تاریخ : 29 آوریل 2015 - 6:25 - شناسه خبر : 242 اخبار شهرستان، اسلایدشو

همایش پرسش و پاسخ با محوریت مذاکرات هسته ای در مرکز خبر میبد برگزار شد

به طور کلی همه کشورهای جهان در زمینه هسته ای به پنج دسته تقسیم می شوند. کشورهایی که از اتم تا بمب اتم را دارند که همان ۵ کشور شورای امنیت هستند. ۴ کشور دیگر نیز بمب اتم دارند ولی مجوز استفاده را ندارند مانند هند، اسرائیل، پاکستان و کره شمالی.

به گزراش صدای میبد: همایش پرسش و پاسخ با محوریت مذاکرات هسته ای توسط انجمن علمی روابط عمومی مرکز خبر میبد برگزار شد.

این همایش در سالن آمفی تئاتر مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) شهیدیه برگزار و با استقبال دانشجویان مرکز خبر میبد و همچنین اهالی منطقه روبرو شد.

کارشناسان مدعو این همایش دکتر حسن زارعی (دکترای علوم سیاسی) و دکتر جمال عابدنیا (دکترای تاریخ) بودند.

شروع برنامه پرسش و پاسخ با مقدمه دکتر زارعی در خصوص انرژی هسته ای و روند شکل گیری آن در ایران و همچنین تقسیم بندی کشورهای دنیا به ۵ دسته در زمینه انرژی هسته ای انجام شد.

DSC_2774

دکتر زارعی افزود: به طور کلی همه کشورهای جهان در زمینه هسته ای به پنج دسته تقسیم می شوند. کشورهایی که از اتم تا بمب اتم را دارند که همان ۵ کشور شورای امنیت هستند. ۴ کشور دیگر نیز بمب اتم دارند ولی مجوز استفاده را ندارند مانند هند، اسرائیل، پاکستان و کره شمالی.

وی ادامه داد: برخی از کشورها هم چرخه سوخت و انرژی هسته ای دارند که ۱۲ کشور هستند مانند کشورمان ایران. دسته دیگر کشورهایی هستند که انرژی دارند ولی چرخه سوخت ندارند که حدود ۹۰ کشور هستند. و بقیه کشورها که حدود ۸۰ کشور هستند جزو سایر کشورها هستند.

وی خاطرنشان ساخت: به طور کلی بعد از بروز مسائل زیست محیطی و ضربه کشورها از مشکلات نفتی در سال ۱۹۷۳ استفاده از انرژی های نو مورد توجه کشورها برای تامین سوخت مورد نیاز خود قرار گرفت.

دکتر زارعی در جواب سوال یکی از دانشجویان در زمینه علت مذاکرات گفت: اساس مذاکره جهت تامین روحی و مادی طرفین است. گاهی مجبور به مذاکره و گاهی دلایل دیگر دارد. ولی مهمترینش جهت رسیدن به منافع است. آغاز این مذاکرات از سمت کشورهای غربی و آژانس است که ایران را متهم به پنهان کاری و زیرپاگذاشتن قوانین بین المللی کرده اند. اما حرف ما این است که چرخه سوخت حق ماست و حرف آنها هم قبول کردن این حق ولی زیر نظر پادمان ها و نظارت های بالاست.

وی همچنین در جواب این سوال که چه تضمینی وجود دارد که پس از توافق تحریم ها برطرف شود تصریح کرد: وجود اعتماد لازمه هر کاری است. این در زندگی هر روزه ما هم وجود دارد. اگر اعتماد نباشد شاید گرفتن حق مدتها طول بکشد. عدم وجود اعتماد با پول هم حل نمی شود. همان گونه که ما به آنها بی اعتماد هستیم آنها هم به ما بی اعتماد هستند. به نظر می رسد از نظر نقطه نظر سیاسی کشورها دیگر موافق رسیدن به توافق هستند و در این راه راسخ هستند. البته همواره باید احتیاط کرد ولی شواهد و مسائل حقوقی دلالت بر این دارد که باید اعتماد کنیم.

این استاد دانشگاه در جواب سوالی که برخی این توافقنامه را با ترکمن چای مقایسه می کنند گفت: امروز دوسوم قدرت جهان با ایران مذاکره می کنند. اما در قرارداد ترکمنچای به دلیل اشتباهات حاکمان و همچنین شروع جنگ به خاطر بازپس گیری آنچه در عهدنامه گلستان از دست داده بودیم توسط ایران اوضاع را به کلی به ضرر ایران تمام کرد گرچه ایران در سال های اولیه جنگ پیروزی هایی را به دست آورده بود. الان دنیا تحت فعالیت های حقوقی کار می کند و کاملا با وضعیت فعلی متفاوت است. کما اینکه پرونده ایران به فصل ۷ منشور سازمان ملل ارجاع شده است که قراردادها را لازم الاجرا کرده است. الان چین و آمریکا با همه قدرت اقتصادی و جمعیتی خودشان با ایران در حال مذاکره هستند که نشانه خوبی است. باتوجه به وضعیت هسته ای ایران همین مذاکرات نشان از وضعیت خوب ایران است و نمره ایران بسیار قابل قبول است و دیگر اینکه مرزهای فرهنگی کشورمان ایران از مرزهای زمینی آن بسیار گسترده تر است.

دکتر عابدنیا نیز به سیر تاریخی کشورمان و حضور استعمار داخلی و خارجی و اهداف آنها پرداخت.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر