تاریخ : 25 مارس 2017 - 8:01 - شناسه خبر : 21225 اخبار شهرستان، اسلایدشو

آيت الله اعرافي امام جمعه ميبد:

شورایی می خواهیم که شهردار خوب، انقلابی، اسلامی و فعال انتخاب کنند

شورا باید تدابیر لازم برای افزایش درآمد ، بدون سخت گیری برای متوسطین و ضعفا را مد نظر داشته باشد .

* شکست قدرت های استکباری در منطقه و جهان زودهنگام خواهد بود

به گزارش میبد آدینه ، امام جمعه میبد در خطبه های نخستین جمعه سال ۹۶ با اشاره به اینکه دشمنان از همه طرف به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند تصریح کردند : دشمنان و قدرت های استکباری خیالشان راحت باشد ، هر چند ما فراز و فرود داریم ، اما با رهبری بزرگ و با روحیه انقلابی و ملت شریف ایران اسلامی ، قطعا شکست خواهند خورد و این شکست در منطقه و جهان برای قدرت های استکباری زودهنگام خواهد بود .

حضرت آیت الله اعرافی با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات مهم شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و ریاست جمهوری ،  یکبار دیگر بر انتخاب افراد انقلابی و با تقوا تاکید کردند و اظهار داشتند : مردم باید در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری آدم های انقلابی و باتقوا را اصل قرار دهند که از خود گذشتن برای خدا و خلق خدا را هدف نهایی خود می دانند .

* اولویت های شورای جدید در میبد

خطیب جمعه میبد تصریح کردند : ما شورایی می خواهیم که شهردار خوب ، انقلابی ، اسلامی و فعال انتخاب کنند.

ایشان افزودند : شورا باید تدابیر لازم برای افزایش درآمد ، بدون سخت گیری برای متوسطین و ضعفا را مد نظر داشته باشد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تدابیر لازم برای هزینه کرد ، ارتباطات فراشهری برای حل مشکلات ، هماهنگی بین دستگاهها ، در راس قرار دادن مسائل فرهنگی و انقلابی ، توجه به معماری اسلامی و استحکام زیرساخت های شهر مبلمان شهری و طرح های نیمه تمام ، داشتن برنامه منظم پنج ساله برای اداره شهر را از اولویت های سال جدید برای منتخبین شوراها دانستند و بر اجرایی شدن آنها تاکید کردند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخشی دیگر از بیانات خود ضمن خیرمقدم به مهمانان نوروزی و گردشگران ، بر برقراری امنیت در شهر و رعایت مقررات ، عفاف و حجاب و کنترل آسیب های اجتماعی تاکید کردند و اظهار داشتند : مسئولین دانشگاهها و حوزه ها ، رسانه ها ، مساجد و موسسات فرهنگی ، آموزش و پرورش ، پایگاههای بسیج ، حلقه های صالحین و همه جریان های فرهنگی در سطح شهرستان و منطقه باید فصل جدیدی را به روی شهرستان باز و برای پیشبرد اهداف متعالی در شهرستان به این مولفه ها توجه کنند.

* مهمترین اولویت های سال ۹۶ در شهرستان

۱-  رشد علمی مراکز علمی و دانشگاهی و حوزوی و تحقیقاتی ؛ کارهای علمی ریشه دار باید جز تارپود جامعه شود.

۲-  رشد استعدادهای برتر و جذب نخبگان .

۳-  تکمیل طرح های نیمه تمام.

۴-  فکری برای درآمدزایی بیشتر برای اداره شهر.

۵-  کنترل مهاجرت ها بر اساس طرح.

۶-  توجه به منطقه ویژه سرامیک بعنوان مزیت.

۷-  ارتقاء و صیانت از کشاورزی و باغداری و فضاهای سبز.

۸-  تسهیل در سرمایه گذاری درصنایع پاک ؛ نظام اداری ما باید راه را برای سرمایه گذاری سالم باز کند.

۹-  توجه به صنایع دستی مثل زیلو.

۱۰- صیانت و پاسداری از آثار باستانی و تاریخی و گردشگری با نگاه اسلامی و فرهنگی.

۱۱-  صنعت قطعه سازی.

۱۲-  آراستگی شهر بر اساس موازین اسلامی و توجه به نشاط و شادابی جامعه .

۱۳-  توسعه و بهسازی راه های مواصلاتی.

۱۴-  توجه به همه مناطق روستایی ندوشن .

۱۵-  توسعه گیاهان دارویی.

۱۶-  توجه به مراکز تحقیقاتی و طرح های پژوهشی .

۱۷-  ایجاد فضاهای فرهنگی ورزشی و موزه ها و استفاده چندمنظوره این فضاها.

۱۸-  نگاه بلند به مدارس و نیازهای آموزش و پرورش و مراکز علمی.

۱۹-  توجه به زیرساخت های آّب ، برق ،گاز و مخابرات به شکل منظم و درست و صحیح .

حضرت آیت الله اعرافی خاطرنشان کردند : این شاخص ها و مولفه ها را مسئولین باید بعنوان مهمترین اولویت های سال ۹۶ در شهرستان دنبال کنند.

 

رابطه خوب و پاسخگویی خوب به مردم و روان کردن ارتباطات ، بهره بیشتر از فناوری های جدید در ارتباطات اداری از دیگر تاکیدات امام جمعه میبد بود.

 

* دشمنان به دنبال زمینگیر کردن ما در تعاملات اقتصادی هستند

 

امام جمعه میبد در محور اول بیانات خود به شعار سال رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال پرداختند و اظهار داشتند : آنچه که مکررا رهبری انقلاب بعنوان شعار سال تاکید دارند اقتصاد مقاومتی است .

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای کشوری انقلابی که پیام های بزرگی برای بشر امروز دارد ، اقتصاد امر مهمی است ، افزودند : به همین خاطر دشمنان ما روی اقتصاد ما تمرکز کردند تا انقلاب شکوهمند اسلامی را در روابط و تعاملات اقتصادی زمینگیر کنند.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شدند : رهبر عظیم الشان انقلاب بعنوان پایش گر و رصدبان بزرگ در اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و اگر ما اقتصادمان را درست بنیان ننهیم ؛ کیان ، عظمت و استقلال مان را از دست خواهیم داد و درباتلاق اقتصاد زمینگیر خواهیم شد.

 

* سه دیدگاه مهم در اقتصاد مقامتی از نگاه آیت الله اعرافی

 

امام جمعه میبد با بیان اینکه در اقتصاد سه دیدگاه و نظریه وجود دارد اظهار داشتند : عده ای نجات و رشد و تعالی اقتصاد را در پرتو نظریه های  غربی و هضم شدن در نگاه غرب دنبال می کنند و معتقدند اقتصاد پویا تابعی از معادلات دنیا و هضم در اقتصاد دنیاست که اینها همان تحصیل کنندگان در غربند که از مبانی اسلام و انقلاب اطلاع دقیقی ندارند.

 

آیت الله اعرافی افزودند : نظریه دیگر اقتصاد ریاضتی است و معتقدند نمی توانیم استقلال خود را از دست بدهیم و راهی جز تحمل هرچه بیشتر سختی ها وجود ندارد .

 

ایشان اظهار داشتند : اما نظریه سوم نظریه رهبری و اقتصاد مقاومتی است که  اولا نظریه اول را قبول نداریم بخاطر اینکه ما یک تفکر ، مکتب ، انقلاب و آرمان بزرگ هستیم و نباید در غرب هضم شویم بلکه ما باید ارزشهای خود مان را حفظ کنیم .

 

رئیس جامعه المصطفی العامیه خاطرنشان کردند : آنقدر توانایی و استعداد وجود دارد که نباید وارد یک ریاضت های زیاد شد.

 

ایشان با تاکید بر اینکه باید با خلاقیت و ابتکار راه های خوب اقتصاد را به روی خود باز کنیم گفتند : این اقتصاد مقاومتی است و ممکن است شبکه های مجازی ، سایت ها در گفتگوها بگویند اقتصاد مقاومتی یعنی چه ؛ اما این نظریه علمی عمیق و دقیق است و باید همه بر اساس این نظریه کشور را از سختی ها و بن بست های اقتصادی نجات و کشور را از هضم در غرب و دست دادن استقلال نجات دهیم.

 

* شاخص ها و مولفه های اقتصاد مقاومتی

 

۱-  دانش بنیان بودن اقتصاد ؛ حضرت آیت الله اعرافی گفتند : اقتصاد ما باید با علم و دانش رابطه برقرار کند و کارهای اقتصادی در همه حوزه ها باید علمی تر شود.

 

۲-  بها دادن به خدمات و توجه به تولید بعنوان مولد اشتغال ؛ امام جمعه میبد افزودند : تولید ناصحیح و درآمدهای کاذب و دلالی های بی حاصل باید کاهش پیدا کند.

 

۳-  نگاه اقتصاد مقاومتی به بیرون کشور ؛ خطیب جمعه میبد گفتند : باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی به دنبال بازارهای امن و روابط اقتصادی تجاری خوب با کشورهای غیر سلطه جو و دنیا بود ، نه روابطی که آدم را از استقلال کشور جدا کند.

 

۴-  تعامل با کشورهای مستقل ، بازارهای امن ، انتقال فناوری .

 

۵-  اتکا بر مردم و نیروهای داخلی به ویژه جوانان ؛ ایشان افزودند : جوانان ما عرصه های علم و اقتصاد را فتح کردند و امروز مشکل از مسئولین است که راه را برای آنها باز نمی کنند.

 

۶-  نظام بانکی سالم و هوشمند و تولید گرا و تسهیلات روان ؛ آیت الله اعرافی اظهار داشتند : امروز نظام بانکی خود مشکلی شده و باید نظام بانکی اصل را بر تولید و صنعت و کشاورزی و خدمات درست قرار دهد.

 

۷-  نظام اداری سالم و منزه از رشوه ، ویژه خواری و باند بازی باشد ، نظام اداری روان راه را برای سرمایه گذاری و تولید باز کند.

 

۸-  رصد مرزهای دانش و عبور از آن ؛ باید دنبال فناوری و اقتصاد و بومی کردن آن بود.

 

۹-  پرهیز و کاهش از خام فروشی به ویژه نفت ؛ خطیب جمعه میبد گفتند : امروز هم بر خلاف اقتصاد مقاومتی اتکا به بودجه نفت داریم و کاهش صادرات خام از جمله نفت و گاز و افزایش صادرات تبدیلی باید در دستور کار باشد.

 

۱۰-  مبارزه با قاچاق ؛ امام جمعه میبد با اشاره به گردش مالی قاچاق یادآور شدند : اگر ۵۰ درصد گردش مالی قاچاق درست کنترل شود بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ما حل می شود.

 

۱۱-  مبارزه با فساد و تبیعیضات و ویژه خواری و حقوق های نابرابر، مشکل دست و پاگیر ماست.

 

۱۲ – رابطه خوب دولت و ملت ؛ مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشتند : باید رابطه اعتماد و محبت آمیز و نگاه دولت ، خادمی به طور مطلق باشد و رفتار دولتمردان ، دوستانه ، متواضعانه و مهرورزانه ، مبنای اقتصاد مقاومتی باشد.

 

۱۳ – توجه به صنایع کوچک ، زودبازده و اشتغال زا در کنار صنایع بزرگ .

 

۱۴ – رعایت مزیت های نسبی شهر ها ، استان ها و صنایع دستی ، برجسته و حمایت ویژه از این ظرفیت ها ؛ آیت الله اعرافی گفتند : حدود دو دهه زیلو بعنوان یک صنعت دستی مورد توجه قرار گرفته و اشتغال و درآمدزایی زیادی را ایجاد کرده است .

 

۱۵ – گردشگری اسلامی و توریسم مذهبی و زیارتی ، درمانی و فرهنگی با رعایت قوائد دینی بعنوان ظرفیت و پتانسیل مهم .

 

۱۶ – تولید کالاهای استراتژیک و امنیت آن در داخل کشور بعنوان محور اقتصاد مقاومتی ؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند : اگر همه درها را به روی ما بستند ، کالاهای استراتژیک در انبارهای ما پرباشد و تولید مثل گندم و کالاهای راهبردی در درون کشور و کشورهایی که امن  و در حوزه گفتمان ما قرار داردند فراهم باشد .

 

۱۷ – باور به نیروهای خودی .

 

۱۸ – شناخت دشمن و بصیرت لازم در معادلات اقتصادی .

 

۱۹ – شجاعت و صف شکنی ، جوانانی که انرژی هسته ای را به اوج رساندند صف شکن ، خبیر و بصیر بودند و امروز در دانشگاهها این جوانان کم نیست و مسئولین باید جهت بدهند .

 

۲۰ – مرعوب نشدن ؛ قرن بیست و یکم مرعوب نشدن در مقابل شکوه های ظاهری اقتصاد امریکا و جای دیگر است .

 

۲۱ – در اسراف ، کشور ما در مصرف انرژی و آب جز کشورهای پر مصرف است.

 

۲۲ – کار آفرینی .

 

۲۳ – تاکید بر تعاونی ها .

 

۲۴ – تاکید بر مصرف کالای داخلی.

 

۲۵ – رعایت کیفیت و ارتقاء استانداردها.

 

۲۶ – تامین بازار صادرات و حفظ امنیت آنها در دیپلماسی بین المللی .

 

۲۷ – مدیریت انقلابی .

 

آیت الله اعرافی اظهار داشتند : جوانان خوش فکر و سرمایه گذاران باید روی این قواعد پایه های اقتصادی قوی را بریزند و دولت و مسئولین هم این هشدارهای رهبری را جدی بگیرند.

 

* حوزه راه خدمت به فرهنگ و دین جامعه

 

امام جمعه میبد در بخش دیگر از بیانات خود با اشاره به پذیرش حوزه های علمیه برداران و خواهران به هدایت افراد با استعداد و علاقه مند به حوزه ها تاکید کردند و گفتند: حوزه های علمیه بهترین راه خدمت به فرهنگ و دین جامعه است .

 

ایشان سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم توسط آیت الله حائری در فروردین ۱۳۰۱ و  سالگرد عملیات غرورآفرین فتح المبین که رزمندگان و جوانان استان یزد در آن نقش آفرین بودند را گرامی داشتند.

 

* ارمغان نسیم دلنواز ماه رجب

 

امام جمعه میبد در ابتدای این خطبه هم با سفارش به تقوا و محاسبه نفس و تصمیم بر اطاعت خدا در طول سال و توبه و عنابه و تبریک سال جدید و آرزوی سعادت و پیروزی برای امت اسلام و ملت بزرگ ایران اسلامی گفتند : سال ۹۶ با آغاز دوره عبادات و ارزشهای الهی هم همراه میشود و ما در پایان این هفته وارد ماه شریف و عزیز رجب و به دنبال آن شعبان و رمضان خواهیم بود.

 

ایشان با بیان اینکه نسیم های روحانی رجب ، شعبان و رمضان در حال وزیدن است اظهار داشتند : به زودی نسیم معطر رجب وزیدن خواهد گرفت و ماه رجب با همه تحفه های آسمانی و دعاها و زیارات و مناجات های آن شروع خواهد شد.

 

آیت الله اعرافی خاطرنشان کردند : بیایید در آغاز سال به سمت این فرصت های الهی و روحانی و معنوی و اخلاقی حرکت کنیم و این نسیم دلنواز عالم غیب که از سوی ملائکه خدا برای بشر به ارمغان خواهد آمد و همه این نسیم را درک نمی کنند تلاش کنیم.

 

خطیب جمعه میبد گفتند : بیایید از رجب استقبال کنیم ، به دامنه های بلند رجب حرکت کنیم و به قله های بلند ماه مبارک رمضان پرواز کنیم و این سیر اخلاقی و عرفانی از آغاز ماه رجب را جدی بگیریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر