تاریخ : 28 مارس 2017 - 19:24 - شناسه خبر : 21285 اخبار استان

بزودی:

افتتاح نخستین تونل راه آهن استان یزد

مدیرکل راه آهن استان یزد گفت: تا پایان خردادماه امسال دو خط جدید و نخستین و تنها تونل راه آهن استان در ایستگاه زرین و ریگ در محور چادرملو و مسیر مشهد به بهره برداری می رسد.

سیدمصطفی داوودی گفت: این طرح با توجه به شیب دار بودن مسیر و کاهش سرعت قطارها و با هدف کاهش تاخیرها و نیز کاهش زمان سیر قطارها با ۸۰میلیارد تومان هزینه اجرا می شود.
وی افزود: در این طرح سه ماهه دو خط جدید و یک تونل به بهره برداری می رسد که در نتیجه آن قطارهای مسافری مسیر مشهد می توانند تا ۱۲۰کیلومتر ، مسیر را طی کنند.
مدیرکل راه آهن یزد دیگر طرح بزرگ در حال اجرا در استان را دو خطه کردن راه آهن مسیر بافق – زرین شهر اعلام کرد و گفت: این طرح که از مصوبات سفر رئیس جمهوری است با ۲۵۰میلیارد تومان هزینه، ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
داوودی با بیان اینکه در مجموع ۵۳۰میلیارد تومان اعتبار برای دو خطه کردن راه آهن یزد در نظر گرفته شده است اظهار امیدواری کرد تا این طرح تا هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.
وی درباره دیگر طرح های اجرا شده در راه آهن استان اظهار کرد: آسانسور برقی در برخی ایستگاه ها ، دو مسجد در مسیر اردکان و زرین و نیز سکوی دوم ایستگاه اردکان راه اندازی شده تا مسافران برای نماز و استراحت و جابجایی کمتر مشکل داشته باشند.
این مسئول با بیان اینکه ایستگاه های یزد ، اردکان ، بافق و میبد دارای ۲ سکو شده اند تصریح کرد: از مزیت های این طرح آمادگی این چهار ایستگاه برای مسافرگیری و پیاده سازی همزمان سه قطار است.
ضریب اشغال قطارهای این استان در نوروز امسال ۹۵ درصد بوده و این در حالیست که آمار متوسط کشوری آن ۸۰ درصد اعلام شده است.
از ابتدای اجرای طرح نوروزی ۳۵ هزار مسافر نوروزی استان یزد از قطار استفاده کرده اند و پیش بینی این است که این آمار تا پایان تعطیلات نوروز به بیش از ۷۰ هزار نفر برسد.
استان یزد و بخصوص شهر یزد به واسطه قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور از جایگاه خاصی در حمل‌و نقل مسافر و بار در کشور برخوردار است.
چهار اداره کل راه آهن به راه آهن یزد متصل است و هم اکنون این اداره کل، وظیفه ترانزیت و اتصال شبکه های ریلی راه آهن اصفهان، شرق، کرمان و هرمزگان را بر عهده دارد.
راه آهن استان یزد با سهم بیش از ۳۷ درصدی حمل و نقل بار راه آهن جمهوری اسلامی ایران در طول ۱۶سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار داشته است.
بیش از ۸۰ درصد مواد معدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان عبور می کند.
استان یزد دارای ۶۸۱ کیلومتر بزرگراه، ۶۵۷ کیلومتر راه اصلی، ۹۸۰ کیلومتر راه فرعی، ۲۲۵۰ کیلومتر راه روستایی است که ۱۲۶۷ کیلومتر آن جزو راه‌های شریانی و ملی است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر