تاریخ : 20 می 2017 - 8:38 - شناسه خبر : 22261 لحظه به لحظه با انتخابات، یادداشت

جمعه چگونه گذشت

او درخصوص تخلفات انتخاباتی نیز گفت: «در قانون پیش‌بینی شده هر فردی نسبت به عدم رعایت قانون با موردی مواجه می‌شود، باید به شکل مستند شکایت خود را اعلام کند و مراجع مشخصی نیز در قانون پیش‌بینی شده که می‌توانند به آن مراجعه کنند».

دیروز ٢٩ اردیبهشت؛ ستاد انتخابات وزارت کشور؛ وزیر کشور دستور آغاز انتخابات را صادر کرد؛ انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا. پس از آن بود که درهای حوزه‌های رأی‌گیری در سراسر کشور باز شد تا مردم که در بسیاری از حوزه‌ها پیش از آغاز رأی‌گیری پشت درها ایستاده بودند، وارد حوزه‌ها شوند.
ساعاتی پس از آغاز رأی‌گیری، حسن روحانی، رئيس‌جمهوری، بعد از انداختن رأی در صندوق آرا، همراه «محمد نهاوندیان»، رئيس دفترش، راهی وزارت کشور شد تا از ستاد انتخابات به عنوان ریاست‌جمهوری و مجری انتخابات بازدید کند؛ اما این بازدید محل جوسازی رسانه‌های حامی رئيسي مانند «خبرگزاری فارس» و «تسنیم» و البته اعتراض نماینده رئيسی در وزارت کشور شد؛ البته اعتراض شهردار مشهد به همراهی وزیر کشور در جریان بازدید روحانی بود. «عبدالرضا رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور، در حال بدرقه رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه آیا نامزدهای دیگر هم می‌توانند از ستاد انتخابات کشور بازدید کنند، گفت: «نامزدها می‎توانند به وزارت کشور بیایند و از امکانات ما بازدید کنند و همکاران ما را ببینند و ما به آنها خداقوت بگوییم».
علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور، نیز گفت: «نامزدهایی که بخواهند از ستاد انتخابات بازدید کنند، در خدمتشان خواهیم بود». سیدصولت مرتضوی، نماینده ستاد سیدابراهیم رئيسی در ستاد انتخابات کشور، در جمع خبرنگاران گفت: «بازدید رئيس‌جمهوری از ستاد انتخابات کشور هیچ منع قانونی ندارد؛ اما همراهی وزیر کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات، شائبه جانبداری را القا می‌کند و محل اشکال است». او ادامه داد: «امیدوارم هيئت اجرائی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری تذکر لازم را به او بدهد». در واکنش به این اعتراض، محمدحسین مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور، گفت: «وزارت کشور از همه نامزدهای ریاست‌جمهوری دعوت کرده بود از ستاد انتخابات کشور بازدید کنند و در جریان بازدید هر کدام از نامزدها، وزیر کشور آنها را همراهی می‌کند».
پس از این ماجرا، «اسحاق جهانگیری»، معاون‌اول رئيس‌جمهوری، نیز راهی خیابان فاطمی تهران شد تا از ستاد انتخابات بازدید کند.
اما روز گذشته ستاد «سیدابراهیم رئیسی» در اعتراض به آنچه حذف شهرت «رئیسی» در آگهی‌های نصب‌شده در شعب اخذ آرا خوانده بود، اطلاعیه‌ای صادر کرد. این اطلاعیه نوشته: «در‌حالی‌که شورای نگهبان و وزارت کشور مطابق رویه انتخابات گذشته توافق کرده بودند که مقابل نام‌خانوادگی کاندیداها شهرت آنها نیز درج شود، در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه شهرت «رئیسی» حذف شده و موجب سردرگمی بسیاری از مردم شده است». در بند آخر این اطلاعیه خواسته شده «تا‌آنجا‌که در توان دارند از طریق چهره به چهره یا گروه‌های اجتماعی و فضای مجازی، مردم را در‌این‌باره که منظور از نام‌خانوادگی «رئیس‌الساداتی» همان حجت‌الاسلام رئیسی است، آگاه سازند و به‌ویژه افراد کم‌سواد را در این خصوص یاری دهند». البته در واکنش به این اعتراض، شورای مرکزی نظارت بر انتخابات کشور اطلاعیه‌‌ای صادر کرد که: «در‌صورتی‌که در برگ رأی یکی از عناوین ذیل به تنهایی نوشته شده باشد، به نام آقای سیدابراهیم رئيس‌الساداتی خوانده می‌شود: رئیس‌الساداتی؛ رئيس‌السادات؛ رئیسی؛ رئيس؛ رئیس؛ ‌سادات؛ ساداتی».
رأی‌گیری که با توجه به استقبال بالا، صفوف طولانی را در حوزه‌های رأی‌گیری تشکیل داده بود، باعث شد تا اخذ رأی که قانونا ١٠ ساعت است و تا ساعت ١٨ در جریان است، به مدت دو ساعت تمدید شود؛ اما با توجه به حجم استقبال رأی‌گیری، باز هم تا ساعت ٢٢ تمدید شد. استاندار تهران گفت: ساعت ١١ شب مراجعان به شعب اخذ رأی به داخل شعب هدایت شده و درهای شعب بسته خواهد شد؛ اما رأی‌گیری تا آخرین نفر انجام می شود. در همین رابطه «سیدحسین هاشمی»، استاندار تهران، به «ایرنا» گفت: «ساعت ١١ شب درهای شعب اخذ رأی بسته خواهد شد و تمام کسانی که در پشت درها هستند، به داخل شعب هدایت خواهند شد».
او ادامه داد: «از تمام افرادی که در داخل شعب هستند نیز تا پایان رأی‌گیری از آخرین نفر، روند برگزاری انتخابات ادامه خواهد یافت». هاشمی با بیان اینکه در شعب اخذ رأی تهران مانند حسینه ارشاد حضور مردم بسیار زیاد است، افزود: «پیش از این در حسینه ارشاد سه صندوق اخذ رأی وجود داشت که ما آن را به شش صندوق افزایش داده‌ایم». شعبه اخذ رأی حسینیه ارشاد در تهران یکی از کانون‌های توجه رسانه‌ها بود؛ صف رأی‌دهندگان این شعبه اخذ رأی، تا خیابان پشتی حسینیه ارشاد هم کشیده شده بود.درباره میزان مشارکت روز گذشته «سیدسلیمان سامانی»، سخنگوی وزارت کشور، با اشاره به مشارکت مردم پای صندوق‌های رأی گفت: «پیش‌بینی ما این است مشارکت بالای ٧٠ درصد باشد و رکورد جدیدی از مشارکت به ثبت برسد».
او با اشاره به صفوف طولانی در برخی شعب اخذ رأی، گفت: «بعضی از شعب شلوغ است که برای اینکه بتوانیم روند رأی‌گیری را تسهیل کنیم، با هيئت اجرائی و نظارت استان تفاهم کردیم تا دو منشی به برخی شعب اضافه شود تا روند رأی‌گیری سرعت بگیرد». سامانی افزود: «آنچه در این انتخابات برای من جلب توجه کرد، مشارکت پرشور مردم پای صندوق‌های رأی از ابتدای آغاز رأی‌گیری بود و همکاران من آمادگی دارند تا آخرین لحظه، آرا را جمع‌آوری و از این آرا صیانت کنند و سپس آرا را در کمال دقت شمارش کنند و براساس نتایج شمارش، منتخب مردم سکان امور را در دست خواهد گرفت».
او ادامه داد: «تا‌زمانی‌که مردم در شعب اخذ رأی حضور داشته باشند، رأی آنان اخذ خواهد شد؛ اما ما با یک محدودیت زمانی مواجه هستیم که باید حداکثر تا ساعت ٢٤ کار انتخابات تمام شود».
سخنگوی وزارت کشور درخصوص تمدید زمان برگزاری انتخابات گفت: «در قانون حداقل ١٠ ساعت برای برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده و حداکثر زمانی که در قانون پیش‌بینی شده تا ساعت ٢٤ است، حدفاصل بین ساعت ١٨ تا ٢٤ با تشخیص وزیر کشور دوره اخذ رأی تمدید می‌شود که این دوره برای همه‌جا تمدید نمی‌شود».
او درخصوص تخلفات انتخاباتی نیز گفت: «در قانون پیش‌بینی شده هر فردی نسبت به عدم رعایت قانون با موردی مواجه می‌شود، باید به شکل مستند شکایت خود را اعلام کند و مراجع مشخصی نیز در قانون پیش‌بینی شده که می‌توانند به آن مراجعه کنند».
سخنگوی وزارت کشور گفت: «مردم در هر کجا تخلفی را مشاهده کردند، به هيئت‌های بازرسی وزارت کشور اعلام کنند و ما آن را بررسی می‌کنیم تا این جشن بزرگی که در کشور شکل گرفته، با این تخلفات خدشه‌دار نشود و قطعا از آرای مردم صیانت خواهیم کرد و با حداقل زمان و با حداکثر دقت و صحت نتایج را اعلام خواهیم کرد».
علی لاریجانی، رئيس مجلس هم در بازدید از ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد مشارکت مردم بیش از ۷۰ درصد باشد. مشارکت بالای افراد چه تأثیری در سیاست خارجی دارد؟ تصریح کرد: «امیدوارم رقم مدنظر شما رخ بدهد. اگر سطح مشارکت در این حدود باشد برای کشور خوب است و یک ظرفیت جدیدی را برای کشور خلق می‌کند. این مشارکت می‌تواند توانمندی‌ای را در منطقه و جهان برای کشور ایجاد کند».
او ادامه داد: «مشارکت بالای مردم ظرفیتی را هم برای اجرای طرح‌ها به دنبال خواهد داشت تا با صلابت بیشتری مسائل را حل کنند. مشکلات کشور از پیچیدگی‌هایی برخودار است که برای حل آن باید شجاعت و تدبیر داشت و نیازمند اقتدار است که این اقتدار با رأی مردم است».
«علی‌اصغر احمدی»، رئيس ستاد انتخابات هم درباره موضوع تعرفه‌ها با بیان اینکه چاپ و ارسال تعرفه بیش از واجدان شرایط رأی است، تصریح کرد: «برخی از مطالب در این مورد می‌رسید که واقعیت نداشت و موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کرد، من ابلاغ کردم اگر آمار تعرفه‌های مصرفی بیش از ۷۰ درصد رسید با اعلام استانداری‌ها تعرفه در شهرهایی که کم آمده در دسترس قرار گیرد». رئيس ستاد انتخابات کشور درخصوص شایعه کمبود تعرفه رأی در استان خراسان رضوی نیز گفت: «در استان خراسان تعرفه‌های مصرفی بیش از ۷۰ درصد بوده است که با ابلاغ به استانداری تعرفه ارسال شده و کار این شعبه به تعطیلی کشیده نشده است». این سخنان را می‌توان پاسخی برای ادعای برخی ستادهای نامزدها تلقی کرد که مدعی عدم ارسال تعرفه به شعب شده بودند.

 

ارسال نظر