تاریخ : 19 آوریل 2017 - 13:31 - شناسه خبر : 21493 اسلایدشو، ایران و جهان

تبلیغات زودهنگام ستاد رئیسی یا روحانی؟

از اواخر اسفند سال گذشته که احتمال ورود رئیسی به رقابت‌های انتخاباتی شدت گرفت، کم‌کم فضاسازی برای آشنایی با ابراهیم رئیسی که چهره‌ای ناآشنا برای عموم بود، آغاز شد.

حجت‌الاسلام احمد مازنی، از اعضای شاخص کمیسیون فرهنگی مجلس، در یادداشتی، به تبلیغات سیاسی صداوسیما برای رئیسی اعتراض کرده بود. نماینده مردم تهران درعین‌حال خطاب به تولیت آستان قدس گفته بود شکاف میان فقیر و غنی با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر درست اقتصادی ترمیم می‌شود… .
تبلیغات زودهنگام ستاد رئیسی یا روحانی؟ 
از اواخر اسفند سال گذشته که احتمال ورود رئیسی به رقابت‌های انتخاباتی شدت گرفت، کم‌کم فضاسازی برای آشنایی با ابراهیم رئیسی که چهره‌ای ناآشنا برای عموم بود، آغاز شد. به صداوسیما رفت. به سفر رفت و رسانه‌های اصولگرا شروع به پوشش‌دهی آن کردند. در اخبار هم آمده بود که در ایام عید نوروز بیش از ۲۵‌ هزار بسته ارزاق تبرکی آستان مقدس امام‌رضا علیه‌السلام در شهرهای مختلف این استان و همین‌طور حاشیه شهر اهواز، اندیمشک، شوش، شوشتر، مسجد سلیمان، اندیکا، لالی، الوان، دشت آزادگان، دهدز، دزفول، هفتگل، ایذه و روستاهای تابعه در میان مردم پخش شد. بسیاری همان زمان این اقدام را – که در سال‌های قبل سابقه نداشت- دارای شائبه تبلیغاتی دانستند. در ماجرای سیل در استان خراسان ‌رضوی هم آستان قدس که تحت تولیت ابراهیم رئیسی است حضور فعالی داشت.
باشگاه خبرنگاران جوان هم با تأیید توزیع بسته‌های غذایی توسط بنیاد کرامت امام رضا، وابسته به آستان قدس رضوی نوشت که بنیاد کرامت امام رضا (ع) تلاش دارد با سازماندهی نهضت خدمت‌رسانی مردمی برای محرومان در عرصه رفع محرومیت در پنج حوزه فرهنگی، تربیتی، ازدواج، اشتغال و درمان اقدام کند. اقدامی که شائبه تبلیغاتی‌بودن آن زیاد بود. روزنامه ایران هم اخیرا در گزارشی نوشته بود: «پخش تصاویر یکی از نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری در قامت امام جماعت، به یکی از عناصر ثابت برنامه‌های شبکه‌های مختلف در هنگامه نماز ظهر تبدیل شده است»، مقصود ابراهیم رئیسی بود.
در اقدامی کمی عجیب و بی‌سابقه، رئیسی در شب میلاد مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام هم از مشهد به تهران آمد تا در یکی از مساجد جنوب شهر سخنرانی کند و هوادارانش در یکی از مساجد تهران هنگام استقبال از وی شعار دادند: ابراهیم بت‌شکن- بت بزرگ را بشکن! همچنین تراکت‌های «خدا را شکر رئیسی آمد»، بین افراد حاضر در مسجد «حوری» محله بلوار قیام تهران دیده می‌شد؛ تراکت‌هایی که چند بار پخش و جمع شد. منتشرکنندگان تراکت‌ها هم خودشان را این‌گونه معرفی کرده بودند: «پویش بزرگ مردمی حمایت از خادم امام رضا (ع) در انتخابات ریاست‌جمهوری». روی این تراکت‌ها نوشته شده بود: «خدا را شکر رئیسی آمد» و همه اینها درحالی است که طبق «ماده ٦٦» قانون انتخابات، «فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ٢٤ ساعت قبل از شروع اخذ رأی، خاتمه می‌پذیرد». این درحالی است که در تلگرام یک کانال پرمخاطب با نزدیک به ٧٤‌هزارو ٦٠٠ عضو وجود دارد به نام کانال رسمی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام‌والمسلین دکتر رئیسی و تمامی اخبار و بیانیه‌های تبلیغاتی رئیسی را پوشش می‌دهد. این کانال رسما عملیات تبلیغات به نفع رئیسی را از مدتی قبل شروع کرده است. در کانال تلگرامی‌اش و سایت‌های خبری نزدیک به او مدام تصاویری از دیدارهای رئیسی با خانواده‌های بی‌بضاعت منتشر می‌شود.
سخنان او هم پوشش داده می‌شود. مثلا در یکی از مطالب منتشر‌شده در کانال، نوشته‌ای همراه با عکس رئیسی منتشر شده با این عنوان که: «عمیقا معتقدم این وضعیت قابل تغییر است و به مدد الهی امکان بازگشت تحرک، نشاط و رونق به زندگی مردم وجود دارد».
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخشی از نامه خود خطاب به رئیس سازمان صداوسیما نوشته است: «متأسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رئیس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، به ‌طور پی‌درپی و پرحجم در صدا‌و‌سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند… از صداوسیما انتظار می‌رود با عنایت به اهداف و مأموریت‌های قانونی خود از هرگونه اقدامی که با ایجاد شائبه تبلیغ جانبدارانه به نفع یک فرد یا جریان خاص، فرایند داوری درست و آگاهانه مردم شریف را مخدوش سازد، جدا پرهیز نماید».
در نامه به روحانی هم نوشته است: «بنده و جنابعالی پیش از آنکه حقوق‌دان باشیم، هر دو مفتخر به کسوت روحانیت هستیم و این انتساب، ما را به رعایت امور اخلاقی بیش از دیگران ملزم و موظف می‌نماید. اگر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت برای خدمت به مردم می‌باشد و همین مایه مباهات ماست، حیف است که به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند، آلوده شود». حسن روحانی به‌واسطه شخصیت حقوقی خود؛ یعنی بالاترین مقام اجرائی در کشور، مسئولیت‌هایی برعهده دارد، باید سخنرانی کند، به جلسه هیئت دولت برود، پروژه‌هایی را افتتاح کند و…، در نتیجه صداوسیما حتی در صورت عدم تمایل هم مجبور به پوشش‌دهی آن است. نه‌فقط روحانی، بلکه هر رئیس‌جمهوری دیگری راه گریزی از این مسئله ندارد، مگر اینکه در یکی، دو ماه مانده به انتخابات از سمت ریاست‌جمهوری مرخصی بگیرد تا رفتارش از سوی منتقدان شائبه تبلیغ نداشته باشد.
اما قانون تا این لحظه چنین پیش‌بینی‌ای نداشته است. پس بدون نیت‌خوانی کنش‌های معمول یک رئیس‌جمهوری مستقر نمی‌تواند شائبه تبلیغاتی داشته باشد، مگر رفتارها و اقداماتی از او سر بزند که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش سابقه نداشته یا جزء مسئولیت‌های معمول یک رئیس دولت قرار نگیرد. تجربه تا به امروز می‌گوید که گرایش سیاسی حاکم بر صداوسیما از قضا چندان تمایلی هم به پوشش همان اخبار دولت و ریاست‌جمهوری فعلی ندارد و تاجایی‌که بتواند در ارتباط با پخش اخبار دولت انواع ترفندها را به کار می‌برد. تاجایی‌که عدم پوشش زنده برخی سخنرانی‌های روحانی یا قطع ناگهانی آن حتی باعث اعتراض ناظران بیرونی هم شده است؛ مثلا در تازه‌ترین اقدام، صداوسیما اخیرا از پخش سخنرانی رئیس‌جمهوری در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی اجتناب کرد. همچنین خبری از پوشش مصاحبه مطبوعاتی ارائه گزارش پلاسکو نیز در صداوسیما نبود. سیما نه‌تنها از پوشش کنفرانس مطبوعاتی هیئت ویژه بررسی اجتناب کرد، بلکه در اقدامی هدفدار، از طرح پرسش از اعضای این هیئت که کاملا تخصصی و غیرسیاسی بود نیز خودداری کرد. آنچه باعث اعتراض رئیسی و نامه‌نگاری او شده است احتمالا به پخش دو سخنرانی حسن روحانی بازمی‌گردد؛ یکی افتتاح پروژه‌های اخیر در عسلویه و دیگری روز ارتش.

حجت‌الاسلام احمد مازنی، از اعضای شاخص کمیسیون فرهنگی مجلس، در یادداشتی، به تبلیغات سیاسی صداوسیما برای رئیسی اعتراض کرده بود. نماینده مردم تهران درعین‌حال خطاب به تولیت آستان قدس گفته بود شکاف میان فقیر و غنی با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر درست اقتصادی ترمیم می‌شود… .

 

نظرات ارسال شده

  1. کار به جریان خاص سیاسی ندارم. نه احمدی نژادیم نه روحانی، نه رئیسی
    اما سوالم اینجاست، چجوریه وقتی تو دولت قبلی،‌دولت فعالیت هاش رو انجام می داد و نزدیک انتخابات بود و رسانه ها هم پوشش می دادن، برخی از همین آقایون دادشون در اومده بود که دارن تبلیغ میکنن و هرچی دولتی ها می گفتن بابا کار همیشگیمونه! میگفتن: نه! اینا همش تبلیغه.
    الانم دولت داره کار خودش رو میکنه و رسانه ها پوشش می دن، بازم همون ماجراست.
    قربون خدا بشم، این چرخ گردون رو اینجوری چرخوند تا بعضیها حالیشون بشه که …
    گهی زین به پشت و گهی پشت به زین.

  2. سلام….شفیعی جان ..عزیزم…خوشگلم….بیشتر دقت کن….چرا اینقدر سنگ اینو اونو به سینه میزنی…تمام اخباری که خود شما این چند روز گذاشتی روی سایت یعنی تبلیغ روحانی ….مثلا اون خبری که زده بودی روحانی رفته عسلویه …اونجا شو تبلیغاتی انجام داد و شما هم پوشش دادین….این کارا همه جا رسمه ولی قانونی نه….خود شما تو انتخابات مجلس قبلی از آخوند محلتون مطلب میذاشتین…اینا هست….خدا کنه تمام کارایی که انجام میدیم خدارو هم در نظر بگیریم ….من این مطالبو می خواستم تو سایت میبد ما هم بذارم ولی دیدم اونا بی منطقتر از این حرفان و شاید چاپ نکنن…

  3. آقای بیخیال تو عسلویه سخنرانی رئیس جمهور به طور مستقیم از تلویزیون میلی پخش شد.

  4. منظورم خبر قیچی نزدن حسن آقا بود…….خواهر بیکاریرو در آورده….رکود بی سابقه…..قاچاق بی سابقه….حمایت از اوباش و دزد و نجومی بگیر….منظورم صندوق فرهنگیان است ..ذخیره نظام خواندن اراذل و اوباش…..ضرری که در کرسنت خوردیم برا انتخاب وزیر نفت……ضرر برجام که هیچی ….چون دو تا هواپیما داریم….عزت ملی چین و کره شمالی از ما بیشتره ….کمونیست هم هستن…تازه یادم اومد بچه هامون قراره تو کتابهای تاریخ درسی تحت عنوان برجام داشته باشن…آخه …..چه دروغ تاریخی بزرگی…ببخشید….ِقرار بود تو کتابای تاریخ جا بدن ….ای خاک تو سر اونایی که این افتضاح قرار بود تاریخ ملتشون بشه…ملتی که ۲۵۰۰ سال با افتخار و عزت پیش اومدن …ملتی که امثال کوروش کبیر .امیر کبیر .وخمینی رو داشته….یه کم کاکو دقت کن…

  5. آقای بی خیال قوه قضائیه می گوید قاچاق کاهش یافته شما هم که مثل عشقت محمود کلان پرپوچ می گویی! البته ضرری که محمود و دوستان در دور زدن تحریم و فروش نفت و پول نگرفتن از این کشور و آن کشور روی دست نظام گذاشتن- کرسنت قطره ای بیش نیست.

  6. سلام، حالا بعد از چهار سال یک روحانی موفق و سربلند پیدا شده تا سکان این مملکت را بدست گیرد و به مردم خدمت کند، چرا با او دشمنی می کنید؟
    تبلیغات تو خالی حسن روحانی و دروغ های شگفت انگیز او، به مردم را بیان کنید

  7. شما بفرمایید سابقه اجرایی ایشان کجاست. کجا فرماندار- شهردار- استاندار و … بوده است. بعد بفرمایید موفق!

  8. میبدما جان!
    رسانه میلی رو که دیگه باب میل شماست الان، همش داره گل و بلبل حسن رو نشون میده که!
    شما چرا دیگه میگید میلی عزیزم 🙂

  9. رئییسی چهره ای ناشناخته بوده؟؟؟
    کلا این متنتون چرت چرت چرته
    اصلا حیف وقت که بخوام راجع به این متن کامنت بدم

  10. چرا فکر میکنی من عاشق محمودم……سریع چاپ کن سریع هم جواب متناسب بده…..پر پوچم امثال شما می گید…شمایی که امثال بابک زنجانی ….شهرام دولت خر.مجلس خر ….همونایی که سنگشونو به سینه میزنی….آره همونایی که ریختن تو خیابونو لشکر کشی کردنو ..مسجد آتیش زدن …عکس امام و رهبرو آتیش زدن ….پرپوچ شماهایی میگید که بیکاری داره تو کشور موج میزنه ……و نفت بشکه ۲۰۰ هزار تومان دارین میفروشین نمیگین پولش کجا رفت….

  11. شما مثلی که در این کشور زندگی نمی کنید. نفت ۳۲ دلار. محمود که اگر رهبری جلویش را نمی گرفت امثال شما باز هم به او رای می دادید نفت ۱۴۸ دلار فروخت و کشور را به فلاکت انداخت.

  12. شما مناصب ایشون رو با پستهای پایینی مثل شهردار و فرماندار و استاندار مقایسه میکنید؟
    البته احترام فروان برای پستهای بیان شده قایلیم.
    برای اطلاع شما، همان تولیت آستان رضوی به اکثر پستهای این مملکت میارزد، حتی پست ریاست جمهوری که قرار است به آن دست یابد 🙂 🙂

  13. جناب شخصی که در رده های پایین هیچ گونه خدماتی انجام نداده هیچ تجربه کاری ندارد. در ضمن آستان که یک مکان آماده و ثروتمند بوده است و ایشان نیاز به زحمت و فکر هم نداشته اند.

  14. صدای آمریکا (ببخشید میبد!!):
    اخیراً خیلی طول میدی تا کامنتها رو تایید کنیا، فکر کنم پیدا کردن جواب برای هر کامنت خیلی ازت وقت میگیره، مشاورات رو دعوت کن بیان کنارت بشینن تا زودتر بتونی جواب پیدا کنی!!
    هرچند جوابات چرته کلا و ارزش پاسخ دادن نداره.
    نمیدونم چرا فکر میکنم توی این روزها شماها هم مثل حسن جون دارید بدجوری دست و پا میزنید و به هر چیزی متوسل میشید 🙂

  15. شما هم مثل دوست و سرورتان محمود جان فکر می کنی آقای علی برکت الله! دوستان صدای میبد هر کدام در مکانی مشغول به فعالیت هستند و فقط چند ساعتی از وقت خود را می توانند به امر رسانه بپردازند آن دوستان شما هستند که از هر سوی برایشان پول می بارد.

ارسال نظر