تاریخ : 5 جولای 2017 - 7:11 - شناسه خبر : 23230 اخبار استان

هشدار یک مسئول:

افزایش هفت برابری مصرف دخانیات در زنان یزدی

در سال ۸۳، مصرف دخانیات در بین زنان استان ۶۴ صدم درصد بوده، اما این میزان در حال حاضر حدود هفت برابر شده و رقم چهار درصدی را نشان می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدطی نشستی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد سرطان های شناخته شده با مصرف دخانیات ارتباط دارد و ۸۰ درصد سرطان های منجر به مرگ در افراد با سابقه مصرف دخانیات روی می دهد.

محمد حسن لطفی افزود: در حال حاضر چهار بیماری آنفلونزای فصلی، سل، هپاتیت و تبخال با مصرف قلیان مرتبط هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال ۸۳، مصرف دخانیات در بین زنان استان ۶۴ صدم درصد بوده، اما این میزان در حال حاضر حدود هفت برابر شده و رقم چهار درصدی را نشان می دهد.

لطفی اشاره کرد: استان یزد در بین ۳۰ استان کشور، جایگاه دوازدهم را در مصرف مواد افیونی به خود اختصاص داده و شاهد افزایش شیوع از ۵/۷ درصد به ۱۴ درصد در مصرف سیگار و ۳/۲۲ درصد در مصرف دیگر مواد دخانی هستیم.

وی با اشاره به ضرورت پیشگیری و کنترل مصرف مواد دخانی در جامعه افزود: یکی از اهداف سند ملی بیماریهای غیرواگیر، کاهش ۳۰ درصد ی مصرف مواد دخانی تا سال ۲۰۲۵ و ایجاد محدودیت در عرضه قلیان و ادوات دخانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه همچنین از اجرای طرح حمدا برای نخستین بار در یزد و همزمان با هفته ی بدون دخانیات خبر داد و گفت: این طرح با هدف کاهش تقاضای مصرف مواد دخانی و با مشارکت ۳۰۰ واحد صنفی جهت انصراف داوطلبانه از عرضه و توزیع مواد دخانی اجرایی شده است.

تابناک

ارسال نظر