تاریخ : 24 آوریل 2017 - 20:29 - شناسه خبر : 21558 انتخابات، ایران و جهان

از تخريب برجام تا سناريو خواندن سياست خارجي كشور

مستند فروشنده چه مي‌فروشد؟

ناهيد مولوي

داستان فروشنده از همين جا آغاز مي‌شود و اينكه با پيروزي حسن روحاني امريكا با كمك بنياد راكفلر دست به كار مي‌شود تا نقشه خود را عليه ايران عملي كند، نقشه‌اي كه در باور آنها، نتيجه نهايي‌اش برجام است.

مخالفان حسن روحاني براي از پاي در آوردن او در ميدان انتخابات به همه‌چيز چنگ مي‌زنند، آنها براي رسيدن به هدف خود حتي سياست‌هاي خارجي جمهوري اسلامي ايران در چند سال گذشته را نه تنها به چالش مي‌كشند بلكه آن را نقشه‌اي از پيش طراحي شده از سوي بنيادهاي خارجي مي‌دانند. انبوهي از تخريب‌ها عليه سياست‌هاي خارجي كشور در يك مستند سه ساعته. اين نخستين‌بار نيست كه مخالفان دولت دست به مستند‌سازي مي‌برند تا دولت او را با چالش مواجه كنند. حافظه جامعه ايران خاطرات زيادي از اين مستندها را به ذهن سپرده است، از ثريا تا شطرنج با گرگ‌ها كه در حساس‌ترين زمان مذاكرات هسته‌اي از صدا و سيما پخش شد و به تخريب چهره مذاكره‌كنندگان پرداخت. اكنون همان تيم، مستند جديدي را ساخته، مستندي به مراتب تندتر و پر چالش‌تر از همه آنچه كه تا امروز پخش شده است. مستندي كه در ميان آشفته بازار كپي‌رايت در ايران نام يكي از پر افتخارترين فيلم‌هاي اصغرفرهادي را بر خود نهاده است؛ «مستند فروشنده». فيلمي از موسسه فانوس كه در پوستر تبليغاتي‌اش حاصل كار مستند‌سازان مستقل و گمنام عنوان شده به تهيه‌كنندگي محسن حاج كرمي كه مدير توليد برنامه ثريا نيز بوده است. ديروز بسيج دانشجويي دانشگاه پلي‌تكنيك در آمفي تئاتر مركزي اين دانشگاه از اين فيلم رونمايي كرد، با سخنراني سعيد جليلي كه پس از اتمام فيلم پشت تريبون قرار گرفت و مواضع سابق خود عليه برجام را مطرح كرد. جليلي در ابتداي صحبت‌هايش به اين مستند اشاره كرد و اينكه مستندها بايد واقعيت‌ها را بيان كنند و از ساخت چنين فيلم‌هايي ابراز رضايت كرد اما در ميان صحبت‌هايش اشاره كرد كه اين فيلم را كامل نديده است. اما فيلمي كه سعيد جليلي، مذاكره‌كننده سابق هسته‌اي ايران آن را كامل نديده اما از آن حمايت مي‌كند چه مي‌گويد؟
از خاطرات هيلاري كلينتون تا علي‌اكبر ولايتي
فيلم با انتخابات سال ۹۲ آغاز مي‌شود و فضايي كه خرداد ماه آن سال در كشور حاكم بود. محمود احمدي‌نژاد به پايان رياست‌جمهوري نزديك مي‌شود و اقتصاد ايران تحريم است. كشور وارد فصل انتخابات شده است و مناظرات تلويزيوني داغ است. افرادي كه مستند فروشنده را ساخته‌اند حضور علي‌اكبر ولايتي را با هدف اجرا كردن نقشه‌اي انتخاباتي مي‌دانند، نقشه‌اي كه مردم را به سمت راي دادن به حسن روحاني سوق مي‌دهد. كليد واژه آنها تحريم است. به بيان ديگر سازندگان معتقدند ولايتي و روحاني با تكرار اين جملات كه تحريم‌ها اقتصاد كشور را فلج كرده است اين موضوع را به جامعه القا كردند كه باني تمام مشكلات تحريم است و با راي به يك چهره معتدل كه خواهان تعامل با جهان است مي‌توانند مشكلات را پشت سر بگذارند. در اين ميان گريزي هم به كتاب خاطرات هيلاري كلينتون مي‌زنند كه در بخشي از آن به انتخابات سال ۹۲ ايران اشاره دارد و نام دو نامزد رياست‌جمهوري كه اهل مذاكره هستند را مي‌آورد. حسن روحاني و علي‌اكبر ولايتي. داستان فروشنده از همين جا آغاز مي‌شود و اينكه با پيروزي حسن روحاني امريكا با كمك بنياد راكفلر دست به كار مي‌شود تا نقشه خود را عليه ايران عملي كند، نقشه‌اي كه در باور آنها، نتيجه نهايي‌اش برجام است. سازندگان مستند فروشنده به وضوح و بدون هيچ ابايي محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه كشور را مهره‌اي براي بنياد راكفلر مي‌خوانند كه ناآگاهانه سياست‌هاي آنها در پي پياده كردن طرح و نقشه آنهاست. در نظر آنها همه اتفاقات سياسي اين چهار سال يك طراحي از سوي بيگانگان بوده و رييس‌جمهور و تيم مذاكره‌كننده كار اجرايي آن را عهده‌دار بودند، از مكالمه تلفني اوباما و روحاني تا تاريخ اجراي برجام كه از روي عمد به دي ماه سال ۹۴ موكول شد تا اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس پيروز شوند. همه اين تحليل‌ها در ميانه فيلم توسط تحليلگران دست چندم و نه چندان آشنا ارايه مي‌شد و حتي سازندگان دست به دامن بهروز افخمي مجري جنجالي برنامه هفت هم شده بودند كه در جايي از فيلم مي‌گويد: ۵۰ درصد مردم ايران در سال ۹۲ به روحاني راي دادند زيرا او آخوند بود!
كشور در آستانه جنگ است
فيلم فراز و فرودهاي زيادي داشت و به وضوح اميد مردم را نشانه گرفته بود. ابتداي مستند تصاوير شادي‌هاي خياباني مردم پس از پيروزي حسن روحاني و اعلام توافق و اميدواري‌شان را در حالي كه موسيقي‌هاي شاد بر روي آنها نشسته بود پخش مي‌كرد و در پايان گوينده مستند بر روي موسيقي غمگين از مردمي مي‌گفت كه امروز همه اميدشان به برجام و روحاني را از دست داده‌اند. سازندگان فروشنده فيلم را اما اين‌گونه پايان دادند«برجام نه تنها سايه جنگ را از سر كشور كم نكرده بلكه سايه جنگ را بالاي سر كشور آورده است». حسن روحاني را جاي نويل چمبرلين و برجام را جاي معاهده مونيخ نشاندند و فضاي جهان را با سال ۱۹۳۸ مقايسه كردند. تصاويري سياه و سفيد از مردم انگلستان كه پس از معاهده مونيخ به استقابل چمبرلين رفته‌اند و شعار مي‌دهند «اين مرد سايه جنگ را از كشور دور كرد» و سپس تحليلگري ناآشنا مقابل دوربين مي‌گويد معاهده مونيخ براي جلوگيري از جنگ جهاني دوم بود اما در نهايت به جنگ انجاميد. در ادامه فضاي پيش از جنگ جهاني را با فضاي امروز جهان و ايران مقايسه مي‌كنند و نتيجه مي‌گيرند امروز بيش از هر روزي كشور در آستانه جنگ است و پيروزي ترامپ در امريكا هم چاشني پر ملات اين تحليل است كه پايان بخش مستند فروشنده است.

 سعيد جليلي: از رييسي حمايت مي‌كنم

پس از اتمام پخش فيلم قرار بود سعيد جليلي سخنراني كند و پاسخگوي سوال نماينده‌هاي همه تشكل‌هاي دانشجويي باشد. بسيج دانشجويي دانشگاه پلي‌تكنيك از چند روز قبل از همه تشكل‌ها دعوت كرده بود در برنامه حضور پيدا كنند و سوالات خود را پيرامون برجام مطرح كنند. اما بعد از حضور سعيد جليلي اعلام شد به دليل كمبود وقت امكان پرسش و پاسخ نيست كه اين موضوع با اعتراض نمايندگان ديگر تشكل‌ها روبه رو شد و براي دقايقي فضاي سالن به تشنج كشيده شد. در نهايت تنها نماينده انجمن ترقي‌خواه اجازه طرح سوال پيدا كرد كه آنها هم اعلام كردند براي احترام به ديگر تشكل‌ها از سوال خود صرف‌نظر مي‌كنند. اما دانشجوي ديگري از كانون دانشجويان مسلمان پشت تريبون رفت و از مستند فروشنده انتقاد كرد و آن را غيرواقعي خواند. سعيد جليلي هم همان حرف‌ها و مواضع هميشگي را بيان كرد. در حاشيه اين مراسم اما در جمع خبرنگاران رسما اعلام كرد كه در انتخابات از ابراهيم رييسي حمايت مي‌كند. سعيد جليلي به ايسنا گفت: بايد بپذيريم كه در يك فضاي انتزاعي نيستيم. او افزود: از جمع شش نفره كانديداهاي رياست‌جمهوري تنها آقاي رييسي را اصلح مي‌دانم و طبيعي است كه از ايشان حمايت مي‌كنم.

نظرات ارسال شده

  1. اینا دروغ میگن ولی اون فرمانده آمریکایی که اومده بود ایران ….درباره این شادی مردمی که امید بسته بودن به دروغای حسن جونت چی؟؟؟؟
    اونم دروغ میگه….ای کاش یه کم تو هم عقلانیت داشتی….یه کم هم اعتدال بد نبود…..خدا رو شکر امید که خیلی داری …..ان شا الله خدا امید رو نا امید نکنه ….که اگه نا امید بشی باید بری از حاجی دینه خبرو و مستند پخش کنی

  2. در کشور ما قدرت از این حزب به آن حزب تغییر یافته است و این از انتخابات خوب ایران حکایت دارد. شما هم ان شاء الله بتونی مانند به قول خود از حاجی دینه عاقبت بخیر تر شوی. چرا که او را همه دوست دارند اما شما ها را ….

  3. آغا ….یه نگاه به قبوض خونتون بنداز…متوجه میشی که نصف پولی که داری میدی معلوم نیست چی هست
    ۲…..مالیات سرسام آور این چند سال رو مقایسه کن …مالیات امسال که به زور از مردم گرفتن از درآمد نفت بیشتر بوده…..
    ۳……وای …وای ….جریمه ها ….آره ‌…جریمه های نیروی انتظامی…..آخه چرا…..
    ۴…….بازم بیشتر فکر کنید…
    ۵……به قول رهبری :به کسی رای بدین که دشمن از اومدنش ناراحت میشه….تو که تو مطلبات از رهبری دفاع می‌کنیم و نامه احمد توکلی رو چاپ می‌کنی….

  4. اگر اینطوری است که فکر نکنم هیچ کس بهتر از احمدی نژاد بود خیلی هم دشمن از اومدنش ناراحت می شد، کشور را خودش از بین می برد و دیگر نیازی به دشمن نبود.

  5. به به .من این فیلم رو ندیدم ولی اینجورکه شماتحليل فیلم کردی ازاین فیلم خوشمامدوافرين برسازنده ان

  6. شما هم مانند سازنده های این فیلم ولایتمداریتان مثل احمدی نژاد است. رهبری بارها از تیم مذاکره کننده تعریف و تمجدید کردند و آنها را فرزندان انقلاب نامیدند.

  7. آخه بچه حرومزاده هم داریم ….میبینی پدر و مادر خوب و مؤمن …بچه دارن از شماها جنایتکارتر ….بی منطق تر ………آره رهبری درست گفتن اینا فرزندان انقلابند…..
    ۲….ما باید تابع رهبر باشیم یا نه؟؟؟؟؟
    اگه جوابت …بله هست باید به تمام حرفاش گوش بدی….نه بعضی از حرفا رو که به نفعته بگیری و بعضی رو ول کنی….آخه قرآن به این آدما میگه منافق
    اگه جوابت …..نه هست که تکلیفد روشنه…..که برا سرگرمی مطلب میذاری…..آخه مطلب در مورد سران فتنه گذاشتم چاپ نکردی…..بخدا اونو چاپ کن خیلی جالب بود…..

  8. جواب هم متناسب بده نه پرت و پلا……با زبان آمار …استدلال…..منطق……طوری مطلب بذار که خواننده از عجز شما آگاه نشه …..
    آره احمدی نژاد از امثال حسن جونت بهترنِ.ِِ…..میدونی چرا….آخه امروز آمریکا کره شمالی رو تهدید کرد و کشتی هاشو فرستاد سمت کره …ولی آب از آب تکون نخورد….و آمریکاییها میدونی کجا پیداشون کردن …..آره اقیانوس هند…..وای اگه حسن هوچی باز بود چی میشد..ِِ….فکر کنم با ذخایر نظام برن جنگ تن به تن
    ….آره همون اراذل و اوباش نجومی بگیر…ِِ..شاید شاید جهانگیری هم بره …..آخه اون کارش پشتیبانیه …..

  9. آقاي بيخيال از اينكه طرفدار محمود بودي توبه هم كردي!

  10. از صحبت امروز رهبری نميگه که گفتند به کسی رای بديد که نگاهش به مردم باشد نه خارج

  11. روحانی برای دور دوم شعار تازه‌ای مطرح نکرده و برنامه‌ی متفاوتی نیز ارائه نکرده است. فراتر از این دولت حسن روحانی (در مورد آمارهای اقتصادی) بسیار غیرشفاف عمل کرده و همکارانش از جمله محمد جواد ظریف در موارد متعددی دروغ گفته است از جمله (مثلا در مورد نمایشگاه هولوکاست، زندانی عقیدتی) هنوز روشن نیست حدود ۱۵۰ میلیارد دلاری که اوباما از آن سخن می گفت و پس از برجام به جمهوری اسلامی داده شد چگونه خرج شده است.

    در دوران حسن روحانی تعداد اعدامی‌های جمهوری اسلامی به رقم حدود ۱۰۰۰ تن در سال رسید، اختلاس‌های هزاران میلیاردی ادامه یافت (در صندوق فرهنگیان)، و هزینه‌های جاری دولت سه برابر شد. دوره‌ی چهار ساله‌ی دولت روحانی دوران حکومت ملوک الطوایفی فرهنگی، وعده‌های بر زمین مانده (مثل رفع حصر یا منع ورود نیروی انتظامی به خانه‌ها برای جمع آوری بشقاب‌های ماهواره‌ای)، تداوم امنیتی بودن فضای دانشگاه‌ها و بازداشت روزنامه نگاران، هزینه کردن میلیاردها دلار در جنگ داخلی سوریه و یمن و دو برابر شدن نقدینگی (از ۵۷۵ هزار میلیارد تومان به ۱.۲ تریلیون تومان) بود. آمارهای اشتغال، تورم و رشد اقتصادی ۱۱ درصدی آن نیز نه تنها برای کارشناسان بلکه برای رهبر جمهوری اسلامی و مشاورانش قابل اعتماد نبوده‌اند.

  12. آقاي بيخيال از لحاظ رسانه اي بيشترين رسانه در دولت روحاني مجوز گرفتند. مجوز نشريات از ۸ سال به ۳ماه تبديل شد. نمونه آن در شهرستان گرفتن مجوز سايت ميبدما و همچنين نشريه نارين توسط آقاي كريم بيكي كه ظرف كمتر از چند ماه مجوز نشريه را گرفتند. فضاي بسته اصول مربوط به اصولگرايان است كه مانع از حرف زدن مي شوند.

  13. اره معلومه کی گفته بی شناسنامه سرهنگ بیسواد

  14. سلام……خیلی دوست دارم آقای شفیع پور که تا الان اکثر کامنتهای منو چاپ کردی….سایت میبد ما چندتا کامنت گذاشتم اصلا چاپ نکرد…….

ارسال نظر