تاریخ : 6 جولای 2015 - 10:00 - شناسه خبر : 2521 ایران و جهان

کیوسک بین‌المللی «تابناک»

احتمال تمدید یک یا دو روزه مذاکرات هسته‌ای/ مواضع وزیر خارجه آلمان درباره چشم‌انداز حصول توافق/ ادامه واکنش‌های نتانیاهو به روند مذاکرات

احتمال تمدید یک یا دو روزه مذاکرات هسته ای، مواضع وزیر خارجه آلمان درباره روند گفت و گوهای ایران و ۱+۵، آمادگی شرکت های آلمانی برای بازگشت به بازار ایران پس از لغو تحریم ها، ادامه موضع گیری های نتانیاهو علیه توافق هسته ای و برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

احتمال تمدید یک یا دو روزه مذاکرات هسته ای، مواضع وزیر خارجه آلمان درباره روند گفت و گوهای ایران و ۱+۵، آمادگی شرکت های آلمانی برای بازگشت به بازار ایران پس از لغو تحریم ها، ادامه موضع گیری های نتانیاهو علیه توافق هسته ای و برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
به گزارش «تابناک»، با نزدیک تر شدن به زمان پایان یک هفته تعیین شده برای ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین، اخبار جسته و گریخته ای درباره احتمال ادامه گفت و گوها پس از این تاریخ به گوش می رسد. در این راستا، شبکه خبری «سی سی تی وی» از احتمال تمدید یک یا دو روزه مذاکرات هسته ای سخن گفته است. در این گزارش با اشاره به سخنان روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا آمده کری در ابتدای سخنانش و در بیانیه کوتاهی که قرائت کرد، تلاش کرد واقعیت را نشان دهد. گمانه زنی های زیادی درباره توافق وجود دارد.او هشدار دارد که هنوزاین احتمال وجود دارد توافقی در کار نباشد. این گزارش می افزاید تمدید دراز مدت نمی تواند به نفع هیچکدام از طرفین باشد. باید منتظر باشیم و ببینیم آنها چگونه تا پیش از هفتم ژوئیه به توافق می رسند. یک یا دو روز تمدید ضروی و محتمل به نظر می رسد و نه تمدید طولانی تر.
*****
در همین حال، وزیر خارجه آلمان اظهاراتی کم و بیش ابهام آمیز را درباره روند مذاکرات هسته ای بیان کرده است. به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، فرانک والتر اشتاین مایر اظهار داشته  کلیات توافق با ایران تدوین شده، اما ممکن است اراده سیاسی برای تصویب آن فراهم نباشد. وی همچنین گفته گروه ۱+۵ آماده توافق با ایران به هر قیمتی نیست و هدف، دستیابی به توافقی است که موجب رفع هرگونه احتمال ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران شود. با این وجود، وی تأکید کرده عدم دستیابی به توافق با ایران، شکستی برای همه طرف‌هاست. اشتاین مایر گفته: «وقتی در چند روز آینده این شهر را ترک می‌کنیم، دو گزینه وجود دارد؛ یا همه برنده شده‌اند، یا توافق از دست رفته است و در آن صورت همه باخته‌اند».
*****
این اظهارات وزیر خارجه آلمان در حالی مطرح می شود که به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شرکت های تجاری آلمانی خود را برای دوره پس از لغو تحریم های ایران آماده می کنند. این خبرگزاری می نویسد مجموعه‌ای از شرکت‌های آلمانی آماده بازگشت به بازار ایران هستند که شرکت‌های فولکس واگن و دایملر در میان این شرکت‌ها هستند. رویترز در گزارش خود اشاره می کند روابط تجاری و فرهنگی آلمان با ایران به قرن نوزدهم باز می‌گردد. آلمان برخلاف انگلیس و روسیه هیچ تاریخ امپریالیستی در منطقه ندارد و همین امر موجب شده است این کشور یک شریک جذاب به نظر برسد. اما در دوران تحریم، چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و هند جای آلمان را در بازار ایران گرفتند. صادرات آلمان به ایران از ۴٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به ۱٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ سقوط کرد.
*****
اما در این میان و همزمان با ادامه روند مذاکرات هسته ای، نخست وزیر رژیم اسرائیل به انتقادات خود از توافق احتمالی میان ایران و گروه ۱+۵ ادامه می دهد. پس از انتشار بیانیه ای توسط دفتر بنیامین نتانیاهو در روز گذشته، امروز شبکه خبری «المیادین» از موضع گیری جدید خود وی درباره این موضوع خبر داده است. بر اساس این گزارش، نتانیاهو بار دیگر درباره دستیابی به توافق میان کشورهای قدرتمند و ایران بر سر پرونده هسته ای این کشور هشدار داده است. وی با انتقاد از مذاکرات ایران و ۱+۵ ، گفت و گوهای وین را شکست خورده توصیف کرده و گفته: کشورهای قدرتمند هر روز که می گذرد امتیازات بیشتری به ایران می دهند. نتانیاهو گفته توافق در حال شکل گیری با ایران، یک توافق «بسیار بد» است، نه «کمی بد».
*****
در نهایت، در مطلبی دیگر درباره موضوع هسته ای، خبرگزاری روسی «اینترفاکس» از برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ ظهر امروز خبر داده است. نشستی که می تواند دارای اهمیت زیادی در تعیین نتیجه نهایی مذاکرات باشد. به نوشته این خبرگزاری، این نشست قرار است ساعت ۱۱ به وقت وین، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای، انجام گیرد. تاکنون وزرای خارجه همه کشورهای عضو ۱+۵ به جز به وین رسیده‌اند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم شب گذشته وارد اتریش شد. این در حالی است که هنوز مقامات طرفین برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ را تائید نکرده‌اند.r

ارسال نظر