تاریخ : 3 جولای 2017 - 7:57 - شناسه خبر : 23196 یادداشت

حاشيه‌سازي براي يک خداحافظي باشکوه

بدون شک مي‌توان گفت محمد‌جواد ظريف بيش از همه وزراي کابينه روحاني با حاشيه‌سازي و مخالفت روبه‌رو شده‌است. در آخرين مورد سفر او به فرانسه با حاشيه‌هايي همراه بود؛ از جمله تقطيع فيلم مراسم خداحافظي او با وزير‌خارجه فرانسه. اگرچه سفر ظريف وزير خارجه ايران به سه کشور اروپايي در هفته گذشته در سطحي برگزار […]

بدون شک مي‌توان گفت محمد‌جواد ظريف بيش از همه وزراي کابينه روحاني با حاشيه‌سازي و مخالفت روبه‌رو شده‌است. در آخرين مورد سفر او به فرانسه با حاشيه‌هايي همراه بود؛ از جمله تقطيع فيلم مراسم خداحافظي او با وزير‌خارجه فرانسه. اگرچه سفر ظريف وزير خارجه ايران به سه کشور اروپايي در هفته گذشته در سطحي برگزار شد که او ملاقات مثبتي با رئيس‌جمهور جديد اين کشور نيز داشت اما رسانه‌هاي مخالف دولت با تقطيع فيلم بخش پاياني اين سفر، سعي کردند نشان بدهند که شأن اين مقام ايراني رعايت نشده است. اين در حالي است که ساعتي بعد از اين شايعات محمد‌جواد ظريف در اينستاگرام شخصي خود فيلم کامل خداحافظي با همتاي فرانسوي خود را منتشر کرد. در فيلم که به سرعت در فضاي مجازي منتشر شد، مشخص است که وزير‌خارجه فرانسه کنار در خروجي مذاکره با جواد ظريف دست نمي‌دهد تا او را در محل خروجي ساختمان بدرقه کند. در محل خروجي ساختمان نيز به گرمي با هم دست مي‌دهند و مقابل دوربين عکس مي‌گيرند. خبرگزاري نسيم اولين رسانه‌اي بود که دست به تقطيع اين فيلم زد. اين رسانه بخشي که کنار در وزير خارجه فرانسه با ظريف دست نمي‌دهد را از کل فيلم تقطيع کرده بود و به زعم خود مي‌خواست نشان بدهد که آداب ديپلماتيک در مقابل وزير خارجه ايران رعايت نشده است. محمدجواد ظريف در اينستاگرام با انتشار فيلم کامل نوشت: «وزير خارجه فرانسه از خداحافظي و دست‌دادن دم در اتاقش امتناع مي‌کند تا به احترام ايران، وزير خارجه‌اش را تا پلکان خروجي وزارت خارجه بدرقه کند. واقعا باعث تأسف است که گروهي براي منافع کوتاه‌مدت جناحي، حاضرند با دروغ‌گويي و تقطيع نوار ويدئويي، غرور و عزت مردم را به تمسخر بگيرند و ادعا کنند که به وزير خارجه مردم بزرگ ايران توهين شده است. اين روزها به‌طور ويژه و به بهانه‌هاي مختلف و بي‌مايه، مورد مهرورزي دوستان قرار گرفته‌ام ولي، بر تير جورتان ز تحمل سپر کنيم/ تا سختي کمان شما نيز بگذرد». ظريف قبلا هم در مواردي با چنين رفتارهايي مواجه شده است؛ از جمله عکسي که تلاش داشت نشان دهد ميز شام در جريان مذاکرات هسته‌اي چيزهاي غيرحلال دارد و مذاکره‌کنندگان در حال برداشتن غذا و نوشيدني هستند. اگرچه در تصوير چنين چيزي مشخص نبود. از دست‌دادن اوباما و ظريف در نيويورک هم اگرچه تصويري در دست نيست اما مخالفان حاشيه‌سازي فراواني درباره‌اش کردند.
شبيه روايت احمدي‌نژاد
اما يکي از قديمي‌ترين ماجراهاي حاشيه‌اي درباره ملاقات ژاک شيراک با سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهوري دولت اصلاحات بود که از سوی محمود احمدي‌نژاد روايت شد. اگرچه شيراک تا پايين پله‌هاي ساختمان رياست‌جمهوري فرانسه براي استقبال سيدمحمد خاتمي آمده بود اما احمدي‌نژاد روايت کرده بود که به رئيس دولت ايران بي‌احترامي شده و شأن ايران رعايت نشده است. همان زمان نيز انتشار دوباره فيلم‌هاي مستند آن ملاقات نشان داد که احمدي‌نژاد روايت دروغي از آن ماجرا را ترويج کرده بود. روز گذشته سخنگوي وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ايسنا درباره تقطيع فيلم خداحافظي با وزير خارجه فرانسه توضيح داد و دستاوردهاي خوب اين سفر را تشريح کرد. قاسمي با بيان اينکه متأسفانه عده‌اي اختلافات سياسي و دعواها و رقابت‌هاي جناحي را وارد عرصه سياست خارجي کشور مي‌کنند، تصريح کرد: سياست خارجي در تمام کشورها مقوله‌اي جدا از ديگر موضوعات است و در زمان انتخابات به‌طور معمول احزاب خيلي وارد حوزه سياست خارجي نمي‌شوند؛ چراکه اين حوزه در چارچوب امنيت و منافع ملي آن کشورها محسوب مي‌شود. اما متأسفانه در ايران باوجود اينکه موضوع سياست خارجي از جايگاه خاصي برخوردار است، عده‌اي در راستاي مسائل جناحي خود آن را به کف خيابان‌ها مي‌آورند و با دروغ‌پردازي و دروغ‌سازي آن را تبديل به اهرم فشار عليه دولت و دستگاه سياست خارجي کشور مي‌کنند. قاسمي با اشاره به برخي از نامهرباني‌هايي که نسبت به مسائل کلان کشور و افرادي که در راستاي منافع ملي کشور تلاش مي‌کنند از جمله وزير امور خارجه انجام می‌شود، گفت: اين‌گونه رفتارها با اخلاق انساني و فرهنگ ايراني اسلامي سازگار نيست. سخنگو درباره فيلم تقطيع‌شده در فضاي مجازي گفت: اين فيلم مربوط به بعد از اتمام ديدار آقاي ظريف با همتاي فرانسوي‌اش است. آقاي ظريف از آقاي «لودريان» مي‌خواهد که دست دهد اما او مي‌گويد تا ماشين شما را همراهي مي‌کنم و آنجا بود که به گرمي دست آقاي ظريف را فشرد و او را بدرقه کرد. ضمن آنکه لودريان هنگام ورود آقاي ظريف هم تا پاي ماشين آمده بود و پس از احترام گارد ويژه، همتاي ايراني خود را به سمت اتاق ملاقات راهنمايي کرد. در هنگام ورود آقاي ظريف براي انجام اين ديدار، وزير امور خارجه فرانسه استقبال گرمي از ايشان مي‌کند و با وزير امور خارجه دست مي‌دهد که عکس آن در رسانه‌ها نيز منتشر شده است. قاسمي با بيان اينکه در اين ديدار وزير خارجه فرانسه استقبال عزت‌مندانه‌اي از آقاي ظريف انجام مي‌دهند،‌ افزود: از بعد خوشبينانه اقدام کساني که چنين اخبار و تحليل‌هايي را منتشر مي‌کنند ناشي از آگاهي نداشتن آنها به مسائل پروتکل و تشريفاتي عرصه ديپلماسي است. در حالت بدبينانه نيز بايد گفت که بدخواهان غرور و عزت ملت ايران تلاش دارند که اقدام مثبتي که صورت مي‌گيرد را به شکل ديگر و وارونه جلوه دهند. آنها تلاش مي‌کنند به جاي افزايش اميد و دلگرمي در بين مردم و نشان‌دادن استقبال گرم از وزير امور خارجه کشورمان که نماينده ملت ايران در عرصه‌ بين‌المللي است، حقايق را برعکس ارائه کنند تا در بين مردم نااميدي ايجاد کنند درحالي‌که آنها بايد بدانند واقعيت خود را نشان مي‌دهد و پنهان نمي‌ماند.

————————-

صداوسيما بايد پاسخ‌گو باشد

 

مرتضي ميرباقري، معاون سيما: در اين اتفاق دوربين ما قسمت اول را گرفته بود و آن قسمت انتهايي پخش نشده بود. در اين گونه موارد که بعضا، سهوا اتفاق مي‌افتد، رسانه ملي خودش اولين جايي است که نسبت به آن واکنش نشان مي‌دهد؛ بنابراين اگر در حاشيه‌هايي که ايجاد مي‌شود، به‌صورت حقوقي اين ايرادها وارد شود، يقينا صداوسيما بايد پاسخ‌گوي آن باشد که اگر متعلق به حوزه صداوسيما باشد، سريعا با آن برخورد مي‌کنيم و اگر مربوط به حوزه خبر باشد، قطعا دوستان بايد پاسخ‌گوي آن باشند.

ارسال نظر