تاریخ : 16 آگوست 2017 - 7:21 - شناسه خبر : 23759 اسلایدشو، ایران و جهان

آزمون جلب اعتماد

«واعظي» هم که انگار شاگردش باعث سربلندي‌اش شده، به سمت جهرمي رفت و با او ديده‌بوسي کرد. آخرين نطق ديروز مجلس که اولين نطق درباره وزير اطلاعات بود، به پايان رسيد و با به‌صدا‌درآمدن زنگ مجلس، پزشکيان پايان ١٠ ساعت جلسه را اعلام کرد.

شرق، محمدحسن نجمي: رئيس‌جمهوري و رئيس مجلس با هم هماهنگ بودند؛ رنگ عباي روحاني نزديک به رنگ کت‌وشلوار لاريجاني بود؛ يا شايد هم برعکس. البته لباده روحاني که زير عبايش خودنمايي مي‌کرد، رنگ ديگري داشت. اين نزديک‌شدن، پيش از نمايان‌شدن در رنگ لباس، بيشتر در معرفي برخي وزرا و پالس‌هاي ياران لاريجاني ديده شده بود. شايد به همين دليل باشد که «بهروز نعمتي»، نماينده نزديک به رئيس مجلس، درباره يکي از وزراي چالش‌برانگيز براي اصلاح‌طلبان مجلس، يعني «آذري‌جهرمي»، با اعتمادبه‌نفس مي‌گويد که او حتما رأي خواهد آورد. «محمدجواد آذري‌جهرمي»، وزير پيشنهادي براي وزارت ارتباطات است که سابقه کاري او در افکار عمومي و بين بسياري از نمايندگان چالش‌برانگيز شده است.
صحن باز شد
درِ صحن که براي خبرنگاران باز شد، رئيس مجلس سر جاي خود در صندلي رياست نشسته بود و ميهمانان جلسه هم در رديف اول صندلي‌هاي روبه‌روي هيئت‌رئيسه نشسته بودند؛ رئيس‌جمهوري و وزراي پيشنهادي‌اش پيش از ورود خبرنگاران به بالکن صحن، به جاي خودشان رسيده بودند. نمايندگان اطراف رئيس‌جمهوري و وزراي پيشنهادي‌اش ايستاده و مشغول چاق‌سلامتي بودند. چاق‌سلامتي‌ها تمام و دستور کار جلسه و پس از آن اسامي ناطقان موافق و مخالف کليات کابينه، قرائت شد. به‌ تبع دستور کار، «حسن روحاني» پشت تريبون مي‌رود. طبق آيين‌نامه، او دو‌ساعت‌و‌نيم فرصت دارد که برنامه‌هاي دولتش را بيان کند و بعد از آن به دفاع از کابينه‌اش بپردازد. روحاني هم همين کار را آغاز کرد. موقع سخنراني روحاني تعداد زيادي از نمايندگان تنها کاري که نمي‌کنند، گوش‌دادن به سخنان رئيس‌جمهوري است. همين مسئله باعث شد رئيس مجلس وارد کلام روحاني بشود و به نمايندگان تذکر دهد که سر جايشان بنشينند. تا پيش از اين تذکر، گعده‌هاي چندنفره بيشتر از هر مسئله‌اي در صحن خودنمايي مي‌کرد. صحن کمي آرام شد. برخي نمايندگان به سمت صندلي وزراي پيشنهادي مي‌روند. چند دقيقه از تذکر لاريجاني نگذشته که کم‌کم نمايندگان دوباره از جايشان بلند مي‌شوند و اين‌سو و آن‌سو مي‌روند.
تمجيد از وزراي پيشنهادي
روحاني همچنان مشغول سخنراني است؛ لاريجاني دست زير چانه زده و گوش مي‌دهد. در صحن همچنان نمايندگان مشغول گعده‌کردن هستند. «محمدمهدي زاهدي»، نماينده کرمان که نامش جزء سخنرانان مخالف کابينه اعلام شده، با «حميدرضا حاجي‌بابايي»، رئيس فراکسيون ولايي، در حال صحبت است. حاجي‌بابايي نکاتي را روي ورقه‌اي که در دستان زاهدي است، به او گوشزد مي‌کند؛ زاهدي هم روي برگه مي‌نويسد.
رئيس‌جمهوري از کليات خارج مي‌شود و درباره نحوه ارائه فهرست وزرا صحبت مي‌کند. از قصدش براي معرفي سه وزير زن صحبت کرد که بنا بر دلايلي، نشد که بشود؛ خودش هم علاقه‌اي به توضيح دراين‌باره ندارد و به‌سرعت از آن عبور مي‌کند. پس از اين بخش، از وزراي پيشنهادي‌اش تعريف و تمجيد کرد. به ظريف که رسيد، لبخندي زد و با غرور درباره او صحبت کرد. ظريف هم روي صندلي نشسته بود و او هم لبخندي به لب داشت. به وزير پيشنهادي دفاع که مي‌رسد، دوربين روي امير حاتمي مي‌رود؛ يک نظامي با موهايي جوگندمي، کلاسيک با لباس‌هايي اتو‌کشيده؛ به صندلي تکيه داده و نگاه به روبه‌رو دارد؛ نشان‌هايش بر روي سينه خودنمايي مي‌کند. سرش را هم نمي‌چرخاند؛ بدون لبخند و خيلي جدي روبه‌رو را نگاه مي‌کند.
تذکر ميان سخنان روحاني
وسط حرف‌هاي روحاني، محبي‌نيا درخواست تذکر مي‌کند؛ اعتقاد دارد وزير علوم که معرفي نشده خلاف قانون است؛ به لاريجاني مي‌گويد با اجازه شما، از شما و آقاي رئيس‌جمهوري بابت معرفي‌نکردن وزير علوم به کميسيون اصل ٩٠ شکايت کرده‌ام. البته او وعده رضايت‌دادن مي‌دهد. لاريجاني تذکر را رد مي‌کند و با استناد به آيين‌نامه داخلي مجلس مي‌گويد خلاف قانون عمل نشده است. انگار عده‌اي در مجلس هستند که از جواب‌هاي لاريجاني قصد ندارند قانع شوند؛ «عليرضا سليمي» هم بابت معرفي‌نکردن وزير علوم تذکر مي‌دهد. لاريجاني تقريبا همان پاسخ قبلي را تکرار مي‌کند. روحاني همچنان پشت تريبون ايستاده است.
«نادر قاضي‌پور» هم درخواست تذکر دارد؛ قاضي‌پور معتقد است که وزراي دولت يازدهم فهرست اموال خود را به قوه قضائيه ارائه نداده‌اند. روحاني لبخند مي‌زند، ليوان آب را برمي‌دارد؛ کمي آب مي‌نوشد و به قاضي‌پور نگاه مي‌کند. لاريجاني سخنان قاضي‌پور را رد مي‌كند و مي‌گويد فهرست اموال‌شان به قوه قضائيه ارسال شده است. روحاني سخنانش را از سر مي‌گيرد؛ درباره وزرايش صحبت مي‌کند و بيشترين زمان را براي وزارت ارتباطات صرف مي‌كند.
خروج ٢ رئيس از جلسه
با پايان سخنراني روحاني اعلام شد که ٢٦ دقيقه زمان براي دفاع پاياني پس از نطق شش مخالف و موافق کابينه براي سخنراني نماينده رئيس‌جمهوري، يعني اسحاق جهانگيري، باقي مانده است.
روحاني دقايقي مي‌نشيند؛ صندلي‌اش کنار جهانگيري است؛ اولين مخالف پشت تريبون مي‌رود؛ روحاني و جهانگيري با هم درگوشي صحبت مي‌کنند و لبخند مي‌زنند. اواسط نطق مخالف اول، روحاني با بدرقه معاون پارلماني‌اش و يکي، دو نماينده از صحن خارج شد. پس از خروج روحاني، ابتکار و مولاوردي به سمت جهانگيري رفتند؛ ابتکار دقايقي با جهانگيري صحبت کرد. حدود ساعت ١١:٣٠ يعني دقايقي بعد از رفتن روحاني، لاريجاني هم از جايش بلند شد و صندلي رياست را ترک کرد و مسعود پزشکيان جاي او نشست. در همين اثنا بود که «علي ربيعي» هم به صحن رسيد؛ دليل نبودن او در صحن را لاريجاني همان اوايل جلسه، تصادف خودروي او اعلام کرد که البته آسيبي به وزير پيشنهادي کار نرسيده بود؛ وقتي او رسيد با استقبال برخي نمايندگان مواجه شد و تعدادي از آنها به سمت او رفتند.
رئيس فراكسيون اميد سخن مي‌گويد
موافقان و مخالفان صحبت کردند؛ از صبح شنيده شده بود که «محمدرضا عارف»، رئيس فراکسيون اميد مجلس، در موافقت با کليات کابينه نطق خواهد داشت؛ اما در قرعه‌کشي نام سخنرانان نام او ديده نشد و به‌همين‌دليل «زهرا ساعي»، نماينده تبريز، زمان ١٥‌دقيقه‌اي خود را در اختيار عارف گذاشت؛ موضوعي که عارف در ابتداي نطق خود به آن اشاره و از ساعي تشکر کرد. با پايان نطق عارف، نمايندگان فراکسيون اميد به سمت او رفتند و با او مصافحه کردند. برخي اعضاي دولت هم به سمت او رفتند؛ زنگنه، اميري، نوبخت، رحماني‌فضلي. عارف خودش هم به سمت جهانگيري رفت و پس از خوش‌وبش با او، به سمت صندلي‌اش رفت.
گعده جلالي، واعظي و جهرمي
محمود واعظي که اين روزها در قامت رئيس دفتر رئيس‌جمهوري ظاهر مي‌شود، از در سمت راست هيئت‌رئيسه به صحن بازگشت؛ در بدو ورود کاظم جلالي را ديد. جلالي هم مانند نعمتي از نمايندگان نزديک به لاريجاني است که با فهرست اميد به‌عنوان نماينده تهران وارد مجلس شدند و پس از ورود به مجلس به فراکسيون اميد نرفتند و به فراکسيون نزديک به علي لاريجاني رفتند. واعظي هم که در جريان معرفي کابينه انتقادات زيادي به او وارد شده بود؛ به همراه جلالي به گوشه ورودي هيئت‌رئيسه رفتند و مشغول صحبت شدند؛ پس از آن همراه همديگر به سمت وزراي پيشنهادي رفتند. آذري‌جهرمي ايستاد؛ سه‌نفري صحبت کردند؛ آذري‌جهرمي، معاون واعظي در وزارت ارتباطات بوده. جلسه نوبت صبح، ساعت ١٣ تمام شد و در نوبت عصر دستور کار مجلس ادامه يافت.
در تمام جلسات صبح و عصر ديروز، شايد بارزترين نشانه از هماهنگي لاريجاني و روحاني در معرفي وزرا همان گعده سه‌نفره واعظي، جلالي و جهرمي باشد؛ حتي هماهنگ‌تر از معرفي رحماني‌فضلي براي وزارت کشور و سِت‌تر از رنگ لباس‌هاي لاريجاني و روحاني.
نوبت عصر
جلسه نوبت عصر مجلس حدود ساعت ١٤:٣٠ براي ادامه مباحث مربوط به کابينه به رياست لاريجاني آغاز شد. اين جلسه با ادامه نطق موافقان و مخالفان ادامه يافت. «مهرداد لاهوتي» که به‌عنوان موافق کليات کابينه پشت تريبون رفت، دقايقي که از سخنانش گذشت، واکنش نمايندگان و رئيس مجلس را برانگيخت؛ چرا‌که لاهوتي به جاي موافقت، در مخالفت صحبت مي‌کرد. تا‌جايي‌که لاريجاني خطاب به او گفت: «کمي هم در موافقت صحبت کنيد». پس از پايان نطق‌ها نوبت به سخنان «اسحاق جهانگيري»، معاون اول رئيس‌جمهوري، رسيد تا از ٢٦ دقيقه باقي‌مانده وقت روحاني استفاده کند. او سخنانش را با همان لحن هميشگي‌اش به پايان رساند. پس از پايان بررسي کليات کابينه، نوبت به بررسي اولين وزير رسيد؛ «سيد‌محمد بطحايي» وزير پيشنهادي آموزش‌و‌پرورش. چهار زمان ١٥‌دقيقه‌اي براي دو مخالف و دو موافق که جمعا شش نماينده با تقسيم زمان‌هايشان صحبت کردند. پس از آنها بطحايي بود که پشت تريبون رفت تا از خودش دفاع کند؛ آن هم با لحني خونسرد و آرام؛ درست برخلاف «محمد‌جواد آذري‌جهرمي» وزير پيشنهادي ارتباطات.
پس از بطحايي تعدادي از نمايندگان به بيان تذکرات خود پرداختند. «مصطفي کواکبيان»، نماينده تهران، يکي از متذکران بود که لاريجاني هم طبق عادت غالب خود پس از پايان سخنان کواکبيان، کنايه‌اي به او زد: «اجازه بدهيد بعد از صداي بلند ايشان سکوت شود، تا کمي آرامش حاصل شود». پس از آن بود که ذوالنور در اعتراض به سخنان کواکبيان تذکري داد و کواکبيان هم درحالي‌که آيين‌نامه را در دست داشت، فريادزنان خواستار روشن‌کردن ميکروفونش براي پاسخ به ذوالنور شد؛ اما لاريجاني با اين درخواست مخالفت کرد و تذکر کواکبيان را وارد ندانست تا مجلس وارد بررسي وزير پيشنهادي بعدي براي وزارت ارتباطات شود. براي اين وزير هم شش موافق و مخالف در قالب چهار وقت ١٥دقيقه‌اي صحبت کردند. ابتدا «نادر قاضي‌پور»، نماينده اروميه، در مخالف با او پشت تريبون رفت. او از «تلگرام» انتقاد کرد و خطاب به جهرمي گفت: «مديرعامل تلگرام يک روسي صهيونيستي فراري از روسيه است که به‌دليل طرح براندازي عليه ولاديمير پوتين (رئيس‌جمهوري) از اين کشور فرار کرد، اما شما با اين سرويس هر روز در ارتباط هستید». او از فيلترينگ هوشمند هم انتقاد کرد و آماري هم داد: «فيلترينگ هوشمند شما بي‌اساس است. حدود ٤١ ميليارد عکس مبتذل در تلگرام وجود دارد و اينستاگرام قتلگاه جوانان شده است. پس چرا فيلترينگ هوشمند شما شکست خورد؟».
انتقادها از جهرمي
قاضي‌پور انتقادهای ديگري هم نظير مدرک ليسانس جهرمي به او وارد کرد و ادامه زمان خود را به «حميده زرآبادي»، نماينده قزوين داد تا با نشان‌دادن اسلايدهايي در مخالفت با جهرمي صحبت کند. در جلسه نوبت صبح بود که زرآبادي در محل صندلي خود لپ‌تاپي آورده بود و همراه با «فولادگر»، نماينده اصفهان، در حال بررسي همان اسلايدهاي نوبت عصر بودند. موافقان و مخالفان ادامه دادند؛ زرآبادي بار ديگر از وقت يکي از مخالفان جهرمي استفاده کرد و به مخالفتش با استناد به اسلايدهايي که تهيه کرده بود، ادامه داد. «محمدعلي پورمختار»، نماينده کبودرآهنگ، از چهره‌هاي اصولگرا هم در مخالفت با جهرمي صحبت کرد؛ جمله پاياني او براي بسياري شوکه‌کننده بود: «اجازه ندهيد وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات ٢ شود». کنايه او به سابقه کار جهرمي در وزارت اطلاعات بود. نوبت به جهرمي رسيد تا از خودش دفاع کند؛ پشت تريبون رفت؛ چند دقيقه‌اي مي‌شد که لاريجاني صحن را ترک کرده بود و پزشکيان رياست جلسه را بر عهده داشت. هنگام نطق جهرمي سکوت مطلق بر مجلس حاکم بود. سکوتي که نمايندگان زمان سخنراني رئيس‌جمهوري رعايت نکردند، هنگام نطق جهرمي برقرار بود. تعدادي هم ايستاده مشغول گوش‌دادن بودند. تنها صدايي که هنگام نطق جهرمي به گوش مي‌رسيد فرياد «احسنت، احسنت» برخي نمايندگان بود که دو سه بار تکرار شد. اواخر نطق جهرمي، پزشکيان به سؤال‌هایی که زرآبادي مطرح کرده بود اشاره کرد و خواستار پاسخ‌گويي جهرمي شد، اما وزير پيشنهادي ارتباطات هم با گفتن اينکه «به‌صورت کتبي خواهم داد تا بين نمايندگان پخش شود»، به سخنان خود ادامه داد. نطق او به پايان رسيد و به سمت صندلي‌اش رفت. چند نماينده انگار منتظر پايان نطق بودند تا به سمت جهرمي بروند و با او خوش‌و‌بش کنند؛ «عبدالرضا عزيزي»، نماينده شيروان، اولين نماينده‌اي بود که با سرعت به سمت جهرمي رفت و با او روبوسي کرد. نمايندگان ديگر هم وزير پيشنهادي ٣٦ساله را در حلقه خود گرفته بودند. او درنهايت به صندلي خودش رسيد و نشست. يک ربع به پايان جلسه مانده بود. مجلس وارد بررسي وزير پيشنهادي بعدي يعني وزير اطلاعات شد؛ اما فقط نوبت به يک مخالف رسيد تا صحبت کند. «کاظم دلخوش» نماينده‌اي بود که در مخالفت با «سيدمحمود علوي» سخن گفت؛ او هم مانند برخي مخالفان وزير پيشنهادي ارتباطات، در مخالفت با وزير پيشنهادي اطلاعات، نسبت به برخي کانال‌هاي تلگرامي انتقاد کرد. البته قرار بود دقايقي از زمانش را به «قسيم عثماني» اختصاص دهد که فقط حدود دودقيقه‌و‌نيم به «عثماني» رسيد. هنگام نطق مخالفان وزير اطلاعات، همچنان نمايندگان به سمت صندلي جهرمي مي‌رفتند و با او خوش‌و‌بش مي‌کردند؛ غير از «عزيزي»، «رسول خضري»، «حسن کامران»، «علاءالدين بروجري» و… به سمت جهرمي رفتند و با او خوش‌و‌بش کردند. «واعظي» هم که انگار شاگردش باعث سربلندي‌اش شده، به سمت جهرمي رفت و با او ديده‌بوسي کرد. آخرين نطق ديروز مجلس که اولين نطق درباره وزير اطلاعات بود، به پايان رسيد و با به‌صدا‌درآمدن زنگ مجلس، پزشکيان پايان ١٠ ساعت جلسه را اعلام کرد.

———————————

بهروز نعمتي در گفت‌وگو با «شرق»
جهرمي رأي مي‌آورد

شرق: بهروز نعمتي در گفت‌وگويي کوتاه به «شرق» خبر داده که دو، سه وزير در مرز افتادن قرار دارند و بااين‌حال از آنها نام نبرده است.
‌ چند نفر در خطر رأي‌نياوردن هستند؟
دو، سه نفر روي مرز هستند.
‌کدام وزراي پيشنهادي؟
نام نمي‌برم چون نمي‌خواهم اثرگذاري داشته باشد.
‌مثلا آقاي جهرمي؟
نه؛ آقاي جهرمي رأي مي‌آورد.
‌ترکيب را چگونه مي‌بينيد؟
عموميت کابينه فراجناحي و معتدل هستند.
‌پس اينکه مي‌گوييد رأي نمي‌آورند کجاست؟
گاهی مسائل تخصصي است که ممکن است نمايندگان بحث داشته باشند. بعضي حوزه‌ها پراهميت هستند و فکر مي‌کنم بايد آدم قوي‌تري پيشنهاد شود؛ چون معتقدم در برخي حوزه‌ها آقاي روحاني بايد قسمتي در آن حوزه باشد و قسمتي هم به کار رياست‌جمهوري‌اش بپردازد.
‌اين دو، سه نفري که مي‌گوييد از افراد تازه‌وارد هستند يا از وزراي دولت يازدهم که براي کابينه دوازدهم معرفي شده‌اند؟
خوب هستند!
‌نظر کلي فراکسيون مستقلين چيست؟
فراکسيون مستقلين پنجشنبه صبح بعد از دفاعيات وزرا اعلام رأي خواهد کرد.
‌با ساير فراکسيون‌ها هم رايزني مي‌کنيد؟
حتما نياز است که فراکسيون‌ها باهم رايزني کنند.
‌انجام شده؟
هنوز نه؛ ولي مذاکراتي بشود، مفيد است.
‌مذاکره قطعا مفيد است؛ ولي آيا انجام خواهد شد؟
ان‌شاءالله فکر مي‌کنم بشود؛ با هر دو فراکسيون ولايي و اميد.

 

نظرات ارسال شده

  1. سلام……
    فقط خیلی خوشم اومد از وزیر دفاع……که سپاهی نیست…..ارتشی ….با دیسیپلین……خوش تیپ……امیر….
    اما عباس اخوندی واقعا اضافه هست…خخخخخ

ارسال نظر