تاریخ : 12 ژوئن 2017 - 17:57 - شناسه خبر : 22619 اخبار استان

فاز نخست اولين بندرخشك تعاوني ايران در آستانه بهره‌برداري

مدیر عامل بندرخشک پیشگامان يزد از رو به اتمام بودن فاز نخست اولین بندرخشک تعاونی ایران در یزد خبر داد.

مدیر عامل بندرخشک پیشگامان يزد از رو به اتمام بودن فاز نخست اولین بندرخشک تعاونی ایران در یزد خبر داد.

به گزارش ايسنا – منطقه يزد، «غلامرضا رضایی» با اشاره به آخرین وضعیت ساخت این بندرخشک از سوی گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد، گفت: مراحل ساخت بزرگترین سردخانه دو مداره منطقه به پایان رسیده و هم‌اکنون مراحل تست قبل از بهره‌برداری را می‌گذارند .

وی افزود: همچنین منطقه ترمینال ریلی و ترمینال چند منظوره و سکوهای خدمات بار ریلی نیز قابلیت فعالیت عملیاتی و خدماتی دارد .

رضایی تاکید کرد: علاوه بر بخش‌های مختلف طرح، خدمات زیرساختی بندرخشک همچون گازرسانی به بخش‌های مختلف، آبرسانی و خدمات فیبرنوری نیز مراحل نهایی یا بهره‌برداری آزمایشی را می‌گذارند .

مدیرعامل بندرخشک پیشگامان به دسترسی جاده‌ای داخل سایت ۷۰۰ هکتاری بندرخشک نیز اشاره کرد و گفت: برای دسترسی بهتر مسیرهای شمالی و شرقی سایت و همچنین تقاطع خط ریلی با جاده، یک تقاطع غیرهمسطح در نظر گرفته شده بود که این طرح نیز تکمیل شده است.

البته با تازگي نيز «امير اميني» معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع  وزارت راه و شهرسازی از جدیدترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و تاسیس بنادر خشک خبر داده و گفته است: مطالعات ما برای شناسایی مکان‌های ساخت بنادر خشک تمام شده و بر اساس برنامه ششم باید حداقل شش بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

وی ادامه داده است؛ دولت در این دو سال مطالعات جامعی روی بنادر خشک انجام داده است و به دنبال استعداد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بنادر خشک است؛ زمین‌های زیادی در قزوین، کرمانشاه، مشهد، اصفهان و کرمان وجود دارد که مستعد ساخت بنادر خشک هستند و بعد از اتمام مطالعات برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق ورود می‌کنیم .

به گفته امینی، هر بندر خشک به قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان بستگی به نوع آن نیازمند سرمایه‌گذاری است و برای تأسیس هفت بندر خشک (مورد تایید سازمان ملل) به حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمندیم .

امینی همچنین مشهد، سیستان و بلوچستان، فرودگاه امام خمینی، تبریز و بندر خشک آپرین تهران را جزو مکان‌هایی دانسته که کاندید بین‌المللی ایجاد بنادر خشک هستند و در اين باره افزوده است: علاوه بر آن‌ها یزد، اصفهان، و کرمان نیز  مکان‌هایی هستند که در طرح شناسایی استان‌های مستعد ایجاد بندر خشک معرفی شده‌اند.

يادآور مي‌شود؛ بندر خشک پیشگامان یزد، نخستین بندرخشک تعاونی کشور است که مجوز آن توسط هیات دولت صادر شده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با جدیت در حال ساخت است.

 

ارسال نظر