تاریخ : 4 می 2017 - 11:10 - شناسه خبر : 21722 یادداشت

اسحاق جهانگیری در قامت سیاست‌مداری فرهیخته

محمدتقي فاضل ميبدي

دولت‌طلبی سبب نگه‌دار با خلق خدا ادب نگه‌دار (نظامی) دو شب پیش که سخنان دکتر جهانگیری را از شبکه یک سیما دیدم و شنیدم، به خود بالیدم و خدا را شکر کردم که این ذخیره انقلاب که از روزهای نخست پیروزی نظام جمهوری اسلامی از بدنه اجرائی کشور خود را برکشیده، برای ملت ایران و […]

دولت‌طلبی سبب نگه‌دار

با خلق خدا ادب نگه‌دار
(نظامی)
دو شب پیش که سخنان دکتر جهانگیری را از شبکه یک سیما دیدم و شنیدم، به خود بالیدم و خدا را شکر کردم که این ذخیره انقلاب که از روزهای نخست پیروزی نظام جمهوری اسلامی از بدنه اجرائی کشور خود را برکشیده، برای ملت ایران و عقلای جهان شناخته شد؛ سیاست‌مداری که در گفته‌های خود سعی می‌کرد خارج از چارچوب سخن نگوید و مشکلات و مصائب کشور را در گذشته و حال واکاوی کند و از آنچه که در گذشته بر اشخاص یا نظام رفته بود، دلسوزانه رازگشایی کند. بر این باورم که نگاه و رویکرد فردی مانند جهانگیری که بخش مهمی از دولت یازدهم را اداره می‌کند، کاملا در جهت اعتلای منافع ملی و حفظ نظام جمهوری اسلامی است. او به نیکی توانست از کیان ملت ایران و تمدن ایرانی، در روزگاری که بر طبل ایران‌هراسی کوبیده می‌شود، سخن بگوید و اذهان جهانیان را دگر بار به این کشور بزرگ جلب کند. آقای جهانگیری ماهرانه و عالمانه ثابت کرد خیلی از کارهایی را که ممکن است به بحران تبدیل شود، می‌توان با حلم و بردباری در جهت درست هدایت کرد و به نیکی نشان داد سیاست اعتدالی، یعنی سیاست عقلانی و سیاستی که باید حقوق ملت را در جایگاه خود شناخت و سیاست افراطی، یعنی سیاست بحران‌آفرینی و سیاستی که ایران و نظام را به انزوا می‌برد و سایه شوم تحریم را بر سر ملت می‌اندازد. او تعامل با جهان را یک اصل مهم سیاسی و اقتصادی دانست و شکوفایی اقتصاد را در این دانست که باید با جهان به گفت‌وگو نشست. به کارهایی از دولت یازدهم اشاره كرد که به چشم خیلی‌ها نمی‌آمد یا آن را وارونه جلوه می‌دادند. نمونه آن، مسئله برجام بود که هنوز هم برخی جاهلانه یا عالمانه، درباره آن سیاه‌نمایی می‌کنند و می‌خواهند این کار بزرگ که ایران را از ورطه هلاکت نجات داد، در چشم مردم منفی نشان دهند. در گفتار شب گذشته، به خدمات بزرگ برخی دولت‌ها اشاره شد و از رؤسای آن دولت‌ها به نیکی دفاع شد که باید در روزگار مظلومیت چنین کاری صورت می‌گرفت. به نظر این حقیر، آقای جهانگیری مفهوم توسعه، برنامه و پیشرفت را به نیکی دریافت کرده است و او در هر سمتی که در دولت باشد، می‌تواند با درایت و اخلاق کشور را جلو ببرد. او به‌جای اینکه با وعده‌های مالی و یارانه‌ای نظر عده‌ای را جلب کند، از موضع ملی سخن گفت و برای مثال، برابرشدن برداشت گاز مایع در حوزه گازی مشترک با قطر برایش مهم بود. اینکه ایران به همه اقوام و مذاهب تعلق دارد و باید از همه اقوام و مذاهب در پیشبرد کشور استفاده کرد، از دغدغه‌های مهم او بود.

بنابراین نه‌تنها جریان اعتدال و اصلاح‌طلب که ملت ایران باید خدا را شکر کند که چنین کسانی را در بدنه اجرائی کشور دارد و خوشحالیم که نیروهای اعتدال و اصلاح‌طلب در این دوره و در چهار سال آینده با دستی پر وارد رقابت سیاسی خواهند شد. صداقت، عقلانیت، اخلاق و دلسوزی که سنگ‌بنای سیاست است، تاروپود سخنان جهانگیری را تشکیل می‌داد. نگاه بسیار عمیق و دورنگر این سیاست‌مدار، حاکی از این بود که تجربه‌های بزرگی در پس افکارش وجود دارد و این سیاست می‌تواند تأثیر شگرفی بر زیرساخت‌های کشور داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. نمی دانم چرا ذاتا از آقای فاضل متنفرم کاش روحانی نبود این انسان مودب پررو….

  2. ادب از که آموختی؟از مدعیان ادب، فرهنگ، سیاست و اعتدال…..
    نهایت بی ادیبی را در این چهار سال به منتقدان با شعارهای بی شناسنامه و… زدند و حال ادعای ادب می کنند….
    اصلاح طلبان مودب و فراموشکار ،بی ادبی های سال ۸۸ را به یاد آورید تا نهایت ادب در رفتارتان برایتان اثبات شود.

  3. به روباه گفتن شاهدد کیه گفت دمم….
    ای بابا…… این یارو از سران فتنه حمایت کرده که قصد کودتا تو این کشور داشتن .. حالا از اسحاق جهانگیری حمایت نکنه……
    عزیزم. ……شفیع پور عزیز……این بنده خدا کارنامه اش سیاهتر از این حرفاست که گفتارش مقبول جامعه باشه…..
    خود اصلاح طلبها قبولش ندارن…..

  4. بی انصاف نباش همشو چاپ کن….

  5. سلام مدیر محترم سایت. شما دوباره سخنان کسی را گذاشتی که رهبری رو قبول نداره و بعد ادعا انقلابی بودن می کنی. الحمدلله مردم بصیرت دارند. شما رو دیگه شناختند.

  6. سلام. چرا پیام من رو نگذاشتید

  7. می دانستم می خواستید از جواب دادن به مردم فرار کنید پیام اول من رو نگذاشتی بعد که پیام دوم رو دادم همراه هم بگذارید. ولی بدانید که دیگر دیر شده هیچ کس نیست که دیگر شما رو نشناسد.

ارسال نظر