تاریخ : 26 جولای 2017 - 20:42 - شناسه خبر : 23476 اخبار استان

مصاحبه اختصاصی تابناک یزد با منتخب شورای شهر دوره پنجم یزد:

دنبال یک شهردار با رویکرد فرهنگی، اجتماعی برای یزد هستیم/شاخص ها و رویکرد شورا در قبال شهر مشخص شده است

غلامعلی سفید سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر یزد و نفر اول منتخبین مردم یزد در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر یزد است و با توجه دیگر مسئولیت وی به عنوان رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی، این روزها مرجع اخبار و تصمیم گیری ها در استان است.

غلامعلی سفید سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر یزد و نفر اول منتخبین مردم یزد در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر یزد است و با توجه دیگر مسئولیت وی به عنوان رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی، این روزها مرجع اخبار و تصمیم گیری ها در استان است.

او در گفتگو با خبرنگار تابناک یزد در خصوص دورهمی های منتخبین شورای جدید شهر یزد و همچنین مسئله انتخاب شهردار آینده برای یزد به رویکرد غالب شورا اشاره کرده است.
جناب آقای سفید، منتخبین مردم در  شورای پنجم شهر این روزها چه میکنند؟  آیا جلسات مستمری دارید؟ هرچند اولین جلسه تان بعد از انتخابات در ماه مبارک رمضان را رسانه ای کردید ولی بعد از آن دیگر خبری از جلسه منتشر نشد.
بعد از انتخابات جلسه‌ای اولی که داشتیم، در یک هتل بود، در صورتی که ماه رمضان بود و چیزی هم نخورده بودیم، شبکه های مجازی و برخی رسانه ها چنان خبررسانی کردند که چرا در هتل جلسه گرفته اید چرا به محلاتی محرومی مثل حسن آباد نرفتید و کلی از این گونه مطالب مطرح شد. بعد از آن یک افطاری در محله حسن آباد با مردم برگزار کردیم . دوباره شروع شد، گفتند اینها برای چه به حسن آباد رفته اند، شاید می خواهند آنجا آپارتمان سازی کنند، بساز و بفروشی کنند، نکند برنامه ای دارند. متاسفانه اصلا فضای خوبی نبود. این حرفها زده شد. اصلا درک درستی از این فضای مجازی نداریم.  این فضای رسانه‌ای مجازی برای ما خیلی روشن و شفاف نیست. بر همین اساس هم  قرار شد یک مشاور اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی بگیریم که خودمان حداقل روی حرف‌هایمان کار کنیم که چند نفری از اعضا مامور شدند که مشاوری انتخاب کنند.
– می‌خواهم بحث جلسه را پیگیری کنیم. جمع یازده نفره منتخبین شورای شهری غیر از جلسه اول، نشست دیگری داشتید؟
یک جلسه دیگری دعوت کردیم که بتوانیم بنشینیم و درباره شاخص‌ها صحبت کنیم و روی پیشنهادات بحث کنیم. در آن جلسه بعضی از افراد نبودند، یعنی سه نفر غایب بودند و هشت نفر حاضر بودند و در آن‌جا یک مقدار بحث شاخص‌ها شد که شرایط شهر جهانی یزد مطرح شد.
– جلسه  هشت نفره چه موقع برگزار شده بود؟
هفته قبل بود فکر کنم.
– یعنی بعد از ماه رمضان که یک جلسه با هم داشتید تا هفته قبل که سه نفر هم نیامده بودند، دیگر هیچ جلسه ای نداشتید؟
بله. در این جلسه هم بحث شاخص‌ها بود و پیشنهادها. با توجه به ثبت جهانی شهر، بحث این بود که شهردار باید یک کسی باشد که به گردشگری اشرافیت داشته باشید. به میراث فرهنگی و توسعه کردشگری توجه کند و این ابعاد، ابعاد مهمی است. بتواند هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی برای جذب کمک‌ها ایجاد کند.فردی که بتواند یک شخصیت محوری برای توسعه وبهبود وضعیت یزد ایجاد کند.
– پس در واقع رویکرد الصلی شورای جدید، بحث گردشگری و میراث فرهنگی است؟
بله. البته مسائل اجتماعی – فرهنگی هم بحث اولویت‌دار قرار گرفت. این کلیت بحث‌هایی بود که در جلسه دوم مطرح شد.
– در واقع اینگونه بگوییم که دنبال یک شهردار با رویکرد اجتماعی و فرهنگی برای یزد هستید؟
شهردار اجتماعی و فرهنگی که کارش را بلد باشد. در مسائل دیگر نیز آشنایی داشته باشد.
مسائل ترافیکی و فضای سبز و … چطور؟
مثلا در بحث ترافیک ما بیشتر رویکرد فرهنگ ترافیکش برایمان مهم است.
– پس آدم عمرانی نمی‌خواهید؛ آدمی می‌خواهید که بیشتر به روح شهر بپردازد؟
بله. بیشتر این شاخص‌ها مطرح شد، در عین این‌که کارهای عمومی شهر هم غافل نیستیم و نباید بماند. بُعد مهمش این بود. بعد از این‌که این جمع‌بندی شاخص‌ها قرار شد دوستان پیشنهاداتی بدهند از کسانی که فکر می کنند این توانایی ها را دارند.  با توجه به این بحث‌ها و هر کدام ، بنده و سایرین و هر کسی که در ذهنش بود، معرفی کردند. دو، سه نفری هم که غایب هستند، همین موضوعات را یک نفر تعیین شد از جمع ما، باید با آن‌ها صحبت کند و شاخص‌ها را مطرح کند و نظرات پیشنهادی آن‌ها را هم بگیرد. بعد در این نفراتی که لیست کرده ایم در بین اعضا، رای بیشتری آورد. با آن‌ها[گزینه ها] صحبت کنیم، رزومه بخواهیم، برنامه بخواهیم که ببینیم برنامه شان چیست. ان‌شاءالله این کار نهایی شود و آدم‌هایی که مشترک بین همه باشند؛ حالا ممکن است ۱۰ نفر یا بیشتر و یا کمتر باشند. این کلیت کاری است که کردیم.
– در واقع فرمول انتخاب شهردار شما  اینگونه شده که اول روی اولویت‌ها و شاخص‌ها صحبت کردید که ان هم بحث میراث فرهنگی و گردشگری و بعد مسائل فرهنگی و اجتماعی شده است. بعد همه اعضا، گزینه های موردنظرشان را پیشنهاد داده اند. بعد رای گیری می کنید و گزینه نهایی انتخاب می شود. در شورای شهر تهران یک کاری کردند که هر عضو تعداد محدودی  میتوانست پیشنهاد بدهد در یزد چگونه است؟
ما این محدود را قائل نشدیم و گفتیم هر کس هر چقدر پیشنهاد دارد، بدهد. البته هنوز نهایی نشده است.
– نیت شورای جدید این است که شهردار را حتما عوض کنید یا نه، امکان این‌که این شهردار ابقا شود؟
هنوز نمی‌شود نظر نهایی داد. باید در جمع نظر بدهم و اگر اسم ایشان در لیست پیشنهادی تا بالا بیاید، از ایشان هم  برنامه بخواهیم، ولی هنوز نهایی نشده است.
– فکر می‌کنید شهردار یزد، قبل از جلسه اول و رسمی شورای جدید مشخص است؟
برنامه‌مان این است. برنامه است که برسیم به شهردار قبل از جلسه، ان‌شاءالله.
– در مورد ترکیب خود شورا؛ یعنی در مورد رئیس شورا، نایب رئیس شورا و آن بحث کمیسیون‌ها، بحث و تبادل نظری شده در بین اعضا یا نه؟
قرار شده در جمع‌های کوچک‌تر خودمان؛ مثلا جمع های دو، سه‌نفره که کار کردیم، یک جوری باشد که یک نفر را بگیریم که روی این تشکیلات شهرداری‌ها با توجه به مصوباتی که دارد؛ معاونت‌هایش، سازمان‌های وابسته‌اش و… یک مطالعه‌ای کند. بین استان‌های مختلف و با توجه به این‌که می‌خواهیم محور گردشگری پررنگ دیده شود و بافت تاریخی؛ روی معاونت‌های شهرداری و هم در سازمان‌ها، به این ابعاد توجه کنیم. البته الان یک مصوباتی [بعد از ثبت جهانی شهر] داریم که باید به آن عمل کنیم. احیانا باید سازمان‌هایی اضافه کنیم یا مثلا تغییر نام دهیم. این درحالی است که بحث مشارکت‌ها هم خیلی جدی‌تر دنبال می کنیم. اتفاقا یکی از بحث‌های مشارکت‌های سرمایه‌گذاری، مشارکت‌های مردمی، مشارکت‌های اظهارنظری در همه ابعاد است؛ مشارکت در تصمیم‌سازی، در تصمیم‌گیری، شراکت مالی و اقتصادی را جدی‌تر نگاه کنیم. از منابع درآمدی شهرداری، یکی‌اش بشود بحث مشارکت؛ جدی هم به آن نگاه کنیم.
انتخاب این این مشاور در جمع ۱۱ نفره مشخص شده یا جمع هشت نفره یا جمع های چند نفره خودتان؟
نه. درجمع دو، سه نفری با هم صحبت کردیم، ولی هنوز این‌ها نهایی نشده. این‌ها پیشنهاد است و احتمالا دوستان دیگر هم پیشنهاداتی دارند. مثلا صحبت‌های چندجانبه با هم کردیم که چکار می‌خواهیم کنیم و کسی مخالف نبوده.
– بابت خود شورا چطور؟ رئیس شورا مشخص شده حداقل در این جلسه هشت‌نفره یا نه؟
این موضوع در آن جلسه هم بحث شد، ولی آن هم به جهت این‌که همه اعضا تکمیل نبودند، نهایی نشد.
– من شنیدم خود شما هم به‌عنوان رئیس انتخاب شدید؛ درست است؟
یکی از پیشنهادات این بود، ولی نهایی نشده است.
– آقای مهندس! تا الان چند نفر پیشنهاد شدند از سوی اعضای منتخب شورا برای شهرداری؟ یعنی لیستتان چند نفره است؛ به غیر از آن سه نفری که هنوز کسی پیشنهاد نداده‌اند؟
ظاهرا و آن چیزی که یادم است، حدود ۲۸-۲۷ نفر بودند که قرار شد حدود ۱۰ نفری که رأی بیشتر بیاورند، بعدا برنامه از آنها بخواهیم.
– ۲۸-۲۷ نفر را به اضافه پیشنهادات آن سه عضو را جمع‌بندی می‌کنید و رأی‌گیری نهایی می‌کنید؟
رأی‌گیری می‌کنیم و مثلا ۱۰ نفر یا ۱۵ نفر که بیشتر رأی آوردند، این‌ها را می‌گذاریم در بررسی بیشتر.

ارسال نظر