تاریخ : 15 اکتبر 2017 - 16:42 - شناسه خبر : 24651 یادداشت

تیتر روزنامه ها در واکنش به اظهارات ترامپ چطور بود؟

فريدون صديقي استاد روزنامه نگاری

✍️ آقای فريدون صديقي استاد روزنامه نگاری،واکنش روزنامه های روز شنبه به اظهارات دونالد ترامپ را ارزیابی کرده و یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است: صبح شنبه و با نگاهي به دكه‌هاي مطبوعاتي و صفحه اول روزنامه‌ها، به نظر مي‌آمد كه برخي روزنامه‌هاي ما يا مي‌توان گفت اغلب آنها، پيش از سخنراني ترامپ، واكنش حسن […]

✍️ آقای فريدون صديقي استاد روزنامه نگاری،واکنش روزنامه های روز شنبه به اظهارات دونالد ترامپ را ارزیابی کرده و یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است:

صبح شنبه و با نگاهي به دكه‌هاي مطبوعاتي و صفحه اول روزنامه‌ها، به نظر مي‌آمد كه برخي روزنامه‌هاي ما يا مي‌توان گفت اغلب آنها، پيش از سخنراني ترامپ، واكنش حسن روحاني و محمد جواد ظريف و اتحاديه اروپا و باقي سياستمداران جهان را با توجه به نگاه و نظرشان درباره كاركرد برجام، تيتر خود براي اين صبح خبري مهم انتخاب كرده‌ بودند. مانند روزنامه «وطن امروز» كه اعلام كرده است: «برجام را پاره كرد». ترامپ در صحبت‌هايش حرفي از پاره كردن برجام نزد و فرجام برجام را به كنگره واگذار كرد و درباره ناديده گرفتن برجام يا رد كردن آن‌هم صحبتي نكرد.

يا روزنامه «شرق» از پيش تيتر زده است: «ايران ايستاده است»؛ تيتري كه در هر موقعيت و زماني مي‌شود از آن استفاده كرد و هيچ نشانه‌اي هم از برجام و ترامپ ندارد. در واقع اين تيتر مي‌توانست درباره خبري ديگر هم استفاده شود.

روزنامه «اطلاعات» هم تيتري خنثي و شعاري زده است و نوشته: «ايران منادي صلح و امريكا حامي تروريسم است»؛ تيتري كه از پاسخ وزارت خارجه به بيانيه كاخ سفيد و صحبت‌هاي ترامپ گرفته شده و خنثي، شعاري و بدون ضرب است.

در ادامه دسته‌اي ديگر از روزنامه‌ها هم با تعلق خاطر به نوعي گرايش‌هاي سياسي، تيترهايي مرتبط با منش سياسي خود انتخاب كرده‌اند. در اين مورد طبيعي و بديهي است كه اين روزنامه‌ها بخش منفي پيام را تيتر كنند.

در واقعيت هم پيام سخنراني ترامپ، پيامي مثبت نبود و مي‌شود گفت كه منفي بود. با توجه به اين موضوع، اين تيترها هم به واقعيت نزديك‌تر و منطقي‌تر بودند. مانند تيتر روزنامه كيهان كه با روتيتر گزارش خبري- تحليلي، نوشت: «ترامپ برجام را حفظ كرد؛ امتيازها براي امريكا و محدوديت‌ها براي ما». اين تيتري تحليلي است و به واقعيت اتفاق ترامپ و برجام نزديك‌تر است و به مخاطب پاي دكه هم از موضوع روز بودن خبر مي‌دهد.

روزنامه «جوان»، از پاره شدن اعتماد به امريكا صحبت مي‌كند كه اتفاقي نزديك به واقعيت است و در زيرتيتر هم با فونتي درشت صحبت‌هاي روحاني را نوشته و از اتهامات واهي كه ترامپ زده مي‌گويد و به نوعي با انتخاب اين زيرتيتر تحليل خودش را به رويداد و چاره‌جويي راهبردي نسبت به اين ماجرا مشخص كرده است.

روزنامه «شهروند» كه در طيف روزنامه‌هاي اصولگرا نيست، تيتر زده: «جهان مقابل ترامپ». تيتري كه نزديك به واقعيت است. اما اين روزنامه در تيتر يك خود، حرفي از برجام نزده و تيتر ايستا است و بدون هيچ حركتي. اين روزنامه در زيرتيتري هم جمع‌بندي از اتفاق را ارايه داده است.

تيتر روزنامه «ايران» هم اين است: «رجزخواني نافرجام، عليه برجام». در اين تيتر بازي با كلمات وجود دارد و تيتر هم تا حدودي تحليلي است به واقعيت اتفاق نزديك. به اضافه اينكه تيتر ستون كناري هم كه اختصاص به پاسخ روحاني دارد و مي‌گويد: «ترامپ تاريخ را بخواند» آن را پوشش مي‌دهد.

روزنامه «آرمان» با تيتر«انزواي آقاي گاف»؛ به حافظه تاريخي و تقويمي مخاطب اتكا كرده و با فرض اينكه مخاطب از تمام رويدادها و خبرهاي شب گذشته اطلاع دارد، اين تيتر را انتخاب كرده. تيتر هم به انزواي ترامپ اشاره دارد و هم اشتباهي كه در سخنراني‌اش داشت و در جملاتي كه به قصد همدلي و همراهي با مردم ايران گفت، از واژه «خليج عربي» استفاده كرد و اشتباه فاحشي انجام داد.

در نهايت و بين همه اين تيترها، مي‌توان گفت كه صبح روز شنبه روزنامه‌هاي ايران، تيتر جذابي كه بتواند مخاطب را درجا و در لحظه از آن خود كند، نداشتند و در ميان اين تيترها، «انزواي آقاي گاف» و «رجزخواني نافرجام، عليه برجام» قابل تامل‌تر است.

@journalistsclub

 

ارسال نظر