تاریخ : 18 مارس 2017 - 9:12 - شناسه خبر : 21119 یادداشت

مظلومیت دخت پیامبر

محمدتقی فاضل‌میبدی

تو را دانش و دين رهاند درست در رستگاري ببايدت جست به گفتار پيغمبرت راه جوي دل از تيرگي‌ها بدين آب شوي اگر چشم داري به ديگر سراي به نزد نبي و علي گير جاي محمد بدو اندرون با علي همان اهل بيت نبي و ولي (فردوسي) در سالروز ولادت دخت پیامبر صلی‌الله علیه و […]

تو را دانش و دين رهاند

درست در رستگاري ببايدت جست

به گفتار پيغمبرت راه جوي
دل از تيرگي‌ها بدين آب شوي
اگر چشم داري به ديگر سراي
به نزد نبي و علي گير جاي
محمد بدو اندرون با علي
همان اهل بيت نبي و ولي (فردوسي)
در سالروز ولادت دخت پیامبر صلی‌الله علیه و آله، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نمی‌خواهم از تاریخ ولادت آن بزرگ‌بانوی اسلام مطلبی بر قلم آورم، زیرا تاریخ دقیق ولادت غالب بزرگان تاریخ به‌طور دقیق روشن نیست. همان‌طور که نمی‌توان روز ولادت پیامبر بزرگ اسلام را بدون هیچ اختلافی روشن کرد، دوازدهم ربیع‌الاول؟ هفدهم ربیع‌الاول؟ یا در ماهی دیگر؟ اگر ماه آن روشن است، در کدام سال؟ عام‌الفیل؟ عام‌الفیل چه سالی است؟

سال تولد فاطمه (س) نیز چنین است؛ آیا پنج سال قبل از بعثت بوده یا پنج سال بعد از آن؟ یا سال بعثت پیامبر؟ چون یعقوبی وفات فاطمه را در ٢٣‌سالگی اعلام کرده و طبری در ٢٩سالگی؛ درهرصورت هیچ‌کدام به‌طور دقیق آشکار نیست و قلم‌فرسایی بر سر این مطلب چندان گرهی از کار فروبسته امروز ما نمی‌گشاید. مهم اين است كه ما مسلمانان در اين روزگار افسردگي و چندپارگي مسلمين، چه درسي براي رهايي از فلاكتي كه بر دنياي اسلام مي‌رود، مي‌توانيم بياموزيم. الگوبودن بانوي نمونه عالم يعني سرمشقي براي زندگي همه بشريت و اينكه تفاوت نگاه به زن در جاهليت و پيش از اسلام و پس از اسلام در چه چيزي نهفته است؟
سلیمان کتانی، نویسنده معروف مسیحی در کتاب «فاطمه زهی در نیام»، سخن زیبایی دارد:
آنچه اینک درباره فاطمه زهرا خواهم نوشت، تاآنجاکه ممکن است در آن از کلمه «نقل از» و از گزارش‌گونه‌ای تاریخی پرهیز می‌کنم، زیرا قلمی که در دست من است بیش از آنکه در پی تحلیل نسبت آهن و گوگرد موجود در ساقه گل باشد، باید در مقام آن باشد که از رنگ‌و‌بوی دلاویز آن گل نقشی بیافریند، چراکه فاطمه علیهاسلام آن بزرگواری است که جزیره‌العرب را و در پی آن نیمی از جهان متمدن روزگار خود را با شعار توحید و رهایی از این طاغوت، به راهی دیگر برد و او همسر مردی است كه جر جرداق مسیحی آرزو می‌کند که ای کاش دنیا تمام استعدادهایش را در قالبی می‌ریخت و انسانی مانند علی را تحویل تاریخ این روزگار می‌داد و نیز مادر فرزندی است که در زیر تیغ نااهلان فریب‌خورده جهل و جورج در سرزمین کربلا، گفت: اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، در این جهان آزاده باشید. فاطمه از سوی پدر، شوهر و فرزندان به کهکشانی سر برآورده که اقطار و اعماق آن دیرشناختی یا ناشناختی است.
ما درست نمی‌دانیم در آن روزی که این بانوی جوان پدر را از دست داده، در ایوان مسجدالنبی در برابر انحراف در دستگاه حاكمه چه سالی از دوران عمر خود را می‌گذراند؟ اما این از مسلمات تاریخ است که سال پایانی عمر او بود. او خوب می‌دانست نظام حاكم پس از مرگ پیامبر، به‌گونه‌ای ترسیم شده که شاید کمتر از نیم‌قرن نظام نژادپرستی قریش که از آثار دوران جاهلیت بود، به نام اسلام بازمی‌گردد؛ بنابراین در صدر سخنان خود چنین هشدار داد:
فانی حرتم بعد البیان و اسررتم بعد الاعلان، چرا در امر پیشوایی جامعه سرگردان شده و پس از اعلان و اظهار حق به پنهان‌گویی گير و گرفتار افتاده‌اید. این اندوهی است جانکاه که سراسر وجود فاطمه را فراگرفته به‌گونه‌ای که ستون و دیوارهای مسجد از فریاد این زن می‌خواهد برخود بلرزد و بشکافد.
بیان و زبان اخطار او چنین است:
اطلع الشیطان راسه من مغرزه صارخا لکم فوجه کم لدعائه مستجیبین، شیطان از کمین‌گاه خویش سر بر آورده و شما را به خود دعوت کرد و دید که چه زود سخنش را شنیدید و سبک در پی او دویدید؛ دو روز از مرگ پیامبر نگذشته که قریشیان برای دفع فتنه دست به کاری زدند که خود و جامعه را به ورطه فتنه و فنا کشاندند. «زعمتم خوف الفتنه. الا فی الفتنه سقطوا» و تاریخ شاهد بازگشت روزگاری شد که پیامبر ٢٣ سال برای محو آن، مصائب بزرگی را تحمل کرده بود و حالا فاطمه تمام این مصیبت‌ها را دوباره در برابر چشمان خود تازه می‌بیند. او در جنگ احد شاهد آسیب‌هايي بود که به دست قریشیان بر چهره پیامبر نشست و آنان جگر عمويش را با كينه مكيدند.
در ایام ولادت یا وفات آن حضرت به‌جای بازخوانی تاریخ و خطبه آتشین او و احساس خطری که این بانوی مظلوم تاریخ نسبت به آينده اسلام و قرآن داشت، چرا بايد با ذکر مجعولات و مصائب نادرست شخصی، چهره حقیقی فاطمه را در لایه‌هایی از اخبار بی‌پایه گم كنيم و از تعاليم انسان‌سازش بي‌بهره بمانيم.
همان‌طور که نسبت به آموزه‌های امامان چنین کردیم. تربیتی که پیامبر بر دخترش اعمال کرد، نشان‌دهنده هویت واقعی زن در عصر تحقیر هویت زن بود. تربیت فاطمه به‌گونه‌ای رقم خورد که هیچ زنی در آن روزگار واجد چنین هویتی نشده بود. او نخستين زنی است که آزادانه در مسجد در برابر چشم همه تاریخ می‌ایستد و باب انتقاد از وضع موجود را می‌گشاید و این درسی است به همه زنان تاریخ که باید آزادانه سخن گفت، انتقاد کرد و از هیچ رعب‌ووحشتی نهراسید.
سلیمان کتانی که شخصیت فاطمه را از اعماق ورق‌پاره‌های تاریخ درآورده، می‌گوید: در قضیه‌ای از پیامبر سؤال شد، حضرت فرمود: نخست باید بدانم رأی فاطمه چیست، بدین‌گونه فاطمه در نتیجه تربیتی صحیح دارای رأی و نظريه شخصی شد… و علی در وجود فاطمه تکمیل وجود خود را یافت و در روزهای آخر عمر شبانگاهان به در خانه انصار می‌رفت در‌حالی‌که حسن و حسین را با خود همراه ‌داشت، از انصار می‌خواست در برابر جاهلیت عرب بایستند؛ اما میان برخی اصحاب و سران قدرت چنان هم‌گرایی به وجود آمده بود که پاک فاطمه را مأیوس مي‌كرد. تا ٢٥ سال پس از آن، شوهرش علی فرمود: روز ما به روزگار جاهلیت بازگشته است.
خدایا به حق بنی‌فاطمه/ که بر قول ایمان کنم خاتمه
اگر دعوتم رد کنی ور قبول /من و دست و دامان آل‌رسول (سعدي)
*عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

منبع: روزنامه شرق

 

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. با عرض سلام به مدیریت. قبلاً شما گفتید انقلابی. هستید. و بعد هم بنده گفتم شما که انقلابی هستید چرا سخنان کسانی می گذارید که رهبری را قبول ندارند. این کار شما تا کی..

  2. هرگز نمی توان در مورد افراد قضاوت کرد. ما در مقام قضاوت نیستیم. خود رهبری هم بارها گفته اند که شاید کسانی بنده را قبول ندارند ولی در انتخابات به خاطر ایران شرکت کنند. بسیار خطرناک است که کسی فکر کند که بهشتی است و دیگران جهنمی.

  3. اولاً شما قبول کردی که سخنان کسانی را میگذارید که رهبری را قبول ندارند بعد تمسک به سخنان رهبری در مورد انتخابات کردی که هیچ ربطی ندارد به بحث ما. تسمک شما به کلام رهبری باعث پاکی کار شما و به اصطلاح شما بهشتی شدن نمی شود

  4. این نظر شماست که وی رهبری را قبول ندارد. دوستانی که خود را انقلابی دو آتیشه می نامند انگ های مختلفی را به این و آن می زنند چون دیدگاه آنها با این آقایان متفاوت است. در اسلام و قرآن تجسس در کار دیگران نهی شده است و خداوند در قرآن می فرماید خداوند تجسس کاران را دوست ندارد. مدام پی این باشید که چه کسی نماز می خواند چه کسی در نماز جمعه است و … و اینها باعث شده که برخی با ظاهر سازی آبروی دین و نظام را ببرند. نامبرده کسی است که سپاه میبد را پایه گذاری کرده است و در پیروزی انقلاب اسلامی یکی از انقلابیون بوده است. نامبرده توسط قوه قضائیه محکوم نشده است. قانون حرف و آخر را باید در کشور ما بزند. وقتی قوه قضائیه هیچ گونه ممانعتی برای سخنرانی بسیاری از افراد مشخص نکرده است مشخص است برخی از نهادها که مشخصا نباید در امور سیاسی دخالت کنند مانع از بیان سخنان بسیاری از افراد در جامعه می شوند.

  5. با توجه به اینکه خودم آقای خامنه ای حفظه الله را دوست دارم و مطیعشون هستم .ولی این خوش ملایی هارو دوست ندارم که این عقیده رو دارن که مخالفین آقا باید بمیرند . خب آزادیه بیان هست دیگه . حالا بر فرض هم حضرت آقا رو قبول نداشته باشند باید . حرفشون تا سایت ها نیاد؟؟؟ اصلا آقای ایرانی و امثال شماها کی هستید که دخالت کنید که نظرشون تو سایت بیاد یانه؟؟مگه نخوندید که شیطان می خواست یکی از پیامبران رو نصیحت کنه خدا گفت گوش بده ببین چی میگه ؟؟
    به نظر من شما خودتون رو یک با ایمان مومن میدونید
    که می تونید درباره مردم رو خراب کنید . من طرفدار آقای فاضل نیستم ولی مخالش هم نیستم ولی از این تفکرات بی جا شما متنفرم

  6. جانم فدای رهبرمعظم انقلاب که فرمودند :من انقلابی ام…

  7. با عرض سلام و پوزش خدمت آقای “صلاح نیست ” بنده یادم نبود از شما اجازه بگیرم.
    ثانیاً با این که سوابق حاج آقا رو گفتند کسی شک ندارد حتی خود شما در این که ایشان رهبری رو قبول نداره
    ثالثا :ما صحبت ایشان رو ممنوع نکردیم، صحبت ایشان در سایت ای ادعای انقلابی بودن را دارد قبیح دانستیم ، آن هم به عنوان متن تشویق.
    در آخر. از زحمات مدیریت سایت صدای میبد. در عرصه فرهنگ قدر دانی می کنم

  8. تتممه :
    آقای “صلاح نیست ”
    اولاً داستانی که در مورد پیامبر و شیطان الآن شما دارید توهین می کنید به آقای فاضل. که مدعی آزادی هستی.
    ثانیاً ما. در دفاع از آیت الله خامنه ای به عنوان این که آقای خامنه ای هستند نیستم بلکه ایشان ولی فقیه هستند. در این جا اگر مخالف شخص هستند نباید مقام ایشان رو انکار کنند.
    لطفاً دقت کنید.

  9. برای مظلومیت حضرت زهرا همین بس که افرادی دم از مظلومیت ایشان می زنند که تنها لباسشان نمادی از دین ایشان شده و از طریق صحبت درباره ایشان امرار معاش می کنند …

  10. بله واقعا براي مظلوميت حضرت زهرا همين بس كه چون شمايي دم از اين بزرگواران مي زنيد در حالي كه بويي از شيعه بودن را با خود يدك نمي كشيد. در كجاي فرهنگ شيعه بيان شده است كه به راحتي به ديگران تهمت بزنيد و حكم صادر كنيد!

  11. با سلام
    به جای بحث در مورد شخص،اگر کمی در مورد سخنان ایشان تفکر کنید به دو نکته خواهید رسید:۱-ایشان با ظرافت کامل و بد ون ارجاع دادن به منابع موثق واصل و با بی اهمیت جلوه دادن سن اصلی بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها سخن خویش را آغاز نمودند در حالیکه با تغییر سن ایشان بسیاری از مباحث تاریخی نیز جا به جا و یا حتی حذف خواهد شد
    ۲-تمام صحبت ایشان یک نکته بسیار متمایز و با سیاست مطح شده که البته نحوه بیان این نکته به این صورت روش کار ایشان هست.در واقع ایشان هیچ به مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها وار ندارند بلکه ایشان را وسیله ای برای رسیدن به هدف خود که همان بیان آزاد بودن زن در جامعه امروزی است قرار داده اند در حالیکه با یک تحلیل ساده ذهنی هر عقل سلیمی خواهد گفت که این کجا و آن کجا.
    لطفا قبل از اینکه روی شخص نظر بدهید افکارش را با دقت بخوانید که خود این افکار شخص را معرفی می کند.

  12. مدیریت محترم سایت صدای میبد خواهش میکنم به سوابق قبل از سال ۱۳۶۰ فاضل در خصوص تشکیل سپاه میبد افتخار نکنید ملاک وضعیت فعلی افراد است متاسفانه گاهی امروز با دیروز و یا فردای افراد یکسان نیست جناب آقای نبوی حداقل به تغییرات بنیادین در افکار دو سه ساله خود توجه کنید و بعد …

  13. فكر مي كنم حال افراد را هم من و شما تعيين نمي كنيم! اگر كتاب پايي كه جاي ماند را بخوانيد ملاك خيلي ها كه امروز بر برخي مسندها تكيه زده اند و ظاهرسازي مي كنند مشخص مي شود.

  14. کجای این حرف ها تهمت بوده.خیلی راحت به افراد توهین میکنید صدای میبد.
    حرف های شما به احمدی نژادو….تهمت نیست اینها تهمت است!!!!

  15. دفاع ازولایت حضرت فاطمه االزهرا را نادیده میگرد وآزاد حرف زدن زنان را بیان میکند.این میشود موقیعت وزمانه نشناختن.امروز باید ازچی دفاع بکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟

  16. شما به اشعث در زمان حضرت علي(ع) نگاه كنيد. در جنگ با خوارج او سردرمدار بود و جاسوس معاويه در كوفه. با امام حسن(ع) بيعت كرد و مدام با حضرت علي(ع) تجديد پيمان مي كرد. حضرت با وجودي كه مي دانستند اين فرد منافق است هرگز دستور بر نابودي وي را صادر نكردند. شماها كجاي اين فرهنگ شيعه قرار داريد هركه براساس باب ميلتان باشد انقلابي است هركس غير از اين باشد او بايد نابود شود كمي از تفكر تندروها فاصله بگيريد. اسلام اجازه تجسس در افكار و زندگي افراد به هيچ كس نداده است.« وَ لاتَجَسَّسوا وَ لایَغتَب بَعضُكُم بَعضاً »« و در كار دیگران تجسس نكنید و كسی از شما غیبت دیگری نكند ». امام علی( علیه السلام ): « دشمن ترین مردم، عیبجویان هستند » و هزاران حديث از اين قبيل كه البته اكثريت عادت به انجام آن نداريم.

  17. شما که در همین اظهار نظرتان تهمت زدید به عنوان عضوی از رسانه کمی تحملتان را بالا ببرید

  18. سلام. اگر نقد داشتیم در مورد آقای فاضل دیگر ایشان رو با اشعث مقایسه نکردیم و ایشان را جاسوس دشمن فرض نکردیم،، این کار شما را توهین به آقای فاضل می دانم
    ثانیاً :اصطلاح تندرو خیلی آشنا است مقام معظم رهبری می فرمایند «من می‌فهمم که بعضی وقتی می‌گویند تندروی، جریان حزب‌اللّهی و مؤمن مورد نظرشان است؛ نه، جریان مؤمن را، جریان انقلابی را، جوانان حزب‌اللّهی را متّهم نکنید به تندروی.۳۰/۱۰/۹۴
    حالا اگر منظور از تندروی این باشد ما همه تندرو هستیم.
    ثالثا ربط بحث به بحث تجسس. اصلا واضح نیست. امید وارم دقت کنید.
    رابعا امید است هیچ کس به خاطر حزبی خاصی بی خود و بی جهت از کسی طرف داری نکند.
    خامسا هم از مدیریت سایت و از مخاطبین می خواهم بحث راطولانی نکنید که مطلب واضح است که دگر جای بحث نیست.

  19. کی گفته ایشان موسس سپاه میبدبوده خداروحشون شاد کنه شهیدان دلاک فروزان دهقانی وحیدی ونامجو.موسس اینهابودندواقای فیض اردکانی.ثانیاایشان تااونجاکه مایادداریم همیشه طرفدارشیخ ساده لوح منتظری بوده تارهبری نظام.

ارسال نظر