تاریخ : 26 آوریل 2017 - 17:41 - شناسه خبر : 21572 یادداشت

آن ۱۲ سال را فراموش کنیم یا نه؟

مصطفی داننده

اصول‌گرایان در جریان مناظره‌های انتخاباتی به مردم بگویند دستاورد ۱۲ ساله آنها در قدرت چه بوده است؟ آنها چه دستاوردی برای مردم داشته‌اند که روحانی نداشته است؟

عصر ایران؛  امروز بخش اعظمی از جریان اصول‌گرایی  در برابر حسن روحانی ایستاده است. آنها با تمام قوا به صحنه آمده‌اند تا اجازه ندهند تا روحانی باردیگر به کرسی ریاست جمهوری تکیه بزنند.البته چهره‌هایی مانند علی لاریجانی و ناطق نوری در این طیف قرار ندارند و می‌خواهند ریاست جمهوری روحانی تدوام یابد. 

آنها می‌خواهند به مرد نشان دهند که در ۴ سال عمر دولت یازدهم اتفاقی نیفتاده است و مشکلات مردم دو یا چند برابر شده است. ناکارآمد نشان دادن دولت روحانی مهم‌ترین هدف اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است.

اصولگرایان در تلاش هستند تا دولت روحانی را به مردم به گونه‌ای معرفی کنند که گویی تمام مشکلات کشور، حاصل مدیریت رییس جمهور مستقر است. گویی از ابتدای انقلاب تا به امروز این تنها حسن روحانی بوده است که مدیریت اجرایی کشور را به عهده داشته و دیگران تنها نظاره گر بوده‌اند.

راست‌گرایان می‌خواهند در جریان مناظره‌های انتخاباتی به روحانی حمله کنند و از هر سو عملکرد او را به چالش بکشند. اصول‌گرایان اما فراموش کرده‌اند که روحانی و اصلاح طلبان کشور را از راست‌گرایان تحویل گرفتند.

روحانی میراث دار کشوری است که ۱۲ سال در اختیار اصول‌گرایان در مجلس و ۸ سال در دولت احمدی نژاد بوده است. گویی این جریان سیاسی فراموش کرده است که بسیاری از مشکلات کشور حاصل مدیریت آنها بر کشور بوده است.

اول پاسخگوی آن 12 سال باشید بعد به روحانی حمله کنید

به نظر می‌رسد محافظه کاران می‌خواهند از اصل فراموشی در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنند. آنها فکر می‌کنند می‌توانند گذشته خود را در پستو بگذارند و به عملکرد ۴ ساله روحانی حمله کنند. امروز آنها به گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی آنها در اردیبهشت ۹۶ تازه وارد صحنه سیاست ایران شده‌اند.

بهتر است این جریان سیاسی به مردم بگوید چرا در زمانی که به کرسی‌های سبز پارلمان تکیه زده بودند نتوانستند شرایطی را به وجود بیاورند تا دیگر ایران شاهد بیکاری نباشد. آنها چرا نتوانستند شرایطی را به وجود بیاورند که در عرصه سیاست خارجی ایران شاهد تحریم‌های کمر شکن نباشد.

آنها در جریان مناظره‌های انتخاباتی به مردم بگویند دستاورد ۱۲ ساله آنها در قدرت چه بوده است؟ آنها چه دستاوردی برای مردم داشته‌اند که روحانی نداشته است؟

اگر عملکرد این جریان قابل قبول بود مردم در خرداد ۹۲ به جای رای دادن به حسن روحانی به یکی از نامزدهای اصول‌گرا رای می‌دادند یا در اسفند ۹۴ در جریان انتخابات مجلس دهم به نامزدهای اصول‌گرا رای می‌دادند یا در خبرگان فردی به غیر از هاشمی را به عنوان نفر اول راهی مجلس خبرگان می‌کردند.

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در جریان مناظره‌های انتخاباتی نباید تنها به دفاع از عملکرد خود بپردازند بلکه باید کاری کنند که سه نامزد اصول‌گرا پاسخ گوی عملکرد سیاسی و اقتصادی خود باشند.

اصولگرایان ابتدا باید پاسخگوی عملکرد خود در زمان قدرت باشند و بعد به سوی نقد روحانی بروند. هنوز سوال‌های بی‌پاسخی از حضور ۱۲ ساله آن‌ها در قدرت باقی مانده است که باید به آن جواب بدهند. نمی‌شود بدون پاسخگویی، خود را در معرض رای مردم قرار بدهند. بهتر است آن‌ها بگویند در آن زمان چه باغی را آباد کرده‌اند که می‌خواهند بعد از روحانی کشور را گلستان کنند.

ارسال نظر