمدی‌نژاد هویدا می‌شد، بدون اینکه مشخصا علیه احمدی‌نژاد و اعضای حلقه سخنی بگوید، خودش را از این طیف دور کرد. می‌گویند علت کنارگذاشتن بذرپاش از دولت سابق اعتراضش به مشایی بود برخلاف بقایی که رمز موفقیتش پابه‌پاآمدن با مشایی بود و اعلام حضورش در انتخابات هم با حمایت او رقم خورد. بسیاری معتقد هستند نامزدی حمید بقایی را باید در قالب سناریوی پوتین – مدودوف تحلیل کرد. الگوی سال ١٣٩٦ البته تفاوت‌هایی با الگوی سال ١٣٩٢ دارد، در آن سال مشایی دست در دست احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفت و رئیس‌جمهور باوجود ممانعت‌های قانونی به طور آشکار حمایت خود را از مشایی اعلام کرد! اما در این دوره سیاست‌ورزی احمدی‌نژادی‌ها متفاوت شده و برای جلوگیری از سرریز هزینه احتمالی رد صلاحیت بقایی به احمدی‌نژاد، تصمیم گرفته شد مشایی به نیابت از احمدی‌نژاد، از بقایی حمایت کند.
تفاوت دیگر حضور این دو احمدی‌نژادی سابق و فعلی، وجه سلبی و ایجابی ورودشان به فضای انتخابات است، آمدن بقایی بیشتر وجهی سلبی دارد، برخلاف بذرپاش که برای بردن آمده است. درصورتی‌که بقایی اعلام نامزدی نمی‌کرد، بذرپاش گزینه خوبی برای جذب آرای بخشی از بدنه حامیان احمدی‌نژاد بود. سبقه احمدی‌نژادی‌اش، شباهت‌های ظاهری و گفتاری‌اش به احمدی‌نژاد ٨٤ که مدلی از احمدی‌نژاد عیب‌یابی‌شده را به تصوير مي‌كشد، برای جذب آرای برخی که هنوز دل در گروه رئیس سابق دارند ظرفیت خوبی بود. حالا با آمدن بقایی بازی به هم خورده است؛ این یعنی احمدی‌نژاد هم گزینه خودش را دارد، یعنی آشکار پیام داده تمایلی ندارد رأی بدنه حامی‌اش به سبد اصولگرایان دیگر ریخته شود، چه بقایی تأیید صلاحیت بشود چه نشود.
یکی از حامیان احمدی‌نژاد در سایت دولت بهار نوشته است: «با کاندیداتوری بقایی، سبد رأی احمدی‌نژاد از دست توطئه‌گرانی که سعی در مطرح‌کردن وزرای او (مثل حاجی‌بابایی و نیکزاد و امثالهم) داشتند، پس گرفته می‌شود. همچنین اگر پلن B با گزینه‌هایی همچون الهام به‌معنای کوتاه‌آمدن احمدی‌نژاد از موضع اساسی خود -یعنی فاجعه‌باربودن وضعیت انقلاب و سیطره باندهای قدرت و ثروت بر کشور- بود با حضور بقایی موضع اصولی اعتراضی علیه وضع موجود تداومی جدی خواهد داشت که فارغ از نتیجه دستاورد کمی نیست». البته این ایده هم وجود دارد که هر گزینه‌ای از سوی جریان منتسب به احمدی‌نژاد وارد میدان شود، به احتمال زیاد از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نخواهد شد. اگرچه برخی هم معتقدند اصولا رأی احمدی‌نژاد قابل انتقال نیست و هر گزینه‌ای از سوی جریان منتسب به احمدی‌نژاد نامزد شود، رأی‌آور نخواهد بود. وجه سلبی دیگر حضور بقایی به اعتقاد برخی از تحلیلگران اصولگرا این است که رأی احمدی‌نژادی‌‎ها را در نهایت از سبد اصولگرایان خارج کند و به آنان امکان بدهد پتانسیل خود را برای سال ١٤٠٠ ذخیره کنند.
دیگر گزینه‌ها
جمعی از اصولگرایان امروز در شهر آفتاب جمع می‌شوند، درحالی‌که به گفته محمد حسینی، وزیر سابق ارشاد دولت احمدی‌نژاد، اسامی افراد دیگری مانند حمیدرضا حاجی‌بابایی، رستم قاسمی، محمدمهدی زاهدی، مسعود زریبافان، محمد عباسی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، عزت‌الله ضرغامی و سیدمصطفی میرسلیم از حزب مؤتلفه هم به‌عنوان دیگر نامزدهای پیشنهادی اصولگرایان عضو «جمنا» مطرح است.

 

نظرات ارسال شده

  1. اگر انصاف داشتی و بیطرف بودی آقای شفیع ‍‍‍‍‍‍‍‍پوریخورده اخبار وسوتی های اصلاح طلبها رومینوشتی.

  2. اصول گرایان هزاران سایت و رسانه دارند که می توانند این کار را بکنند. فقط در شهرستان میبد بیش از ۱۴ سایت و روزنامه اصول گرا در برابر یک سایت نیمه اصلاح طلب وجود دارد. نگران نباشید.

ارسال نظر